Kokoomus suunnittelee Helsinkiin keskustatunnelia - Mitä sanovat vihreät ja SDP?

Helsingin keskustatunneli on nousemassa hankkeena uuteen keskusteluun. Mitä sanovat vihreät ja demarit pormestari Jan Vapaavuoren suunnitelmiin?

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Helsinkiin suunniteltu keskustatunneli kulkee nyt kokoojakadun nimellä.

Helsingin keskustatunneli on nousemassa hankkeena uuteen keskusteluun. Mitä sanovat vihreät ja demarit pormestari Jan Vapaavuoren suunnitelmiin?
(Päivitetty: )
Teksti:
Hannu Toivonen

Vaikuttaa vahvasti siltä, että Helsingin keskustatunneli nousee hankkeena uuteen keskusteluun. Kokoomuslaisen pormestari Jan Vapaavuoren uudelleen henkiin herättämä ja kokoojakadun nimellä nyt lanseerattu aie Helsingin keskustan suunnitelmista ennakoi sitä.

Lähes yhtä selvältä näyttää, että keskustatunneli jälleen jää käytännössä yksin Helsingin kokoomuksen sooloksi. Vain RKP on toistaiseksi vilkuttanut aidohkosti vihreätä valoa Vapaavuoren suunnitelmalle. Pelkästään RKP:n tuella tunnelia ei kuitenkaan rakenneta, vaikka kokoomus kuinka yrittäisi. Varmaa on vain, että tälläkin kertaa Vapaavuoren tunnelista sinkoutuu ulos näköpiirin repivin riita Helsingissä.

Viimeksi vuonna 2007 SDP:n viime hetken mielenmuutos tyrmäsi keskustatunnelilta vaadittavan poliittisen tuen. Kokoomus jäi käytännössä yksin ja hävisi surkeasti.

Vihreät ja demarit eivät lämpene Vapaavuoren keskustatunneli-suunnitelmalle. © NORMAN OJANEN/OTAVAMEDIA

Keskustatunnelin maksaa käyttäjät

Tunnelin kustannuksiksi on nyt julkisuuteen tulleen uuden suunnitelman puitteissa arvioitu 550-650 miljoonaa euroa, kun kustannusarvio kymmenen vuotta sitten oli 475-545 miljoonaa euroa. Yksin rakennuskustannukset ovat nousseet lähes 20 prosentilla.

Ylen uutisoiman tunneliaikeen henkiin herättämisen myötä on paljastunut, että tunnelin selvitystyötä on kulissien takana tehnyt kaksi rakennusfirmaa, SRV ja Lemminkäinen. Niiden suunni telmissa on yhdistää Helsingin keskustan tuntumassa olevat raskaan liikenteen satamat ja parkkihallit maanalaisesti toisiinsa. Viime mainitusta seikasta on kehkeytynyt sana kokoojakatu. Suunnitelman mukaan tunneli pitäisi rahoittaa pääosin tienkäyttömaksuin.

Vihreät rakentaisivat mieluummin asuntoja

Vihreiden nokkamies Helsingissä ja puolueensa valtuustoryhmän puheenjohtaja Otso Kivekäs ampuu Vapaavuoren tunnelisuunnitelman tuoreeltaan alas. Hänen mielestään autoilutunnelissa ei olisi mitään järkeä. Kustannukset myös kasvaisivat Kivekkään mukaan paljon ilmoitettua suuremmiksi.

”Tunnelin kokonaisbudjetti liikkunee yhden miljardin tasolla ja sen hyödyt olisivat joka tapauksessa hyvin vähäisiä. Virallisia kustannusarvioita ei tosin ole olemassa, mutta erään jututtamani tunnelisuunnitelman tekijän mukaan lopputulos olisi varmaan yhden miljardin luokkaa”, Kivekäs sanoo.

Kivekäs lisää, että puheet keskimäärin 600 miljoonan tunnelirakentamisesta kuulostavat epärealistisilta. Ja jos työllisyyttä halutaan parantaa miljardilla eurolla, Kivekkään mielestä kannattaa rakentaa jotain, josta on enemmän hyötyä kuin keskustatunnelista.

