Laturaivosta fillariraivoon – Nyt vaaditaan malttia, sillä keskimäärin 25 pyöräilijää menehtyy vuosittain onnettomuuksissa

Jaa kaverilleTilaa Seura
Raimo Haapaniemi
© Tommi Tuomi / Otavamedia

Raivon määrä tuntuu olevan vakio lumienkin lähdettyä. Muutama viikko sitten pyöräilijältä paloi pinna Helsingissä. Kun hänelle huomautettiin ajamisesta väärässä paikassa, hän kaivoi kassistaan kirveen ja uhkasi hakata neuvoja antaneet koiranulkoiluttajat. Onneksi vain uhkasi.

Omankin työmatkani vilkkaalla kevyen liikenteen väylällä on ilma ajoittain sakeana huutelua ja kiroilua. Väylällä ajetaan väärällä puolella, ja kapeaa alamäkeä tullaan hurjaa vauhtia. Ohitetaan, vaikka tilaa ei olisi. Onnettomuuksiakin on sattunut: ambulanssia tarvittiin, kun pyöräilijät törmäsivät toisiinsa. Pyöräilijän ja koiran yhteentörmäys oli karmeaa katsottavaa.

Tuntuu, että liikennesäännöt ja -merkit eivät ole kaikille fillaristeille ja kävelijöille tuttuja. Erityisesti merkit Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä sekä Pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain tahtovat mennä sekaisin. Nehän kertovat selkeästi, missä kohtaa kuuluu polkea ja kulkea.

Liikennesääntöjen tunteminen, toisten huomioon ottaminen ja tilanteiden ennakoiminen on turvallisuuden kannalta olennaista. Omista oikeuksistaan ja minä menen ensin -asenteesta ei kannata pitää irvihampaisesti kiinni.

Kevyen liikenteen väylillä liikkuu kaiken ikäisiä, myös sinne tänne singahtelevia lapsia. On juoksijoita, sauvakävelijöitä, koiranulkoiluttajia, lastenvaunuilijoita, rullalautailijoita, rullaluistelijoita, joillakin väylillä – liikennemerkin sen salliessa – myös mopoja.

Liikenneturvan tilastojen mukaan kolmen viime vuoden aikana on kuollut vuosittain keskimäärin 25 ja loukkaantunut runsaat 700 pyöräilijää. Kuolemista kaksi kolmesta ja loukkaantumisista yhdeksän kymmenestä tapahtuu taajamissa. Kuolemantapauksista 60 prosentissa toisena osapuolena on ollut auto, mutta paljon on siis muitakin osapuolia. Tilastojen ulkopuolelle jää paljon pieniä fillarikolareita ja yksittäisonnettomuuksia, kuten ulosajoja.

Joten ”vauhtifillaristit”: Ottakaa etenkin taajamissa ja kevyen liikenteen väylillä rennompi asenne ja laittakaa jäitä kypärään. Kirves sen sijaan on syytä jättää kotiin.

X