Janne Ahonen: Sponsorirahat eivät kelvanneet Hiihtoliitolle

Mäkikotkat ovat kerjuulla. Urheilupomot ovat osaltaan syypäitä suosikkilajin rahapulaan.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Janne Ahosen mukaan Hiihtoliitto on kieltäytynyt rahakkaista sponsorisopimuksista. Kuva: Silvi Kaarakainen/skoy

Mäkikotkat ovat kerjuulla. Urheilupomot ovat osaltaan syypäitä suosikkilajin rahapulaan.
(Päivitetty: )
Teksti:
Mikael Vehkaoja

Suomalaisen mäkihypyn alennustilaan etsitään nyt ulospääsyä kansallisilla talkoilla. TV-mainoksessa vakavailmeiset hyppääjät työntävät pakettiautoa, josta on löpö loppu.

Rahaa tarvitaan lisää.

Moni asia on vaikuttanut lajin ahdinkoon, mutta yksi syy on urheilupomoissa. He ovat seisseet voittamisen kulttuurin tulppana.

Kuningaskotka Janne Ahonen muistelee uudessa Seura-lehdessä, miten Hiihtoliitto jarrutti varainhankintaa menestyksen vuosina.

”Minulle tarjottiin rahakkaita sponsorisopimuksia, mutta en saanut tehdä niitä. Hiihtoliitto kielsi.”

Ahosen mukaan mäkihyppääjien sponsorijärjestelmä oli turhan tasapäistävä. Suomen mäkijoukkueella oli omat sponsorit, joiden ohi yksittäinen urheilija ei saanut solmia omia sopimuksia.

Ainoastaan sukseen sai järjestää yhden oman mainoksen.

”Joukkueella kuuluukin olla yhteisiä sponsoreita. Mutta niiden lisäksi pitäisi olla pelivaraa”, Ahonen sanoo.

Kaikkein rahakkain mainospaikka on mäkihyppääjän kypärässä. Ahosen mukaan kansainvälisillä tähdillä on omat kypärät, joiden sponsorisopimuksissa liikkuu suuria summia.

”Mutta Suomi-pojat hyppäävät kaikki yhtenäisissä kypärissä.”

Ahonen muistelee, kuinka eräs yritys olisi tarjonnut hänelle muhkean summan kypärämainoksesta. Huippuhyppääjä tarjoutui jopa antamaan Hiihtoliitolle osan sponsorirahoista. Järjestely ei liitolle käynyt. Rahakas sopimus jäi solmimatta.

”Ei saanut Ahonen eikä Hiihtoliitto niitä rahoja.”

Siinäpä tarina, jota urheilupomot voivat miettiä työntäessään pakettiautoa seuraavaan etappiin.

X