Lukijat kertovat, miten aiheeton varashälytys kaupassa pelästyttää ja hävettää: ”Muiden asiakkaiden katseet jäivät mieleen”

Jaa artikkeliLähetä vinkki
Yleensä turhan hälytyksen syyksi selviää tuotteeseen unohtunut hälytin. Eräs lukija kertoo myös ostoskärryjen saaneen portit ulvomaan. © ISTOCK
Väärät varashälytykset ovat kaupoissa arkipäivää. Asiakkaille tilanne on kuitenkin usein hämmentävä ja nolo. Keräsimme lukijoilta kertomuksia vääristä hälytyksistä.

Vaikka turvaportin ujellus kaupan ulko-ovilla voi auttaa nappaamaan myymälävarkaan, joskus portit piippaavat myös rehellisille asiakkaille.

Etenkään vilkkaissa liikkeissä aiheettomat hälytykset eivät ole harvinaisuus. Esimerkiksi S-ryhmän liikkeissä portit piipittävät turhan hälytyksen merkiksi päivittäin.

Seura selvitti jo aiemmin, mikä saa kauppojen tuotesuojaportit huutamaan turhaan. Useimmiten syyksi paljastuu tuotteeseen unohtunut hälytin. Kuitenkin myös arkipäiväiset esineet voivat aiheuttaa hälytyksiä. Joskus syy jää mysteeriksi.

Pyysimme lukijoitamme jakamaan kokemuksiaan turvaporttien vääristä hälytyksistä. Kysyimme, miltä tilanne tuntui ja miten siihen reagoitiin.

Väärä hälytys: noloa vai yhdentekevää?

Siinä missä väärä hälytys saa toisen punastumaan, toinen ei ole tilanteesta moksiskaan. Vaikka tilanne ei olisi osunut omalle kohdalle, useampi lukija kertoo sellaista tilannetta todistaneensa.

”Kyllä näytti kaveri yllättyneeltä. Jäi vähän outo fiilis tämän ihmisen puolesta. Mietin myöskin, mitä jos itselle. Menisin varmaan ihan lukkoon kaikkien muiden asiakkaiden katsellessa vierestä.”

”Ei omakohtaista kokemusta, mutta viereltä on tullut seurattua ja yleensä fiksusti on hoidettu. Huumori auttaa.”

Moni, jolle väärä hälytys on osunut omalle kohdalle, kertoo miettivänsä, mitä muut asiakkaat mahtavat tilanteesta ajatella. Tilanne saatetaan myös muistaa elävästi vielä vuosienkin jälkeen.

”Pelästyin, nolostuin ja lopuksi tunsin jopa häpeää, kun ihmiset alkoivat silmäillä vähän siihen tyyliin, että yrittikö se…”

”Tilanne oli kiusallinen ja inhottava. Se on jäänyt myös lähtemättömästi mieleeni, koska siitä on aikaa varmaan yli 20 vuotta.”

Osaa tilanne kaupan ovilla ei ole jäänyt häiritsemään. Henkilökunnan toiminta on ollut ripeää ja inhimilliselle erehdykselle on annettu tilaa.

”Myyjä tuli pikaisesti paikalle anteeksipyyntöjen kera ja muistaakseni sain kahvipaketin hyvityksenä. Tilanne hoidettiin korrektisti, eikä siitä jäänyt pahaa mieltä, vaikkakin muiden asiakkaiden katseet jäivät mieleen.”

”Ostin matkalaukun. Myyjä tarkisti, ettei siihen jää hälytyksiä. Portilla hälytin piippasi. Tilanne tarkastettiin ja matkalaukusta löytyi vielä yksi hälytin. Minua se ei millään lailla häirinnyt, koska tiesin, etten ollut tehnyt mitään väärää. Inhimillisiä erehdyksiä sattuu aina.”

Joskus varashälytin on hyvässä jemmassa

Joskus tuotteeseen unohtunut hälytin on helppo löytää. Tällaisia ovat esimerkiksi tekstiilituotteisiin jääneet kovat hälyttimet.

Osa tuotteista saattaa kuitenkin olla lähdesuojattuja eli ne on hälytetty jo valmistusvaiheessa. Silloin hälytin voidaan ujuttaa esimerkiksi vaatteen saumaan samaan nippuun pesuohjeiden kanssa.

Jos turvaporttien ulinalta haluaa välttyä, hälyttimet tulisi saksia pois.

”Jo vuosia aiemmin eri liikkeestä ostetut farkut hälyttivät. Niissä oli lappu, joka olisi pitänyt saksilla leikata pois.”

”Hälytys pärähti, tutkittiin ja rahapussini peräkoperosta löytyi paperikoodi, jonka myyjä oli sinne unohtanut. Kumma ettei se ollut aiemmin hälyttänyt, vaikka rahapussi oli ollut minulla jo kuukausia.”

Tekstiilituotteeseen jäänyt kova hälytin on helppo huomata, mutta tarrahälytin saattaa olla piilossa paikassa, josta sitä ei edes kekstiä etsiä. © ISTOCK

Aiemmin, kun varashälyttimet ja turvaportit olivat vielä harvinaisia, vääristä hälytyksistä virtasi kauppoihin paljon palautetta. Nykyään enää harvemmin.

