Salkkareista tuttu Hanna Kinnunen teki elämänmuutoksen – Kuntosalilla maasta nousee jo toistasataa kiloa

Jaa artikkeli
Hanna Kinnunen
”Älä tee muutosta ulkoisten seikkojen takia, äläkä aseta alussa numeraalisia tavoitteita. Jahtaa sen sijaan hyvän olon tunnetta”, Hanna sanoo. © Tommi Tuomi 
Salatut elämät -sarjasta tuttu Hanna Kinnunen muutti elämäntapojaan kaksi vuotta sitten ja on sen jälkeen voinut paremmin kuin aiemmin. ”Väitän, että syyt ylipainon takana ovat psykologisia.”

Hanna Kinnunen, 41, tietää, miten vaikeaa painon pudottaminen pysyvästi voi olla. Hänen painonsa on heitellyt ylös ja alas koko hänen aikuisikänsä.

Kaksi vuotta sitten hän teki elämäntapamuutoksen, joka on tällä kertaa pitänyt. Hän syö aiempaa terveellisemmin ja harrastaa säännöllisesti liikuntaa.

Hanna Kinnunen sanoo, että korjausliike onnistui, koska hän on opetellut tuntemaan itseään. Hän on käsitellyt terapiassa hankalia tunteitaan ja oppinut tunnistamaan niitä.

”Väitän, että syyt ylipainon taustalla ovat psykologisia. Paino-ongelmassa ei ole kyse laiskuudesta. Minun kohdallani ylipainoon on linkittynyt tunnelukkoja. Olen ollut todella uupunut enkä ole jaksanut huolehtia itsestäni.”

Uupumus vei voimat

Syksyllä 2019 peilistä tuijotti harmaakasvoinen nainen. Hanna juonsi Radio Aallon Dynastia-aamushow’ta ja heräsi kello puoli viisi jok’ikinen aamu ehtiäkseen töihin. Työn lisäksi hänellä oli kaksi pientä lasta (nyt 9- ja 11-vuotiaat), Salla Mattilan rooli Salatuissa elämissä ja talonrakennusprojekti alkamaisillaan Vantaalla.

”Iltaisin söin herkkuja väsymykseen. En saanut unta ja aika usein menin kolmen neljän tunnin yöunilla. Minulle alkoi tulla rytmihäiriöitä.”

Hän oli lopettanut säännöllisen liikunnan joitakin vuosia sitten, koska hänen aikansa meni vain arjesta selviytymiseen. Jos hän yritti treenata, paino ei pudonnut mihinkään.

”Aineenvaihduntani oli sekaisin. Se oli hämmentävää ja turhauttavaa.”

Pitkin syksyä Hanna oli miettinyt, että jotakin pitää tehdä. Ratkaisu tuli eteen yllättäen, kun työnantaja päätti lopettaa Dynastia-ohjelman ja tarjosi mahdollisuutta alkaa juontaa vuoden alusta uudella radiokanavalla Aito Iskelmällä päiväohjelmaa. Hanna tarttui heti tilaisuuteen, jossa parasta oli se, että uusi työ alkaisi vasta kello kymmenen aamulla.

”Aamuradion juontaminen oli kivaa, mutta niin varhainen vuorokausirytmi ei kerta kaikkiaan toiminut nelikymppiselle kahden lapsen äidille.”

Lepo on tärkeintä

Aluksi Hanna nukkui valtavaa univelkaa pois. Unirytmin korjaamiseen meni puolisen vuotta, ja kesällä voimat olivat palanneet. Hannasta tuntui, että hän oli taas oma itsensä.

”Kuluneen kahden vuoden aikana on vahvistunut ajatus siitä, miten tärkeää on nukkua hyvin. Sen sijaan, että tuijottaisin vaakaa, pidän huolta siitä, että olen saanut riittävästi lepoa ja että voin hyvin.”

Liikuntaa hän alkoi harrastaa maltillisesti. Talvella 2020 hän urheili, mutta ilman tavoitteita. Syyskuussa 2020 Hanna voi jo niin hyvin, että hän alkoi treenata kuntosalilla kaksi kertaa viikossa personal trainerin kanssa.

”En kuitenkaan halunnut tehdä deadlinea, että pudottaisin tietyn painomäärän tiettyyn päivämäärään mennessä. Tuollaisia painonpudotuskeinoja olen kokeillut aikaisemmin.”

