F1-uransa lopettava Kimi Räikkönen on legenda jo eläessään – Näin pilkatusta mumisijasta tuli rakastettu letkauttelija ja maailmantähti

Kimi Räikkönen ilmoitti lopettavansa F1-uransa. Hän jättää formulavarikoille aukon, jonka tulevat huomaamaan paitsi fanit myös tallipäälliköt, uskovat Räikkösen uraa työnsä takia seuranneet Matti Kyllönen, Kari Hotakainen ja Jukka Mildh.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Uransa lopettava Kimi Räikkönen on rakastettu hahmo F1-ympyröissä ja fanien keskuudessa.

Kimi Räikkönen ilmoitti lopettavansa F1-uransa. Hän jättää formulavarikoille aukon, jonka tulevat huomaamaan paitsi fanit myös tallipäälliköt, uskovat Räikkösen uraa työnsä takia seuranneet Matti Kyllönen, Kari Hotakainen ja Jukka Mildh.
Teksti: Jukka Hiiro

Kimi Räikkönen on legenda jo eläessään. Kliseinen lause, jota ei sovi käyttää kuin äärimmäisessä poikkeustapauksessa, mutta juuri sellainen Räikkönen on.

Median edessä Räikkönen oli alkuvuosina hankala. Ja niin hän on välillä yhä. Lyhyesti töksäytetyille kommenteille ja viiltävälle rehellisyydelle ei aina ole löytynyt ymmärtäjiä. Nykyään tilanne on kuitenkin aivan toinen, ja siitä on kiittäminen osaltaan myös Lotus-tallia.

Suorapuheisuus ja naseva kommentointi lehdistötilaisuuksissa ja kisojen radioliikenteessä ovat muodostuneet tavaramerkiksi ja lentäviksi lauseiksi. Brändinä Kimi Räikkönen ei ollut todennäköisesti edes mestaruusvuotenaan yhtä suosittu kuin nyt.

Formula 1 -kuljettajauransa vuonna 2001 Sauberilla aloittanutta Räikköstä pidettiin ratojen ulkopuolella pitkään vähän outona. Ujo mies, joka puhui harvoin yhtään mitään, ja silloinkin harvasanaisesti ja vaimeasti. Media löi Räikköstä ajoin kovaakin; vaisua ulosantia ja ujoutta pidettiin nolona sanavalmiin Mika Häkkisen rinnalla. Viihdeohjelmissa imitaattorit pilkkasivat.

Nyt 20 vuotta myöhemmin, kun Räikkönen on päättämässä uraansa, tilanne on kääntynyt päälaelleen. Vaikka mikään ei varsinaisesti ole muuttunut, Räikkösen vähäsanainen töksäyttely on käännetty vuosien pr-työllä humoristiseksi letkautteluksi. F1-fanien keskuudessa ”Iceman” on ollut jo hyvän aikaa suosituin tai ainakin yksi suosituimmista kuljettajista. Miten kummassa tässä näin kävi? Sen selvittämiseksi on aloitettava aivan alusta.

Lue myös: Kuinka hyvin tunnet ”Iceman” Kimi Räikkösen? Tee testi ja näet, saatko tiedoillasi peräti paalupaikan!

Läpi rautaovesta

Kun Räikkönen pääsi näyttämään kykynsä testiajoissa Peter Sauberille vuonna 2000, hän oli poikkeuksellisen kokematon kuljettaja.

Ammattikoulun kesken jättänyt ja lapsuutensa varsin vaatimattomasti – muun muassa ulkohuussilla – varustetussa talossa asunut parikymppinen espoolainen oli ajanut vain 23 kansainvälistä autokilpailua Britannian Formula Renault -luokassa.

Testiviikonloppuna Räikkönen vakuutti nopeudellaan kaikki, vaikka Formula 1:n ajolisensseistä päättävän Fian riveissä jotkut pitivät kokematonta kuskia jopa turvallisuusriskinä.