Silti kaikilta ei löydy porteille ymmärrystä lainkaan tai samaan liikkeeseen ei ole enää haluttu palata ostoksille.

”Myyjä unohti poistaa tai deaktivoida hälyttimen. Välittömästi paikalle löytyi ”gestapo” ja alkoi tiukka tenttaaminen. Kun asia selvisi, ei mitään anteeksipyyntöä tai pahoittelua. Asiakassuhde ei ole palannut tapahtuman jälkeen.”

”Henkilökohtainen mielipiteeni on, että turhia laitteita. Paljon melua kaupan taholta. Ovatko asiakkaat ainoita, jotka syyllistyvät varkauksiin. Ei ole toisellakaan puolella aina rehellistä.”

Turhan piipityksen syynä ostoskärryt ja pyörätuoli

Suomalaisten kauppojen tuotesuojaporttien toiminta perustuu pääsääntöisesti joko magneettikenttiin tai radiotaajuuksiin. Nykyään yleisimpiä ovat uudemmat, radiotaajuuksilla toimivat portit.

Koska porttien tarkkuus on kehittynyt, ne tekevät vääriä hälytyksiä vanhempia portteja harvemmin. Silti ainakin vanhempien turvaporttien on kerrottu piipanneen myös sellaisille esineille, joiden niiden ei pitäisi hälyttää.

Näistä lukijoillakin on kokemuksia.

”Tallinnan tavaratalossa vaimolla sisään mennessä rupesi hälyttämään. Vartija löysi käsilaukusta vain käytetyn huulipunan.”

”Ystäväni kohdalle osuuneelle väärälle hälytykselle löytyi pitkän etsinnän jälkeen laskettelu tai -hissikortit. Noloja tilanteita ja mielipaha jäi.”

”Kirjaston kirja hälytti aikanaan. Tilanne oli hyvin nolo ja kiusallinen. Liikkeen puolesta käytös oli hyvin tylyä, kun kopeloidaan, kysellään ja tivataan.”

Ostoskärryt olivat liian kauan portin lähellä.”

”Kun tuli maksun aika, työnsin rollaattorini tiskin päätyyn. Silloin alkoi kova vihellys kassalla. Säikähdin. Asia selvisi, kun kassa huomasi rollaattorini mukana olevan ostoskorin.”

Eräs pyörätuolilla liikkuva lukija kertoo, että hänen pyörätuolinsa on saanut hälytyslaitteet soimaan syyttä monesti. Niin usein, että siihen on jo tottunut.

”Tiedän olevani syytön, joten en jää sen enempää ketään odottelemaan. Useimmiten myyjä vain nyökkää merkiksi, että kaikki ok. Ihan vain silloin tällöin on vartija tai myyjä käynyt pikaisesti tsekkaamassa tilanteen.”

Kauppojen ovensuussa seisoo pääsääntöisesti kahdenlaisia laitteita eli tuotesuojaportteja. Niiden toimintamekaniikka pohjaa joko magneettikenttiin tai radiotaajuuksiin. © ISTOCK

Väärän hälytyksen takia kilometrien turha lenkki

Joskus vikahälytys voi aiheuttaa asiakkaalle ylimääräistä vaivaa, vaikka vastuu hälytinten poistamisessa on kaupoilla.

Yksi lukija kertoo joutuneensa ajamaan unohtuneen hälyttimen takia kymmeniä kilometrejä, toisen lahjapaperiin kääritty ostos jouduttiin avaamaan ja tutkimaan uudemman kerran.

”Olen kaksi kertaa joutunut menemään takaisin Ouluun noin 80 kilometrin päähän, kun alusvaatteissa on ollut hälytinmotukka paikoillaan. Mokkulaa ei itse saa irti. Kummallakin kerralla annettiin kahvipaketti vaivoista, mutta se ei korvaa kuluja, mitä siitä matkoineen aiheutui.”

”Ostin lahjaksi leivänpaahtimen ja myyjä pakkasi sen valmiiksi lahjapaperiin. Ulos mennessä hälytys alkoi soida. Paketti purettiin kaikkien muiden asiakkaiden edessä. Paahtimen pohjasta löytyi pieni hälytystarra. Hävetti ja sitten raivostutti! Meni päivä pilalle.”

Lukija kertoo joutuneensa väärän hälytyksen ja tylyn käännytyksen jälkeen matkaamaan bussilla toiseen kauppaan kilometrien päähän.

”Kerran oli virheellinen hälytys. En päässyt tekemään ostoksia. Käskettiin vain poistua. Ilmoitus tuli suomeksi, venäjäksi ja suomalaisella aksentilla englanniksi. Syytä en tietä. Ärsytti. Menin bussilla monen kilometrin päähän toiseen kauppaan.”

 

Jutun kuvaukset vääristä hälytyksistä ovat Seuran lukijoiden kirjoittamia. Juttua varten on haastateltu SOK:n riskienhallintapäällikkö Mikko Koskista ja laitteita myyvän Checkpoint Systems Finland avainasiakaspäällikkö Karri Wiheriäkoskea.

Nolostuttaako omalle kohdalle osunut väärä varashälytys?

X