Huono asiakaspalvelu saa asiakkaan siirtymään verkkokauppaan – nettiostosten suuresta hiilijalanjäljestä huolimatta

”Jos olisin kävellyt lähimpään urheiluvälineliikkeeseen, olisi hiilijalanjälkien sijaan syntynyt vain kengänjälkiä lumisille kaduille”, kirjoittaa Seuran tuottaja Raimo Haapaniemi ja paljastaa syyn, miksi suosii nettikauppoja.

Jaa artikkeliLähetä vinkki
"Jos olisin kävellyt lähimpään urheiluvälineliikkeeseen, olisi hiilijalanjälkien sijaan syntynyt vain kengänjälkiä lumisille kaduille", kirjoittaa Seuran tuottaja Raimo Haapaniemi ja paljastaa syyn, miksi suosii nettikauppoja.
(Päivitetty: )
Teksti: Raimo Haapaniemi

Nettikaupan osuus vähittäiskaupan kokonaismyynnistä kasvaa vauhdilla. Minut innosti nettikaupoille se, että sain ”oikeissa” kaupoissa usein huonoa palvelua. Esimerkki: kun haluamani tuote oli tilapäisesti loppunut, pyysin myyjää tilaamaan sen ja ilmoittamaan minulle tekstiviestillä tai sähköpostitse, kun se olisi noudettavissa.

”Meillä ei valitettavasti ole tällaista viestipalvelua. Voit käydä ensi viikolla katsomassa, josko se olisi tullut”, myyjä valitteli.

Minä valittelin takaisin: ”Valitettavasti tämä tuntuu huonolta palvelulta, valitettavasti taidan tilata tuotteen netistä ja valitettavasti en ihmettele, että kaupat eivät tahdo pärjätä ulkomaisten nettikauppojen puristuksessa”.

Sen jälkeen olen ostanut ulkomaisista nettikaupasta muun muassa vaatteita, urheiluvälineitä, kirjoja ja dvd-elokuvia.

Pääosin kaikki on sujunut hyvin. Tuotteet ovat saapuneet jopa kahden päivän kuluttua tilauksesta, tulleet suoraan kotiini ja – mikä parasta – hinta on postikuluineenkin usein ollut alhaisempi kuin normikaupasta ostettuna.

Aina ei sentään ole mennyt niin sanotusti putkeen. Esimerkkinä toimikoon sykemittari, jolle luvattiin 72 tunnin toimitusaika ja jonka logistiikkatoimittaja oli maailmanlaajuinen lähettiyritys.

Sykemittari lähti matkaan Belgiassa, minkä jälkeen sille tehtiin lähtö- ja tuloskannauksia Hollannissa, Espanjassa, Ranskassa, kahdessa paikassa Saksassa sekä Tanskassa, josta se vihdoin tuli Suomeen.

Linnuntiereittinä mitattuna paketti liikkui yli 4 500 kilometriä ja tuli perille 12 päivän matkailun jälkeen. Koska kyse oli gps-mittarista, ajattelin, että ehkä se halusi testata paikannustoimintojaan tekemällä ilman lupaa oman Euroopan kiertueen…

Jäin pohtimaan, onko moisessa mitään järkeä. Toki paketti oli kevyt, eikä sen kuljettelu pitkin Eurooppaa jättänyt kovin suurta hiilijalanjälkeä – liikkuipa se sitten maitse, meritse tai ilmateitse.

Mutta silti. Jos olisin kävellyt lähimpään urheiluvälineliikkeeseen, jonne on kodistani matkaa kaksi kilometriä, olisi hiilijalanjälkien sijaan syntynyt vain kengänjälkiä lumisille kaduille. Toki sillä edellytyksellä, että mittari ei valitettavasti olisi ollut tilapäisesti loppunut.

X