”Kimi onnistui pääsemään siitä rautaovesta läpi, vaikka hänellä ei ollut merkittävää kokemusta kansainvälisistä kilpailuista tai sellaisia taustoja ja tukijoukkoja kuin monella muulla F1-kuljettajalla on ollut aloittaessaan. Sauberin järjestämä testiajo oli täysin joko-tai -tilanne, ja hän onnistui täydellisesti”, F1-selostajaveteraani Matti Kyllönen muistelee.

Kyllösen mukaan testiajoissa onnistuminen ja F1-kuljettajaksi pääsy on vuoden 2007 maailmanmestaruuden ohella Räikkösen uran merkittävin saavutus, jota hän uskoo myös Räikkösen itsensä arvostavan korkealle.

Syksyllä 2007 Räikkönen juhli maailmanmestaruutta Brasilian osakilpailun jälkeen. © AFP / Lehtikuva

Syksyllä 2007 Räikkönen juhli maailmanmestaruutta Brasilian osakilpailun jälkeen. © AFP / Lehtikuva

Poikkeuksellinen persoona

Räikkösen elämäkerran kirjoittanut kirjailija Kari Hotakainen arvioi, että menestyksen ja suosion taustalla on paitsi poikkeuksellinen ajotaito, myös poikkeuksellinen persoona.

”Jos hän olisi urallaan tehnyt niin kuin tallit ja markkinapuoli tahtovat, emme olisi tässä. Viime aikoina pisteitäkään ei ole juuri kertynyt, mutta imagoarvo on vain noussut.”

Hotakainen uskoo, että Räikkösen suosion taustalla on samastuttavuus: vähäpuheiseen ja avoimesti julkisuutta vieroksuvaan mieheen on monien fanien helpompi samastua kuin kuljettajiin, jotka pressitilaisuuksissakin käyttäytyvät ”kympin poikien” tapaan. Räikkönen keskittyy sataprosenttisesti ajamiseen, mutta mikään muu ympärillä oleva häntä ei kiinnosta.

”He jotka lajia seuraavat, seuraavat sitä varmasti jatkossakin, mutta jotain sieltä tulee puuttumaan. Sen tietävät varmasti fanien lisäksi niin tallipäälliköt, teknikot kuin kaikki muutkin”, Hotakainen summaa.

Lue myös: Näin Kari Hotakainen ja Kimi Räikkönen löysivät yhteisen sävelen: ”Taiteessa ja formuloissa on yhtä paljon paskanpuhumista”

Jäämies syntyy

Samoilla linjoilla on myös Ylen Formula 1 -asiantuntija Jukka Mildh.

”Erikoinen persoona, mutta ajajana luonnonlahjakkuus. Täytyy myös muistaa, että F1-autojen konseptit ja tekniikka ovat muuttuneet todella paljon ja moneen kertaan näiden 20 vuoden aikana. Hän on sopeutunut muutoksiinkin aina hyvin.”

Vuonna 2001 uusi ja nopea kuski pantiin F1-radoilla heti merkille. Räikkönen ajoi tasaisen kauden ja sijoittui kuljettajapisteissä kymmenenneksi. Hänet valittiin kauden tulokaskuljettajaksi.

Jo seuraavana vuonna Räikkösen tie vei F1-sarjan huipputalleihin lukeutuvalle McLarenille Mika Häkkisen korvaajaksi. McLarenilla Räikkösen ujo, rauhallinen ja toisaalta täysin välinpitämätön suhde F1-maailman kuohuihin sai tallipäällikkö Ron Dennisin keksimään lempinimen Iceman, jäämies, jo vuonna 2002.

McLaren, jonka ratissa Mika Häkkinen voitti kaksi maailmanmestaruuttaan, ei ollut noina vuosina kuitenkaan parhaassa iskussaan. Vuosina 2002–2006 McLarenilla ajanut Räikkönen sijoittui kahdesti kuljettajapisteissä toiseksi, ensin Michael Schumacherin sitten Fernando Alonson kannassa, mutta mestaruus jäi haaveeksi.

”Kaikki tietävät, että McLarenilla olisi (Räikköselle) tullut maailmanmestaruuksia, jos ne autot olisivat olleet kunnossa”, Hotakainen sanoo.

