Lotta Backlund onnistui painonpudotuksessaan äitiyden ja terveellisemmän ruokavalion ansioista: ”Oli suuri oivallus ymmärtää, että elämän ei tarvitse olla jatkuvaa laihduttamista”

Jaa kaverilleTilaa Seura
Lotta Backlund
© Pekka Nieminen / Otavamedia
Tv-tuottaja ja stand up -koomikko Lotta Backlund laihtui 25 kiloa laskemalla kaloreita. Keventynyt olo innosti myös liikkumaan.

Lääkärin sanat pysäyttivät Lotta Backlundin vuonna 2008. Lääkärin mukaan verensokerin vaihtelu piti saada kuriin, sillä se voisi olla haitallista raskaudelle.

Lotta odotti esikoistaan. Hän kantoi kehossaan myös pariakymmentä kiloa ylipainoa.

Hän oli ollut ylipainoinen lähes koko elämänsä ja oli moneen kertaan suunnitellut laihduttavansa, mutta laihdutusurakka jäi yleensä kesken heti alussa.

”Lääkärin vastaanotolla tajusin, että nyt on tosi kyseessä. Vaa’an lukema tai ulkonäköseikat eivät siinä kohtaa pyörineet mielessäni, vaan halusin olla mahdollisimman hyvinvoiva äiti tulevalle lapselleni.”

Ensimmäinen juoksu

Lotta alkoi syödä lääkärin ohjeiden mukaan säännöllisesti kolmen tunnin välein pieniä annoksia.

”Silloin tajusin, miten väärin olin aiemmin syönyt. Ennen saatoin olla koko päivän syömättä, ja syödä illalla valtavan kebabin ranskalaisilla. Olin syönyt ennen sekä liian paljon että epäterveellisesti.”

Äitiysloman alettua Lotta innostui petraamaan entisestään ruokavaliotaan. Vauvan kanssa kotona ollessaan Lotalla oli aikaa suunnitella kauppaostoksia ja paneutua ruoanlaittoon.

”En varsinaisesti laihduttanut, mutta silti painoni tippui kymmenen kiloa reilun vuoden sisällä. Tajusin ensimmäisen kerran, että laihduttaminen ei vaadi pikakuureja, vaan järkevää ja säännöllistä syömistä.”

Kun olo keventyi ja verensokeri pysyi tasaisena, Lotta innostui liikkumaan. Entinen liikunnan inhoaja alkoi tehdä päivittäin kahdeksan kilometrin lenkkejä vaunujen kanssa. Pikkuhiljaa hänen alkoi tehdä mieli ottaa myös juoksuaskelia.

Pysyvä muutos

Lotan kärryissä nukkunut vauva, Adele, on nykyään 9-vuotias koululainen. Lotta pudotti painoaan äitiytensä aikana yhteensä 25 kiloa. Hän on laihduttanut kuuriluontoisesti. Välillä Lotta on tarkempi syömisistään, ja toisinaan hän vain seuraa, ettei paino pääse nousemaan.

”Minulle oli suuri oivallus ymmärtää, että elämän ei tarvitse olla jatkuvaa laihduttamista. Painonhallinta on pysyvä elämänmuutos, ja kiloja voi tiputtaa jaksoissa.”

Lotta ei luopunut kokonaan mistään ruoka-aineesta, vaan kohtuullisti ja rytmitti syömistään. Hänen mielestään oli helpointa rajoittaa kaloreiden määrää. Yhden herkkupäivän jälkeen Lotta otti loppuviikon kevyemmin.

Tällä hetkellä Lotan tavoitteena on ylläpitää saavutettu paino. Hänen ateriarytminsä koostuu vähintään kolmesta ruoasta päivässä. Lotan terveellisen syömisen kulmakivi on aamiainen. Hän ei jätä sitä koskaan välistä. Lounaan Lotta syö useimmiten työpaikallaan, ja iltaruoan kotona tyttären kanssa. Lotta kokkaa kotona usein wokkeja, salaatteja, keittoja ja pastaa. Sunnuntaisin valmistuu uuniruoka, josta riittää syömistä kahdelle alkuviikon päivälle.

Hitaasti hyvä tulee

Lotan oli aluksi vaikea omaksua uutta, normaalipainoisen ihmisen identiteettiä. Kaupassa hän meni automaattisesti suurien kokojen hyllylle.
Taannoin Lotta juoksi puolimaratonin.

”Ennen saatoin ajatella firman pikkujouluissa, että ohjelmanumeroksi suunniteltu seinäkiipeily ei kuulu minulle, koska olen lihava. Nykyään ei ole enää asioita, joita en voisi painoni takia tehdä.”

Tärkein painonhallintaan liittyvä oivallus Lotalle on se, että motivaatio on pidettävä korkealla satunnaisista repsahduksista huolimatta. Jos sortuu syömään täytekakkua, ei voi ajatella, että nyt voin hotkia perhepitsan, koska ”päivä on jo pilalla”. Repsahduksen jälkeen palataan nopeasti takaisin ruotuun.

Lotta vannoo hitaan laihduttamisen nimeen. Hänen mielestään on helpompaa ja kestävämpää tehdä ruokavalioon pieniä muutoksia pikkuhiljaa kuin laittaa koko ruokavaliota kerralla uusiksi.

”Elämänmuutos vaatii energiaa samalla tavalla kuin mikä tahansa arjen projekti. Jos töissä on kovasti stressiä, vauvalla koliikki tai vanhemmat saattohoidossa, ei välttämättä ole otollinen hetki elämäntaparemontille.”

Ravitsemusterapeutin vinkit: Herkuttele juhlissa, kontrolloi arjessa

”Kuulostaa siltä, että Lotta on todella löytänyt pysyvän tavan hallita painoaan. Tutkimustenkin mukaan painoa on parasta pudottaa hiljaa sykleittäin ja lisätä liikuntaa terveellisen ruokavalion tueksi.

On ilo huomata, että Lotta on oppinut suunnitelmallisuuden. Se yleensä auttaa kiireisessä arjessa. Lotta on myös sisäistänyt sen, että pienillä muutoksilla saa aikaan näkyviä tuloksia, kun malttaa edetä hitaasti.

Lotan ruokarytmi kuulostaa hyvältä. Hän voisi kokeilla lisätä iltapäivään vielä välipalan. Useimmille välipala on niin sanottua turvaruokaa, joka estää liian suuren annoskoon illallisella.

Ruokaremontin taustalla olivat selkeästi Lotan arvot. Hän halusi olla terveempi ja aktiivisempi äiti. Silloin, kun elämänmuutos pohjautuu itselle tärkeisiin arvoihin, motivaatiota on yleensä helpompi pitää yllä.

Kaloreiden laskeminen sopii osalle, mutta ei kaikille. Psykologisesti pysyvän painonhallinnan perustana on joustava kontrollointi, jolloin juhlissa osataan herkutella ja arjessa kontrolloida riittävästi omia valintoja.

Useimmille painoaan pudottaville 70 prosenttia onnistumisesta on kiinni siitä, että saa ateriarytmin kuntoon ja oppii syömään itselleen sopivan kokoisia annoksia.

Tasapainoiseen ja hyvään ruokavalioon kuuluvat myös herkut silloin tällöin, eikä herkuttelusta tarvitse potea huonoa omatuntoa.”

Asiantuntijana ravitsemusterapeutti Hanna Partanen

Juttu on julkaistu ensi kerran Kotilääkärissä 5/19.

Kiinnostuitko? Tilaa Kotilääkäri-lehti

X