Ime vähän mun Instagramia
En kyennyt kuin pyyhkimään kyyneleitä nännieni päistä, kun näin uutisen espanjalaisen elokuvaohjaajan Pedro Almodóvarin uutuuselokuvan Parallel Mothers aiheuttamasta somekohusta. Ohjaaja oli ladannut Instagramiin elokuvansa mainoskuvan, jossa on ikään kuin silmän keskellä nänni, josta tihkuu tippa maitoa. Instagramin algoritmit poistivat kuvan mainosjulisteesta kuvapalvelustaan ripeästi, koska se rikkoi palvelun alastomuuden yhteisösääntöjä.
Ennen kuin imen enempää tästä uutisesta, haluan kertoa lähes samaan aikaan kokemastani vastaavanlaisesta somejätin toimenpiteestä.
Olemme tehneet kirjailijakollegani Tuomas Kyrön kanssa Kaunokirjallisuuden karvakuonot -nimistä podcastsarjaa vuodesta 2015. Meidän läpimurtoaiheemme oli top-5 diktaattorit, johon itseoikeutetusti kuuluivat Idi Amin, Fidel Castro, Nicolae Ceaușescu, Mao Zedong ja Adolf Hitler. Seuraavalla kaudella kävimme vallankumousten yhteydessä läpi sellaisia nappisilmiä kuin Augusto Pinochet ja Saddam Hussein. Kolmannen kauden alaotsikon, top-5 muumiot, alla sorkimme kahta väkivaltaista vahanukkea, Vladimir Leniniä ja Josif Stalinia. Neljännen kauden top-5 partanaamojen joukosta suimme esiin Osama bin Ladenin ja Espanjaa käsitelleessä jaksossa omaa kansaansa teurastaneen Francisco Francon. Kauden 5 huumepomojen seassa komeili panamalainen siloposki nimeltä Manuel Noriega. Kahdeksannella kaudella puolestaan panimme nippuun top-3 Lähi-idän diktaattorit ja retuutimme palkintopallille Recep Erdoğanin, Muammar Gaddafin ja Bašar al-Assadin.
Olemme siis käsitelleet viittätoista hirmuhallitsijaksi ja täysin pidäkkeettömäksi kusipääksi luokiteltavaa tyrannia, ja olen mainostanut näitä kaikkia jaksoja omissa somekanavissani. Nyt uunituoreella kymmenennellä kaudella yhtenä aiheenamme on Benito Mussolini. Jaoin jakson kuvan äänikirjapalvelu Suplan Instagramista omille sivuilleni, ja hetken kuluttua sain sekä Facebookista että Instagramista tulikivenkatkuisen uhkauksen, että yksikin tällainen postaus vielä, ja viemme kaikki sometilisi saunan taakse ja lopetamme ne. Tarkennuksena kuvailen vielä kuvan sisällön. Siinä olemme sekä minä että Tuomas ja sen alla teksti: ”Kausi 10, Benito Mussolini.” Siteeraan nyt omaa DikDek-sarjaani. ”Ensiks mä olin et ei vittu, mut sit mä olinkin, et ei saatana.”
Pyyhkäistään vielä siihen Pedron kuvaselkkaukseen. Almodóvarin elokuvien ystävät hyökkäsivät joukolla Facebookin kimppuun, joka muuten hallinnoi myös Instagramia, minkä seurauksena kuvat palautettiin niille kuuluville paikoilleen. Ohjaaja kirjoitti seuraajilleen kovin kauniisti, että olette onnistuneet herättämään koneiden takaa mielet, jotka päättävät, mikä on tai ei ole säädytöntä ja loukkaavaa, ja saaneet julisteen jälleen vapaaseen kiertoon. On aivan sama, kuinka paljon algoritmilla on tietoa, sillä siltä puuttuu terve järki. Facebookista puolustauduttiin, että kuva oli poistettu, koska algoritmit eivät tunnista kontekstia.
Näin hetki sitten Facebookissa erään tunnetun suomalaisen seinällä keskustelun rokotteista, ja siellä yksi omalla nimellään esiintyvä kommentoija lupasi sisällissodan syttyessä ampua ensimmäisenä päivityksen kirjoittajan. Tällä kommentoijalla on edelleen somejätin antamat vapaat kädet naputella ihan mitä sylki piippuun tuo. Jostain syystä tässäkään tapauksessa algoritmit eivät ole tunnistaneet kontekstia.
Palataan vielä siihen Mussolinista kertovaan Karvakuono-jaksoon. En koe villinneeni ketään fasistiksi varsinkaan, kun paljastin häntäheikkinä heiluneen Beniton sairastaneen peräti viisitoista vuotta kuppaa. Sen sijaan ihmettelen, miksi sanonta kuuluu, että lähti kuin kuppa Töölöstä eikä lähti kuin kuppa Roomasta. Tällä algoritmimenolla voidaan jonain päivänä myös sanoa, että lähti kuin Vuorinen somesta.