”Ei nainen voi toimittaa moottoriurheilua” - Formulatoimittaja Mervi Kallio tuomittiin jo lähtöruudussa

F1 on laji, joka on aina herättänyt katsojissa ja faneissa intohimoa. Ei naisena oleminen formulapiireissä ole erikoista, vaikka moni siitä yhä Kalliolta kysyy.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Legendaarinen Eau Rogen mutka Spassa.

F1 on laji, joka on aina herättänyt katsojissa ja faneissa intohimoa. Ei naisena oleminen formulapiireissä ole erikoista, vaikka moni siitä yhä Kalliolta kysyy.
(Päivitetty: )
Teksti:
Oona Komonen

Keke Rosberg, Mika Häkkinen, Kimi Räikkönen.

Maailmanmestareita.

Mistä johtuu, että Suomesta tulee paljon hyviä ralli- ja formulakuljettajia?

Se on yleisimpiä kysymyksiä, joita Mervi Kalliolta kysytään.

Siihen ei ole vastausta, sanoo MTV:lla kolmatta kautta Formulasirkusta juontava Kallio.

Torstaisin esitettävä ohjelma starttaa tämän kauden F1-viikonloput.

”Ehkä se johtuu siitä, että meillä aloitetaan ajamaan autoa nuorena mökkitiellä tai maaseudulla, jäisissä ja talvisissa olosuhteissa.”

”En tiedä, miten näin pienestä maasta voi tulla kuuluisia moottoriurheilijoita.”

Vuoden 2017 päätösosakilpailussa Abu Dhabissa haastattelussa torstain mediapäivänä Lewis Hamilton.

Vuoden 2017 päätösosakilpailussa Abu Dhabissa haastattelussa torstain mediapäivänä Lewis Hamilton. © Hasan Bratic

Formulavarikolla asiat sanotaan suoraan

Kallion ennakko-oletus formulapiireistä oli etäinen.

Seurapiirijuhlia, vip-ihmisiä. Glamouria.

Saavuttamaton urheilulaji, ajatteli Kallio.

Vain harvat ja valitut pääsevät tapaamaan kuulusia kuljettajia.

Ei se ihan näin ollut, myöntää Kallio.

”Entinen kollega sanoi, että yleisin vastaus formulavarikolla on ’no’. Kysyt mitä vain.”

Se on tavallaan hyvä.

”Jos jokin asia ei käy, se sanotaan suoraan. Ei mitään kieroilua.”

”Formulatallit ja niiden viestintäpäälliköt ovat ristipaineessa. Media haluaa kaikkea, tallit tarvitsevat näkyvyyttä.”

Kuljettajat tarvitsevat aikaa valmistautua kilpailuihin. Lisäksi heidän edellytetään osallistuvan yhteistyökumppaneiden tilaisuuksiin.

”Kuljettajan työ on paljon muutakin kuin ajamista. Myös he tarvitsevat omaa aikaa.”

Räikkösestä näkee, kun häntä ärsyttää

Mervi Kallion juontaman Formulasirkuksen tarkoitus on olla kevyempi ohjelma.

Kaudella 2018 kuljettajia esitellään kilparadoista poikkeavissa ympäristöissä.

Pyöräilyä harrastava suomalaiskuski Valtteri Bottas kuvattiin australialaisen kilpapyöräilijän kanssa. Ohjelmassa esitellään myös edelliskauden tapaan kisakaupunkia, tosin tällä kaudella vähemmän.

”Katsojat voivat oppia tuntemaan, että australialainen Daniel Ricciardo on se hauska tyyppi, joka nauraa paljon.”

Sen jälkeen ehkä kiinnostuu seuraamaan, miten Ricciardo pärjää kilparadalla.

”Ja suomalaiskuljettajat, tietysti.”

Heitä ovat Mercedeksellä ajava Valtteri Bottas sekä Ferrari-kuljettaja Räikkönen.

”Bottas on analyyttinen ja kohtelias. Hän osaa kertoa kansantajuisesti asioista.”

Mervi Kallio F1-kuljettaja Valtteri Bottaksen kyydissä Monacossa.

Monacon osakilpailussa Valtteri Bottas ehti antaa haastatelun autossaan. © C more

Jäämieheksi tituleerattu Räikkönen tunnetaan lyhyistä vastauksistaan myös kansainvälisesti. Monotoninen, mumiseva suomalainen, kuvaa brittimedia BBC.

Kallio nauraa.

”Jos Kimi saisi päättää puhuuko medialle, hän ei varmaan niin tekisi.”

Aluksi se tuntui pahalle.

”Olen tunneherkkä ja mietin, miksi Kimi puhuu noin lyhytsanaisesti.”

Vähitellen Kallio oppi tuntemaan Räikkösen tyylin.

”Jos Kimiä ottaa jokin asia päähän, se näkyy. Hän ei feikkaa sitä. Se on osa Kimin brändiä, vaikka tuskin hän sitä brändiä itse miettii.”