”Muuttohalujen kuumentaman Helsingin tulisi ensi sijaisesti satsata kohteisiin, jotka mahdollistavat asuntorakentamisen. Sitä vastoin keskustatunneli ei synnytä ensimmäistäkään uutta asuntoa”, Kivekäs lisää.

Kivekäs myös muistuttaa mielellään, että jo nyt keskustan kävijöistä 80 prosenttia saapuu sinne muulla tavoin kuin yksityisautolla.

Vihreiden valtuustoryhmän puheenjohtaja Otso Kivekäs ei usko keskustatunnelihankkeen läpimenoon. © KARI PEKONEN/OTAVAMEDIA

Kokoojakadusta puhuminen totuuden kiertämistä

Eikö sitten juuri keskustatunneli vähentäisikin yksityisautoilua Helsingin keskustassa?

Kivekäs vastaa, että tunneli päinvastoin lisäisi keskustan liikennettä. Kun autoinfrastruktuuria lisätään, myös autoilu kasvaa. Siksi ruuhkat vaikeutuisivat keskustan itäpuolella Kalasatamassa ja lännessä Lauttasaaren suunnalla. Kivekäs myös kysyy, miksi ihmeessä autoilu keeskustassa vähenisi tunnelin myötä. Hänen mukaansa suunnitelmat toteutuessaan vain lisäisivät liikennettä.

”Katujen sulkeminen ydinkeskustassa tietysti vähentäisi henkilöautoilua, mutta niiden sulkeminen on kokonaan toinen juttu”, hän sanoo.

Kivekkään mielestä kokoojakatu tarkoittaa samaa kuin tunneli ja on kiertoilmaus keskustatunnelille.

Sinänsä autoilutunnelin pulpahtaminen pinnalle ja takaisin keskusteluun ei yllättänyt Kivekästä. Hän ei kuitenkaan usko hankkeen läpimenoon. Tienkäyttömaksujen kerääminenkin edellyttäisi muutosta lainsäädäntöön.

Kivekäs tosin tietää, ettei pääkaupungin suurin puolue Vapaavuoren johdolla suostuisi kävelykeskustan kasvattamiseen, ellei se saa keskustatunneliaan.

Vähäsanaiset demarit

Sosiaalidemokraatit ovat kolmanneksi suurin puolue Helsingissä kokoomuksen ja vihreiden jälkeen. Myös demareiden arvellaan suhtautuvan penseästi kokoomuksen esitykseen keskustatunnelin rakentamisesta.

Kaupunginjohtaja Nasina Razmyarin erityisavustaja Hanna Isbom vastaa Seuran kysymyksiin koko sosiaalidemokraattisen ryhmän puolesta.

”Emme ole vielä lyöneet lukkoon kantaamme uuteen keskustatunnelisuunnitelmaan. Katsotaan rauhassa ja odotellaan virallista paperia, selvitystä”, Isbom aloittaa.

Missä tapauksessa sitten vastustatte selvitystä?

”Olemme sopineet, ettei kantaa lukita vielä. Faktoja ei vielä ole.”

Entä se, että Vapaavuori puhuu nyt kokoojakadusta?

”Kyllä se sama keskustatunneli on, vaikka nimi on muuttunut.”

Se on siis asian väistämistä tai silmänlumetta?

”En lähde sitä arvioimaan.”

Miten arvioitte asiaa työllisyyden näkökulmasta: eikö tunneli merkitsisi uusia työpaikkoja koko maankin kannalta?

”En voi ottaa kantaa tähänkään.”

Eikö tunneli siis toisikaan uusia työpaikkoja?

”Ryhmän kanta on, etten puutu tähänkään.”

Vähentäisikö tunneli yksityisautoilua Helsingin keskustassa?

”En voi spekuloida tälläkään. Mutta kyllä kävelykeskustaa on mahdollisuus toteuttaa ilman tunneliakin.”

 

 

 

 

 

X