UMK ja Melodifestivalen -euroviisukarsinnat – Kumpi valitsee paremmin?

Tänä vuonna sekä Suomen että Ruotsin euroviisukarsinnat sattuvat samalle illalle. Yle tarjoaa harvinaisen tilaisuuden katsoa, kummassa maassa osataan valita viisaammin.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Viisi kylmäpäistä artistia ja yksi yhtye tavoittelevat paikkaa Euroviisuissa.

Tänä vuonna sekä Suomen että Ruotsin euroviisukarsinnat sattuvat samalle illalle. Yle tarjoaa harvinaisen tilaisuuden katsoa, kummassa maassa osataan valita viisaammin.
Teksti: Anna Muurinen

Lauantaina ollaan jännän äärellä, kun kahden maan euroviisukarsinnat lähestyvät. Kun Tampereella on saatu valittua Suomen edustaja Eurovision laulukilpailuun Rotterdamiin, on mahdollisuus kanavaa ja kylkeä kääntämättä nähdä, miten samainen prosessi hoidetaan länsinaapurissa.

Hurmahenkeä ei tule puuttumaan, kun seitsemättä viisuvoittoaan jahtaava Ruotsi valitsee edustajansa lähes 70 000 katsojaa vetävällä tukholmalaisella jalkapallostadionilla.

Euroviisukarsinnat: Paluu entiseen

Amebamaisesti olomuotoaan ja sääntöjään muunteleva Uuden Musiikin Kilpailu järjestettiin tänä vuonna jälleen avoimena sävellyskilpailuna. Näin vaipuu unholaan kaksivuotinen kokeilu, jolla ei onnistuttu saamaan viisumenestystä edes kansainvälisten kuuluisuuksiemme, Saara Aallon tai Daruden, avulla.

Uutta matoa koukkuun asettelee nyt kuusi kylmäpäistä artistia, joista vuoden 2016 tangokuningatar Erika Vikman on suurelle yleisölle tutuin. Hänen räväkkä diskohumppansa Cicciolina on saavuttanut huomattavaa riemastusta etukäteen, ulkomaita myöten. Vikmanin rohkea ralli on kisan ainoa suomenkielinen esitys, minkä ei tulisi menestystä estää, onhan euroviisut viime vuosina voitettu englanninkielen ohella myös portugaliksi ja tataariksi.

Joku saattaa muistaa UMK-finaalin kolmen vuoden takaa, jolloin vahvaääninen Catharina Zühlke sijoittui kisassa toiseksi. Idolsissakin kilpaillut Zühlke on nyt mukana euroviisukarsinnassa koskettavalla voimaballadilla Eternity, jossa hän pääsee esittelemään lauluosaamistaan entistä laajemmin.

Laulukilpailututtavuus on myös Tika Sevón Liljegren, joka voitti Suomen X Factorin vuonna 2018. Hänen kilpailukappaleensa I let my heart break on tyylikäs estradi-iskelmä, jonka odotetaan lähtevän liitoon Mediapoliksen lavalla.

Rotterdamiin pyrkii myös The Voice of Finlandista tuttu Aksel Kankaanranta, jonka herkkä lauluääni vie eteenpäin eteeristä Looking backia vailla sen suurempia sävelkoukkuja.

Seesteisempää sävelmassaa on myös Sansan esittämä rakkauslaulu Lover View – ja täysin tarkoituksellisesti, sillä tämä laulu edustaa meillä harvemmin kuultua elektroa. Sinänsä kelpo sävelteos sopii kuitenkin paremmin taukotiloihin kuin iskelmämusiikkifestivaaleille.

Joukon ainoa yhtye on F3M, jonka löysäkomppinen Bananas on vain kalpea aavistus 90-luvun tyttöbändien energisestä popista. Se ei tietenkään ole este menestykselle, sillä onhan yleisökin noista ajoista muuttunut.

Yleisö ja kansainväliset raadit vallan kahvassa

Äänestävän yleisön lisäksi kilpailevia lauluja laittavat paremmuusjärjestykseen kummassakin maassa kansainväliset raadit.

Mielipiteiden ristitulessa on hyvä pitää mielessä euroviisujen nykytrendi, jossa autenttisuus on valttia. Siinä missä viimeistä piirtoa myöten sliipattu europop sopii ruotsalaisille, mennään meillä aivan omanlaisia latuja, joskus jopa umpihankea.

Tilastojen valossa Eurooppa on valmiimpi suomalaiselle omalaatuisuudelle kuin koskaan.

UMK20: Finaali, la 7.3. klo 21.00 Tv1

Lue myös: Miksi Suomi ei menesty euroviisuissa? Musiikin vientiguru arvioi: ”Intohimo ei lähde levy-yhtiöstä tai pomoportaasta”

X