Sen sijaan Hanna keskittyi lihasmassan kasvattamiseen. Aluksi hän teki maastavetoja noin 80 kilogrammalla; nyt rautaa nousee jo 112,5 kilogrammaa.

Kahden salitreenin lisäksi Hanna treenaa kerran viikossa parin kaverin kanssa.

”Vedämme treenejä vuorotellen. Välillä mennään kuntoportaisiin, välillä nostellaan kahvakuulia tai jumpataan kuminauhoilla.”

Lisäksi hän käy kävelyllä pari kertaa viikossa.

”Jokin aika sitten tulin illalla Salkkareiden kuvauksista kotiin, ja minulla oli levoton olo. Aikaisemmin olisin syönyt siihen oloon levyn suklaata, mutta nyt lähdin kävelylle. Sen jälkeen tuntui tosi hyvältä ja nukuin tosi hyvin.”

Miten ihmeessä kahta työtä tekevä kahden lapsen äiti ehtii treenata näin paljon?

”Koska olen saanut niin paljon energiaa ja olen oppinut organisoimaan aikani tehokkaammin”, Hanna Kinnunen vastaa.

Ei enää ihmedieettejä

Ruokatapojaan hän alkoi muuttaa noin vuosi sitten. Tällä kertaa hän päätti toimia eri tavalla kuin aiemmin: Ei jatkuvaa vaa’an tuijottamista, eikä ankaraa dieettiä. Eikä varsinkaan sietämätöntä nälän tunnetta.

”Olen kokeillut tiukkoja ruokavalioita, syönyt pelkkää rahkaa, kieltänyt itseltäni kaiken hyvän – ja aina repsahtanut.”

Laihduttamisen sijaan Hanna Kinnunen korjasi ruokarytmiään.

”Olin alkanut syödä epärytmisesti. Saatoin olla syömättä monta tuntia, ja sitten ahmia kamalasti. Nyt syön säännöllisesti kolmen neljän tunnin välein.”

Hannan ruokavalio näyttää nyt suurin piirtein tällaiselta: Aamulla hän syö esimerkiksi vegaanisen mangojogurtin, jossa on marjoja, pähkinöitä ja proteiinijauhoa. Lounaat ja illalliset koostuvat tyypillisesti vihanneksista, riisistä ja kanasta tai kalasta. Punaisen lihan syömistä hän on vähentänyt terveydellisten ja ekologisten syiden takia. Lisäksi hän syö välipaloja, kuten rahkoja, marjoja ja hedelmiä. Treenien jälkeen hän sekoittaa palautusjuoman.

Aluksi hän punnitsi annoksensa hahmottaakseen oikeat ruokakoot. Punnitsemista hän saattaa edelleen tehdä silloin tällöin.

Kerran viikossa on herkkupäivä, mutta siihen hän suhtautuu rennosti.

”Joskus tulee syötyä useammin herkkuja, mutta se ei ole maailmanloppu.”

Hanna Kinnunen

Vasemmalla Hanna vuonna 2020, oikealla viime marraskuussa. ”Olen tunnesyöjä. Lohdutin ja palkitsin itseäni ruoalla.” © instagram kuvakaappaus @hannakofficial

Tunnelukot alkavat avautua

Paljonko Hanna on pudottanut kiloja? Toistakymmentä, mutta tarkemmin hän ei halua kilomääristä puhua.

”Tämä on paljon syvemmällä oleva prosessi kuin pelkkä painonpudotus. Kyse on itsestäni välittämisestä. Haluan, että minulla on virtaa ja terveyttä. Nyt rakennan myös mahdollisimman pitkiä vanhuuden päiviä, sen verran kuin voin niihin vaikuttaa.”

Itsestään välittäminen ei ole ollut Hannalle itsestäänselvyys.

”Suvussani on ollut masennusta. Itse en ole koskaan ollut masentunut, koska säilytän aina toimintakykyni. Sen sijaan vedän itseni piippuun ja kehoni alkaa oireilla.”

Neljä vuotta sitten keväällä hän alkoi käydä terapiassa uupumusoireiden takia. Hän ei koskaan saanut minkäänlaista diagnoosia ja maksoi terapian omilla rahoillaan. Terapiassa hän oivalsi, ettei hän ollut osannut pitää itsestään huolta vaan oli asettanut aina muiden tarpeet omiensa edelle.