Kimi Räikkönen ilmoitti viime viikon keskiviikkona lopettavansa 20 vuotta kestäneen formulauransa. © Lehtikuva / Heikki Saukkomaa

Kimi Räikkönen ilmoitti viime viikon keskiviikkona lopettavansa 20 vuotta kestäneen formulauransa. © Lehtikuva / Heikki Saukkomaa

Uusi James Hunt

Ratojen ulkopuolella Räikkönen aiheutti uransa alkupuolella tallipäälliköille harmaita hiuksia. 2000-luvun James Hunt. Niin moni Räikköstä kuvasi. Brittiläinen Hunt oli 1970-luvulla F1-sarjassa ajanut raikulipoika, jota kiinnostivat vain kilvanajo ja juhliminen.

Räikkösenkin tiedettiin nauttivan juhlimisesta vapaa-ajallaan. Pienimuotoisia kohuja nousi niin karaoken laulamisesta gorillapuvussa kuin moottorikelkalla hurjasteluista tai useamman päivän kestäneistä kosteista juhlista. Julkisuuden valokiilassa ujo mies purki paineita luotettujen ystäviensä kesken parhaaksi näkemällään tavalla.

”Mitä se muille kuuluu”, oli Räikkösen asenne, ja sitä se on yhä. Kovaa hän on osannut aina ajaa, ja juuri siksi monet häntä yhä rakastavat.

Vuonna 2007 McLaren-talli jäi taakse ja Ferrarin leipiin siirtynyt Räikkönen voitti heti maailmanmestaruuden. Ikävä kyllä se jäi ainoaksi kuljettajamestaruudeksi Kimille. Tosin viimeinen kuljettajamestaruus se on myös italialaistallille toistaiseksi. Viimeisimmän tallimestaruudenkin Ferrari otti Räikkösen yhä ajaessa vuonna 2008.

Irtiotto formuloista

Kun Räikkösen sopimus Ferrarilla päättyi 2009, eivätkä neuvottelut tuoneet tulosta muiden huipputallien kanssa, hän päätti jättää formularadat.

Ajaminen kuitenkin jatkui rallin MM-sarjassa, jossa hänet valittiin vuoden tulokaskuljettajaksi 2010. Pisteitäkin rallivuosina kertyi. Räikkösen lisäksi vain Robert Kubica ja Carlos Reutemann ovat ajaneet pisteille sekä F1- että rallin MM-sarjoissa.

Henkilökohtaisessa elämässä Räikkönen kohtasi F1-välivuosien aikana tragedian, kun hänen isänsä Matti Räikkönen kuoli 2010. Räikkönen on kertonut rallin ajamisen olleen tuolloin pelastus.

”Mä päätin, että lähden ajamaan rallia. Ilman sitä olisi voinut mennä ihan juomiseksi, mutta sillä tavalla sain purettua pahaa oloa”, Räikkönen kuvasi tapahtunutta Hotakaisen kirjoittamassa Tuntematon Kimi Räikkönen -kirjassa.

Lue myös: Kimi Räikkönen avautuu ensi kertaa isänsä kuolemasta: ”Makasin kotona ja nukuin ja itkin”

F1-sarjan suosituimpia kuljettajia

Miten kummassa formulat jo kertaalleen yli kymmenen vuotta sitten jättänyt maailmanmestari on nyt 20 vuotta myöhemmin uraansa lopetellessaan yksi F1-sarjan suosituimmista kuljettajista?

Pisteitäkään ei ole Alfa Romeolla enää tullut samoin kuin huipputallien aikaan. Juurisyyt nykyiselle menestykselle luotiin Lotus-tallissa, johon Räikkönen palasi F1-kuljettajaksi kaudelle 2012.

”Räikkösen uran kohokohdaksi nostaisin ehkä sen, että hän poistui formuloista pariksi vuodeksi, alkoi ajaa rallia ottaen senkin haltuun, henkilökohtaisessa elämässä oli samaan aikaan ongelmia, ja sitten hän palasi formuloihin Lotukselle ja näytti yhä osaavansa”, Hotakainen sanoo.

