Atte ajoi ladalla Los Angelesista New Yorkiin

Laihialainen Atte Hietalahti on ajanut pyöreälyhtyisellä farmarimalli-Ladallaan halki Pohjois-Amerikan ja Siperian Vladivostokista Vaalimaalle.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Ladaletka synntti ruuhkaa maantielle.

Laihialainen Atte Hietalahti on ajanut pyöreälyhtyisellä farmarimalli-Ladallaan halki Pohjois-Amerikan ja Siperian Vladivostokista Vaalimaalle.
(Päivitetty: )
Teksti:
Ville Vanhala

Laihialainen Atte Hietalahti osti aikoinaan pyöreälyhtyisen 2102 Ladan farmarimallin kahdella kahvipaketilla.

Sen jälkeen hän on ajanut sillä sekä halki Pohjois-Amerikan mantereen että Vladivostokista Suomeen. Lisäksi samalla Ladalla on kierretty seitsemällä matkalla kaikki Manner-Euroopan valtiot.

Atte Hietalahti on ajanut Ladallaan mm. halki Venäjän. © RAMI MARJAMÄKI/OTAVAMEDIA

Pohjois-Amerikan poikki Hietalahti ajoi kahden ystävänsä kanssa vuonna 2014. Ajomatka kesti reilun kuukauden.

”Auto vietiin laivalla Yhdysvaltoihin ja me ajoimme sen Los Angelesista New Yorkiin”, Hietalahti kertoo.

”Yhdysvalloissa Lada herätti hieman huomiota, mutta ihmiset suhtautuivat siihen myönteisesti. Lada ja ehkä myös me saimme yhdysvaltaisilta kosolti sympatiaa.”

”Lada on niin yksinkertainen, että sen pystyy korjaamaan itse, vaikka ei kovin kummoisia teknisiä taitoja omaisikaan.” © RAMI MARJAMÄKI/OTAVAMEDIA

Moottori herättää ihmetystä. © RAMI MARJAMÄKI/OTAVAMEDIA

Kolmen Ladan letka

Kun Hietalahti ajoi Ladallaan halki Venäjän, auto vietiin rekalla Vladivostokiin, mistä Hietalahti ajokuntineen ajoi sen Vaalimaan rajanylityspaikalle.

”Saattueessa oli lisäksemme kaksi muuta suomalaista Ladaa. Myös siihen matkaan kului kuukauden päivät.”

Jo kaupan alalla työskentelevän Hietalahden isoisällä oli Lada kuten myös Hietalahden isällä. Perheestä myös sisar on omistanut Ladan.

”Lada on niin yksinkertainen, että sen pystyy korjaamaan itse, vaikka ei kovin kummoisia teknisiä taitoja omaisikaan”, Hietalahti perustelee merkkivalintaansa.

Hietalahden vanhemmat eivät ole koskaan matkustelleet ulkomailla, mutta pojalla on ollut palava halu nähdä maailmaa omin silmin.

”Kun matkustaa omalla autolla, niin huoltoasemilla ja parkkipaikoilla pääsee helposti tekemisin paikallisten ihmisten kanssa.”

Atte osallistui kesällä itäautojen kokoontumisajoihin Ikaalisissa. © RAMI MARJAMÄKI/OTAVAMEDIA

Ladat ja muut itäautot suuntaavat kohti kokoontumisajoja. © RAMI MARJAMÄKI/OTAVAMEDIA

Lisää tehoja

Seuraavaksi Hietalahti aikoo suunnata Ladallaan Brittein saarille.

”Auto on tällä hetkellä varikolla. Moottoriin pitää saada lisää tehoa, että sillä pystyy vetämään asuntovaunua.”

Hietalahti on ajanut Ladallaan 90 000 kilometriä, joista 80 000 ulkomailla. Kotimaan ajoja varten hänellä on käytössään toinen auto, mikä ei ole Lada.

”Kun lähdetään Ladalla pitkälle matkalle, niin ennakoivan huollot tärkeyttä ei voi liikaa korostaa”, Hietalahti toteaa.

Myös matkakumppanit on valittava huolella.

”Kun istutaan kuukausi samassa autossa, niin kanssakäyminen on varsin intensiivistä. Siinä ei riitelylle ja toralle ole sijaa.”

 

Moskovitsh on kelpuutettu joukkoon. © RAMI MARJAMÄKI/OTAVAMEDIA

 

 

 Lue Seurasta numero 34/2017 reportaasi itäautojen kokoontumisajoista. Voit tilata lukuoikeuden myös digilehdestä.

 

X