Karhun aika päättyi Kiteellä

Ex-huippuhiihtäjä Harri Kirvesniemi kertoo Seuralle, että Kiteen suksitehtaalla aletaan valmistaa ensi kesänä Yoko-suksia. Lisenssi Karhun kanssa päättyi, kun Startex osti tuotemerkin viime syksynä.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Harri Kirvesniemi esitteli Karhuja Ylläs-Hallissa Helsingissä lokakuussa 2009. Kuva: Pekka Nieminen/Kuvaryhmä/SKOY

Ex-huippuhiihtäjä Harri Kirvesniemi kertoo Seuralle, että Kiteen suksitehtaalla aletaan valmistaa ensi kesänä Yoko-suksia. Lisenssi Karhun kanssa päättyi, kun Startex osti tuotemerkin viime syksynä.
Teksti:
Hannu Teider

Kiteen suksitehtaan johtaja ja osaomistaja Harri Kirvesniemi päätyi Karhun jälkeen Yoko-suksimerkkiin pitkän puntaroinnin jälkeen.

Suomalainen Yoko oli tuttu välinevalmistaja omalta hiihtouralta.

”Käytin itse 1980-luvun lopulta lähtien Yokon hanskoja ja 1990-luvulla Yokon tekstiilejä. Olin vahvasti mukana myös Yokon sauvojen kehittelyssä ja testauksessa, kun peukalokahvat tulivat sauvoihin. Itse asiassa sopimukseni Yokon kanssa ei ole koskaan päättynyt”, Kirvesniemi naurahtaa.

”Halusin toimivan kokonaispaketin maastohiihtoon”, Kirvesniemi perustelee yhteistyön aloittamista yli 30 vuotta vanhan Yokon kanssa.

Yoko-suksien kehitystyön ja markkinoinnin taustalta löytyy myös yllätysnimi, rallin ex-maailmanmestari Marcus Grönholm.

Kytkös inkoolaiseen Grönholmiin löytyy Yoko-merkin omistavan MX-sport Oy:n kautta. Grönholm on osakkaana MX-sportissa.

”Marcus on keulakuvana ja yhteyksien luojana erinomainen. Tuntee urheilun ja tekstiilien suuria keskusliikkeitä ulkomaita myöten. Hänen kaveripiirinsä on uskomattoman laaja”, Kirvesniemi kehuu liikekumppaniaan.

Ruotsissa 90 kilometrin Vaasa-hiihtoonkin osallistunut Grönholm on myös innokas aktiivihiihtäjä.

Tehtaan nimi vaihtui

Kirvesniemi uskoo maastohiihtobuumissa uuden Yoko-suksimerkin yltävän jo ensi talvena samaan menekkiin kuin Karhu.

Kiteellä valmistui viime vuonna noin 40 000 suksiparia.

Yoko-suksen valttina on uuden sukupolven optigrip-pinnoite, joka parantaa luistoa ongelmakeleillä.

”Urheilukaupoissa tavoittelemme ensi talvena 20–25 prosentin osuutta. Ennakkomyynnin perusteella vientinäkymät ovat jopa paremmat kuin Karhulla”, Kirvesniemi uskoo.

Karhun tuotannon loppuminen Kiteellä tiesi myös tehtaan nimen vaihdosta. Suksitehtaan uusi nimi on Kitee Ski oy.

”Suksikauppiailta on tullut selkeästi positiivisia viestejä. Kiteen valmistamiin suksiin luotetaan myös jatkossa. Ilman ammattitaitoista ja motivoitunutta henkilöstöä suksen valmistuksen jatkaminen Kiteellä ei olisi ollut mahdollista”, Kirvesniemi painottaa.

Osa henkilökunnasta lomautettu

Karhun suksitehdas jäi viime syksynä tyhjän päälle, kun hollolainen Startex oy osti Karhu-suksen lisenssioikeudet.

Kiteellä Karhun suksia oli valmistettu 1972 alkaen. Suksitehtaan avajaisiin osallistui myös presidentti Kekkonen.

Suurimmillaan Kiteen suksituotanto oli 1980-luvun lopulla, kun jopa viidennes maailman suksista oli Karhuja.

Vuonna 1916 ensimmäiset urheiluvälineet valmistanut Karhu on Suomen tunnetuimpia urheiluvälinebrändejä.

”Totta kai oli kova isku, kun Startexin kanssa ei päästy sopimukseen. Tapani ei ole kuitenkaan vanhoja murehtia, vaan katsoa eteen päin”, toteaa koko aktiiviuransa Karhuilla kilpaillut Kirvesniemi.

Uusi Yoko-suksia on valmistettu vasta näytekappaleita. Suksitehtaan tuotanto alkaa pyöriä täysillä kesällä.

Suksitehtaan henkilökunnasta on vajaat 20 lomautettu huhti–toukokuun ajaksi, kun koneita trimmataan uuteen iskuun.

”Onneksi meillä on parempi tilanne kuin Marimekolla, joka lopettaa kokonaan toimintansa Kiteellä”, Kirvesniemi viittaa suksitehtaan naapurina toimivaan Marimekon tehtaaseen.

X