”Yksi iso teema oli se, miten rajaton olin. Olin kamalan kiltti ja huono sanomaan ei. Jos minulta pyydettiin jotakin, tein sen ja tingin omasta ajastani.”

Hanna kävi terapiassa kolme vuotta.

”Nyt olen merkinnyt treeniajat kalenteriini. Se kuulostaa yksinkertaiselta asialta, mutta en usko, että olisin pystynyt siihen ilman oivalluksia, joita tein terapiassa. Vasta nyt osaan pitää huolta itsestäni. Treeniaika on minun omaa aikaani.”

Kehorauha kaikille

Nykyisin ylipainosta ja sen mekanismeista tiedetään enemmän kuin aiemmin. Lihavuus on osittain myös biologista: jotkut lihovat helpommin kuin toiset ja joidenkin on vaikeampi vastustaa herkkujen syömistä kuin toisten.

Silti ylipainoisia saatetaan arvostella siitä, että he ovat laiskuuttaan aiheuttaneet lihavuutensa, minkä takia he sairastuvat ja heitä joudutaan hoitamaan verorahoilla.

”Se on niin törkeää ja raivostuttavaa. Minulla oli kymmenen vuotta sitten iso takamus enkä ollut pätkääkään sairas. Ylipaino lisää RISKIÄ sairastua. Se EI OLE sairaus.”

Vaikka nykyisin puhutaan kehorauhasta ja kehopositiivisuudesta, Hanna on huomannut, että yhä edelleen ylipainoisten ulkonäköä saatetaan arvostella sosiaalisessa mediassa tai jopa huudellaan perään solvauksia kaupan kassajonossa.

Arvostelu voi myös olla piilotetumpaa, mutta yhtä alentuvaa.

”Sanotaan, että ei saisi syyllistää, mutta etkö sinä tajua, miten vaarallista on olla ylipainoinen, ihan kuin tämä henkilö olisi tyhmä. Jos tällaisessa maailmassa pitää pudottaa 50 kiloa, niin ei ole ihme, jos menee paniikkiin.”

Hanna peräänkuuluttaa kehorauhaa. Kenelläkään ei ole oikeutta arvostella toisen ulkonäköä tai vetää hänestä sen perusteella johtopäätöksiä.

”Ei tässä kiistetä lääketieteen faktoja eikä paineta päätä puskaan. Mutta jokaiselle on annettava tila ja vastuu hoitaa omaa hyvinvointiaan parhaaksi katsomallaan tavalla.”

Rakasta kehoasi

Nelisen vuotta sitten Hanna kirjoitti Aino-Kuutamo Uusitorpan kanssa Valtavan ihana -tietokirjan, jossa he puhuivat muun muassa kehopositiivisuuden puolesta. Ideana oli, että jokaisen tulisi rakastaa omaa kehoaan sellaisena kuin se on.

”Surettaa, että kehopositiivisuus-sana on mukiloitu. Sen avulla saatetaan nykyisin irvailla, että ʼai onko susta ok vain maata sohvalla ja syödä suklaataʼ.”

Hannan mielestä kehopositiivisuus tarkoittaa sitä, että on itsemyötätuntoinen. Jos paino on noussut, niin sen sijaan, että alkaa ruoskia itseään, hyväksyy tilanteen lempeästi.

”Voi ajatella, että okei, tässä kohtaa elämää on näin. Itsensä arvostaminen sellaisenaan on avain siihen, että haluaa alkaa tehdä asioita, jotka lisäävät omaa hyvinvointia. Silloin todennäköisesti myös paino laskee.”

Jos suomalaisten ylipainoon halutaan puuttua, niin Hanna peräänkuuluttaa asiantuntijoita puhumaan enemmän ylipainon takana piilevistä psykologisista tekijöistä. Muille hän antaa yhden neuvon:

”Koskaan ei voi ulkoisten seikkojen perusteella tietää, mitä toisen elämässä oikeasti tapahtuu. Sen takia meidän on oltava toisillemme kilttejä.”

Kuvausvaatteet: Neule R-Collection/Sugar Helsinki. Housut Aarre/Sugar Helsinki.

Takki Cinzia Rocca/Stockmann. Maiharit Dr. Martens/Stockmann.

X