(Päivitetty: )
Teksti:
Seuran toimitus

Kingi, la 19.30 MTV3

VIIHDE Näyttelijän ja yleisön yhteinen leikki on Antti Holman mukaan Putous-hahmojen suosion salaisuus. Nyt Holma nähdään omana itsenään juontamassa Kingiä, jonka hahmot pyrkivät laulukilpailun voittoon.

Aku Hirviniemi laittoi kollegansa Antti Holman tukalaan tilanteeseen.

Kuluneen syksyn Posse-ohjelmassa Holma joutui syömään ison lautasellisen tulisia herkkupaloja, sillä hän hävisi Hirviniemelle kilpailussa. Kenties järjestetysti, miettii katsoja. 

Antti Holma purskahtaa nauruun muistellessaan tapausta.

”Se oli varmaan aika hiostavaa nähtävää katsojille. Toisaalta minullekin.”

Voiko siihen Hirviniemeen luottaa?

”Totta kai Akuun voi luottaa. Hän on nopea päästään, mutta hänellä on silti lämmin ja ymmärtäväinen katse. Se on oi­keastaan paras yhdistelmä.”

Nyt Holma ja Hirviniemi ovat tekemässä ohjelmaa yhdessä. MTV3:n uutuusohjelma Kingi on julkisuus- ja musiikkikilpailuparodia. Kilpailussa tavataan hahmoja, jotka muistuttavat paljon nykypäivän tositelevisioon eksyneitä arkisia kansalaisia.

”Tunnen tämän porukan todella hyvin. Krista Kosonen oli kanssani samalla luokalla Teatterikorkeassa, ja muutkin ovat tuttuja koulun kautta. Jaakko Saariluoman kanssa olen ollut samassa televisioproduktiossa.”

Koko kansan Kissi

Antti Holma, 32, tuli syksyn aikana tunnetuksi jyväskyläläisenä kehonrakentajana ja hygieniapassikouluttajana Kissi Vähä-Hiilarina.

Samaan syssyyn hänestä tuli esikoiskirjailija, joka on Järjestäjä-romaaninsa kanssa juossut läpi kirjamessut ja haastattelut. Hän on tullut osaksi sitä suurta kansallista julkisuutta, johon laulukilpailun osanottajat tulevassa ohjelmassa päätyvät.

”Me tekijät tiedämme, miten julkisuuden koneisto toimii. Siinä on hilpeitä lieveilmiöitä. Nyt nämä hahmot joutuvat osaksi julkisuutta täysin pystymetsästä. Ohjelma seuraa sitä, mitä heille tapahtuu, kun he tulevat suosituiksi todella nopeasti.”

Muut näyttelijät esittävät hahmoja, mutta Antti Holma on juontajan roolissa omalla nimellään. Silti Kingin maailmassa on muka menossa jo kuudestoista tuotantokausi. Siksi ohjelmassa muistellaan välillä muun muassa edellisten kausien kisaajia.

Holman juontajanrooli poikkeaa hänestä itsestään pienin muutoksen.

”Minulla on juontajana pikkuisen leveämpi hymy kuin mulla muuten olisi.” 

Holma tunnustautuu omassa elämässään synkeäksi herraksi.

”Minulta kysytään usein, miksi näytän niin vihaiselta, vaikka kyseessä on vain perusmurjotukseni. Toisaalta siinä on se hyvä puoli, että kun paahdan tuolla kadulla menemään murhaajanilme naamallani, ihmiset väistävät ja antavat minun olla rauhassa.” 

Yhteinen leikki

Alun perin Putouksen hahmoista ei pitänyt tulla suosittuja. Hahmokisan tuli olla vain parodia kaikista tositelevisiokilpailuista. Kansa päätti kuitenkin rakastua hahmoihin, ja niin hahmokilpailusta tuli sarjan kannatteleva voima. 

Nyt hahmojen varaan rakentuu jo toinen prime time -viihdeohjelma. Missä hahmojen suosion salaisuus?

”Sehän on näyttelijän ja yleisön välinen yhteinen leikki. Lanseerataan  tyyppi, joka omalla käytöksellään avaa uusia maailmoja. On hauskaa, että aikuisenakin voi vielä leikkiä tällaista. Sosiaalinen media on tuonut tähän hienon ulottuvuuden, jolloin näyttelijä voi jatkaa leikkiä katsojien kanssa reaaliaikaisesti.”

Vaikka Holma pitää hassuttelua arvossaan, hän painottaa, että aiheen kanssa on kuitenkin oltava varovainen.

”Jokaisella työpaikalla ei pidä järjestää mitään pakkoa, että nyt pitää olla kreisiä, hullua ja hauskaa. Tällaisen hahmon kanssa on turvallista heittäytyä leikkimään, jos siltä tuntuu. Sellaisessa olen mielelläni mukana.” 

Heini Kilpanmäki

Historia: Mies, joka varasti Mona Lisan ti, 20.00 Teema

DOKUMENTTI Alku on veijarimainen kuin Vaaleanpunaisessa pantterissa ja animaatiot koomisia kuin Monty Pythonin liikkuvissa kollaaseissa: joku vohkii Mona Lisan Louvresta.

Amerikkalais-brittiläis-italialais-ranskalainen dokumentti käy kevyellä otteella läpi varkauden, joka vuonna 1911 oli nostamassa siihen asti vain merkittävää maalausta maailman tärkeimmäksi taideteokseksi. 