Samoin ajattelee Jukka Mildh:

”Urheilullisesti merkittävin saavutus on varmasti vuoden 2007 maailmanmestaruus, mutta merkittävä oli myös paluu takaisin Formula 1:een rallivuosien jälkeen. Hän lähti Ferrarilta ja ajoi paluunsa jälkeen vielä uudelleen Ferrarilla. Siihen ei moni pystyisi.”

Kun McLarenilla karsastettiin Räikkösen juhlintaa, ja Ferrarilla vieroksuttiin vähäpuheisuutta, Lotuksella ymmärrettiin ehkä parhaiten suomalaiskuljettajan tarvitsevan tilaa.

Toisaalta Räikkönen itsekin oli vuosien varrella kypsynyt ymmärtämään, että kuljettajalla on velvollisuuksia tallia kohtaan myös kilparatojen ulkopuolella. Lotus oli se talli, jossa suomalaiskuljettajan omintakeisen persoonan ympärille alettiin tietoisesti rakentaa uudenlaista brändiä.

”Leave me alone. I know what I’m doing” – tiimiradiossa kuultu legendaarinen lausahdus painettiin t-paitaan jo 2012.

Erilaisuus valjastettiin voimavaraksi. Sitä Räikkönen on sittemmin itsekin hyödyntänyt muun muassa sosiaalisessa mediassa, jossa hän jakaa aktiivisesti kuvia. Usein ytimekkään sarkastisilla tai nasevilla saateteksteillä varustettuna. Fanit ympäri maailmaa ovat haltioissaan, mistä kertoo sekin, että lopettamispäätöksestä kertova viesti keräsi nopeasti yksin kuvapalvelu Instagramissa yli miljoona reaktiota.

Kimistä on kasvanut rakastava perheenisä. Minttu-vaimo sekä lapset Robin ja Rianna ovat tuttu näky formulakisoissa. © Lehtikuva

Kimistä on kasvanut rakastava perheenisä. Minttu-vaimo sekä lapset Robin ja Rianna ovat tuttu näky formulakisoissa. © Lehtikuva

Kimi on rakastava perheenisä

Vaikkei sen enempää Hotakainen, Kyllönen kuin Mildhkään pidä itseään Räikkösen ystävänä, ennemminkin työkaverina, on mies tehnyt kaikkiin vaikutuksen myös ratojen ulkopuolella. Kyllösen mukaan positiivisia asioita on nykyään paljon.

”Nyt kun Kimi on kypsynyt aikuiseksi, minuun on tehnyt varmasti suurimman vaikutuksen, kuinka kaikesta, esimerkiksi lasten harrastuksista sosiaaliseen mediaan jaetuista postauksista näkee, miten rakastava perheenisä hänestä on tullut”, Kyllönen sanoo.

Kari Hotakaisen mukaan Räikkönen ”näkee” ihmiset ja heidän mahdollisen vilpittömyytensä ja vilpillisyytensä todella hyvin.

”Hänellä on joku sellainen emotionaalinen älykkyys todella korkealla tasolla. Se on varmasti etu siinä maailmassa, jossa hän toimii. Toisena on sitten hänen täysin poikkeuksellinen huumorintajunsa.”

”Minulla on semmoinen tunne, intuitio, että hän on hyvinkin lojaali ja lähipiiriään arvostava. Hänellä näyttäisi olevan erittäin hyvä arvomaailma”, kiteyttää ajatuksensa Räikkösestä Mildh.

Mitä Räikkönen mahtaa formulauransa jälkeen tehdä, sitä kommentoijat eivät halua lähteä arvailemaan. Sen sijaan Kimin seuraajaa tallissa ei tarvitse arvailla. Maanantaina vahvistettiin, että Valtteri Bottas siirtyy Alfa Romeon kuljettajaksi.

Alfa Romeon tallipäällikkö Frederic Vasseur paljasti viikonvaihteessa ehdottaneensa Räikköselle töitä tallin neuvonantajana, mutta vastausta tuskin kuulemme ennen kuin viimeinenkin osakilpailu on ajettu.

X