”Hän ei ole miellyttämässä toimittajia, vaan ajamassa autoa.”

Kallion mukaan Räikkönen on lojaali omaa talliaan ja tiimiään kohtaan. Median edessä ei toisten tekemiä virheitä ruodita.

Sen sijaan esimerkiksi Ferrarin Sebastian Vettel ja Red Bull Racingin Max Verstappel puhuvat asioista suoremmin.

Se voi olla muiden kuljettajien syyttelyä.

Viime kaudella varsinkin Force Indian -tallin meksikolainen Sergio Pérez ja ranskalainen Esteban Ocon kinastelivat keskenään.

Molemmat halusivat olla tallin parhain kuljettaja.

”Sen takia tuli kolareita. He syyttivät toisiaan median edessä.”

Ranskalainen Thomas purskahti itkuun Barcelonan osakilpailussa, kun Kimin kisa päättyi keskeytykseen. Onneksi pienifani tapasi Kimi Räikkösen myöhemmin varikolla.

Ranskalainen Thomas purskahti itkuun Barcelonan osakilpailussa, kun Kimin kisa päättyi keskeytykseen. Onneksi pienifani tapasi Kimin myöhemmin varikolla. © Mervi Kallio

Ei vain miehille

”Laji mikä laji, se herättää katsojissa ja faneissa aina intohimoa.”

Mervi Kallio varautui, että katsojien vastaanotto voi olla hurja, kun hän korvasi pitkänlinjan formulatoimittaja Timo Pulkkisen.

Tuli palautetta.

Ei nainen voi toimittaa moottoriurheilua. Ei Kallio tule pärjäämään.

Haastattelussa F1-legenda Niki Lauda.

Mervi Kallion haastattelussa F1-legenda Niki Lauda. © Jerry Andre

Reaktio oli samankaltainen, kun Kallio aloitti MTV:n toimittajana Tulosruudussa vuonna 2008.

Katsojat ihmettelivät: kuka tuo on.

Miksi hän nauraa. Hymyileekin koko ajan. Onpa ärsyttävän tekopirteä tyyppi.

”Se on osa minua, en voi muuta.”

”Teen työni niin hyvin kuin osaan. Katsotaan mihin se riittää. Ei tarvitse olla samanlainen kuin joku muu. Ei tarvitse, enkä voi.”

Nykyään palaute on pääosin positiviista.

Austinissa haastattelussa pikajuoksutähti Usain Bolt, joka rakastaa nopeita autoja.

Austinissa haastattelussa pikajuoksutähti Usain Bolt, joka rakastaa nopeita autoja. © C More

”Harvassa ovat ihmiset, jotka sanovat, että sinun ohjelmasi on ihan paska.”

On myös niitä, jotka laittavat palautetta, jos pienikin asia menee pieleen.

Miten voit sanoa noin. Oletko tyhmä, kun et tarkista asioita.

”Ihmiset ärsyyntyvät, jos toimittaja sanoo väärin.”

”Siinä ei ole mitään sukupuolisidonnaista.”

Eikä naisena oleminen formulapiireissä ole erikoista, vaikka moni siitä Kalliolta kysyy.

Melkein jokaisen maan tv-kanavilla on naisia formulatoimittajina.

”Ihmiset luulevat usein, että tämä on miesvoittoinen ala. Ei ole.”

Toiveena tasaväkisempi kausi

Formula 1 -kausi käynnistyy sunnuntaina 25. maaliskuuta 2018. Ensimmäinen osakilpailu ajetaan Australian Melbournessa.

Formulakausi on pitkä, maaliskuusta marraskuuhun.

Silti jo ennen kautta kerrottiin, että Ferrari voi saavuttaa neljä merkkimestaruutta peräkkäin kahminutta Mercedestä.

Myös Red Bull Racingin on spekuloitu olevan vahvoilla.

Mercedeksellä ajava viime kauden mestari Lewis Hamilton lähtee kilpailuun ennakkosuosikkina.

”Kaikki on huhua, spekulaatiota”, Kallio kuittaa.

”Yhtään osakilpailua ei ole vielä ajettu.”

Ensimmäinen formuloiden testiviikko ajettiin lumisessa ja jäisessä Barcelonassa maaliskuun 2018 alussa.

”Se jäi torsoksi. Ei siinä säässä juuri pystynyt ajamaan.”

Miltä eri tiimien ja kuljettajien tilanne näytti?

”Vaikea sanoa. Tiimit testaavat eri asioita.”

”Lauantain aika-ajoissa saa osviittaa tulevasta kaudesta, mutta vasta sunnuntain osakilpailussa paljastuu lopulliset voimasuhteet.”

Ja jos ei kannata spekuloida, voi toivoa edes jännittävämpää kautta kuin viimeksi.

Viime kaudella Hamiltonin voitto ratkesi jo ennen viimeistä osakilpailua.

Enemmän jännitystä ja tasaisempia kilpailuja, on Kallion toive.

”Ja voittajan tietäisi vasta kauden päättyessä Abu Dhabissa.”

X