The Tonight Show with Jay Lenossa tuhansien jaksojen ajan pääkäsikirjoittajana työskennellyt ohjaaja Joe Medeiros suorittaa tee-se-itse-historiantutkimusta, jossa päätoimiset pitsanpaistajat kääntävät harrastuksenaan alkuperäisiä dokumentteja rikostutkimuksesta.

Aiheesta vuosia haaveillut ohjaaja käyttää esikoisteoksessaan turhan monia dokumentaristisia keinoja. Hän sijoittaa itsensäkin kuviin, kun yrittää kertoa historian unohtaman italialaisen merkkimiehen Vincenzo Peruggian (1881–1925) taustaa. Varkaan perheen läsnäolo tuo mukaan ajallista perspektiiviä, kun yhden miehen päähänpisto vaivaa vielä sadan vuoden jälkeen hänen jälkeläisiään. Pojanpoika saa esittää isoisäänsä Louvressa.

Tarkkaan todisteita läpikäyvä dokumentaristi osaa välittää 1910-luvun Pariisin varsin elämyksellisesti. Hieno yksityiskohta esimerkiksi on, että erästä kaikkien aikojen kumarretuinta maalaria kuulusteltiin varkaudesta.Ranskalaisten rasistisella suhtautumisella italialaisiin on voinut olla vaikutusta ranskalaisomisteisen italialaismaalauksen varkauteen.

Tarinan opetus: patriotismi johtaa idioottimaisuuksiin.

Tero Kartastenpää

 

Musketeers, su 21.00 TV2 

SARJA Alexandre Dumas vanhemman klassiset Kolme muskettisoturia -tarinat ovat historian saatossa taipuneet lukuisiksi elokuviksi ja tv-sarjoiksi. Kaikkein tuorein edustaja on BBC:n tuottama Musketeers-sarja viime vuodelta.

Tarina alkaa siitä, kun muskettisotureiksi naamioituneet rosvot tappavat nuoren D’Artagnanin (Luke Pasqualino) isän. Poika vannoo kostoa, mutta Athos (Tom Burke), Porthos (Howard Charles) ja Aramis (Santiago Cabrera) saavat nuorukaisen uskomaan, että kyseessä on salaliitto. 

Joku ilmeisesti yrittää mustamaalata maineikkaitten sotureitten maineen. Syyttävä sormi kääntyy hyvin nopeasti ilkeää kardinaali Richelieuta (Peter Capaldi) kohti. 

Musketeers on piristävä poikkeus antisankareista täyttyvän kyynisen nykytelevision tarjonnassa. Kyseessä on vanhaa kunnon romantiikkaa sykkivä seikkailusarja, jossa riittää niin toimintaa kuin rakkauttakin. Musketeers ei edes yritä olla itseään suurempi tai syvällisempi, mutta täyttää kyllä tehtävänsä viihdyttävänä epookkidraamana.

Henri Waltter Rehnström

Baader Meinhof Komplex ****, ti 22.30 MTV3

ELOKUVA (Saksa 2008) Punainen armeijakunta piti Saksaa polvillaan 1970-luvulla. Retoriikassa vasemmistoterroristien tavoitteena oli estää Saksan kehittyminen fasistiseksi poliisivaltioksi, mutta käytännössä demokraattinen kapitalismikin joutui tulilinjalle. Keinot radikalisoituvat sen jälkeen, kun vasemmiston johtohahmo Rudi Dutschke yritettiin murhata. 

Puolta ohjaaja ei valitse, vaan antaa hahmojen ja heidän ristiriitaisten motiiviensa puhua puolestaan. Andreas Baader (Moritz Bleibtreu) on itsekeskeinen toiminnan mies ja hänen tyttöystävänsä Gudrun Ensslin (Johanna Wokalek) yhtä fanaattinen taistelija. Toimittajasta terroristiksi muuttuva kahden lapsen äiti Ulrike Meinhof (Martina Gedeck) taas edustaa älyllisempää kapinaa. Pyrkiessään perustelemaan toimintaa sanallisesti hän kadottaa inhimillisyytensä ja hylkää lapsensa. Vastapuolella poliisijohtaja Horst Herold (Bruno Ganz) yrittää ymmärtää ilmiön taustoja. 

Onnimanni Liukkonen

Historia: Hitlerin valtakunnankanslia, ma 19.00 TV1

DOKUMENTTI Adolf Hitler päätti 1930-luvun loppupuolella rakennuttaa itselleen arvoisensa päämajan Berliiniin. Vuonna 1939 käyttöön vihitystä uudesta valtakunnansalista tuli useista eri rakennuksista koostuva massiivinen kompleksi. Se valtasi kokonaan Potsdamer Platzin ja Brandenburgin Torin välisen laajan alueen.

Uusi Historia-dokumentti käy vaihe vaiheelta läpi valtakunnankanslian syntyhistorian, nousun, menestyksen ja tuhon. Syntyy vaikuttava raportti poliittisesta arkkitehtuurista, kaupunkitilan hyväksikäytöstä propagandan tarkoituksiin.

Dokumentti nostaa valtakunnankanslian eräänlaiseksi symboliksi natsi-Saksan sumutuksesta. Koko rakennus, sen ulkokuori ja sisätilat olivat kuin yhtä suurta näyttämölavastusta. Tärkeintä oli se, että rakennus näytti uljaalta. Kokonaan toisarvoista oli se, pystyttiinkö sitä käyttämään tarkoitustaan eli valtakunnan johtamista varten.

Henri Waltter Rehnström

X