Oscar-gaala tulee taas – TV-maailma arvioi, ketkä voittavat ja keiden pitäisi voittaa

TV-maailma ennustaa, mitkä elokuvat palkitaan tulevassa Oscar-gaalassa. Ehdolla on poikkeuksellisen tasokas joukko elokuvia.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Oppenheimer sai 13 Oscar-ehdokkuutta. Päätähti Cillian Murphy (kuvassa) saattaa voittaa parhaan miespääosan palkinnon.

TV-maailma ennustaa, mitkä elokuvat palkitaan tulevassa Oscar-gaalassa. Ehdolla on poikkeuksellisen tasokas joukko elokuvia.
Teksti:
Jesse Raatikainen

Järjestyksessään 96. Oscar-gaala nähdään suorana myös Suomessa. Uusintana gaala nähdään tekstitettynä maanantai-iltana.

Oscar-gaalassa tullaan näkemään useita komeita hetkiä. Kaikkien aikojen vanhin ehdokas, säveltäjä John Williams, 92, rikkoi oman ennätyksensä saadessaan uransa 54. Oscar-ehdokkuuden uuden Indiana Jonesin musiikista. Vain Walt Disneyllä oli enemmän ehdokkuuksia.

Martin Scorsese sai puolestaan uransa kymmenennen ehdokkuuden parhaasta ohjauksesta. Vain William Wylerillä on enemmän, yhteensä 12 ehdokkuutta.

Oscarit juontaa tänä vuonna Jimmy Kimmel. TV-maailma ennakoi pääkategorioiden voittajat.

Paras elokuva

Mikä voittaa: Oppenheimer
Minkä pitäisi voittaa: Poor Things

Tänä vuonna ehdokkaat ovat poikkeuksellisen kovatasoisia. Lopputuloksen ennustaminen on myös hankalaa. Surullisen ajankohtainen Oppenheimer on tuntunut voittavan tieltään tärkeimmät palkinnot, mutta ihmeitäkin tapahtuu.

Kokonaisteoksena Poor Things on suosikkini ja todennäköisesti Oppenheimerin kovin vastus. Näen mahdollisuuden myös Yhdysvaltojen alkuperäisväestön kohtelusta kertovan Killers of the Flower Moonin menestykselle, mutta voittajat muodostuvat aina äänestäjien keskiarvon mukaan.

Vuoden huippuelokuvia edustavat myös loistavat Past Lives, The Zone of Interest ja Cannes-voittaja Putoamisen anatomia.

Paras ohjaus

Kuka voittaa: Christopher Nolan (Oppenheimer)
Kenen pitäisi voittaa: Yorgos Lanthimos (Poor Things)

Britti Christopher Nolan on niin vahva ennakkosuosikki voittamaan uransa ensimmäisen Oscarin, ettei kukaan todennäköisesti kaarra ohi.

Soisin palkinnon kuitenkin mielummin kreikkalaiselle Yorgos Lanthimokselle, joka onnistui luomaan Poor Thingsin mielikuvituksellisen maailman harmoniseksi kokonaisuudeksi.

Myös Martin Scorsese ansaitsisi palkinnon 3,5-tuntisesta eepoksestaan Killers of the Flower Moon, joka osoittaa kasikymppisen ohjaajan olevan edelleen alansa huipulla.

Paras naispääosa

Kuka voittaa: Lily Gladstone (Killers of the Flower Moon)
Kenen pitäisi voittaa: Emma Stone (Poor Things)

Tämä kategoria on kahden kauppa. Viime syksynä palkintoa povattiin Lily Gladstonelle. Emma Stonesta tuli ennakkosuosikki vuoden vaihteessa. Stone tekee ehkä uransa hienoimman roolin Poor Thingsin lapsenaivoisena, frankensteininhirviömäisenä naisena.

Poor Things sai 11 Oscar-ehdokkuutta, mukaan lukien parhaasta elokuvasta, ohjauksesta ja naispääosasta Emma Stonelle. © Walt Disney Studios Motion Pictures AB / Finnkino

Pidän kuitenkin Gladstonea todennäköisempänä voittajana. Vaikka Stone palkittiin Baftalla, Gladstonen Screen Actors Guild -palkinnon voitto indikoisi vahvasti, että suunta on kääntymässä hänen edukseen.

Gladstone on myös ensimmäinen Amerikan alkuperäisväestöön kuuluva ehdokas, joka on jo itsessään historiallista. Viime vuosina Oscar-äänestäjät ovat painottaneet ehdokkaiden ja voittajien monimuotoisuuteen, mikä luultavasti tuo Gladstonen hienolle roolityölle lisää ääniä.

Paras miespääosa

Kuka voittaa: Cillian Murphy (Oppenheimer)
Kenen pitäisi voittaa: Paul Giamatti (The Holdovers)

Tiukka kisa nähdään näillä näkymin myös miesten kategoriassa, jossa Oppenheimerin nimiroolissa nähtävä Cillian Murphy ja The Holdoversissa tinkimättömänä opettajana säväyttänyt Paul Giamatti kilpailevat palkinnosta.

Giamatti on kasvattanut mahdollisuuksiaan, mutta Murphyn voitto näyttää jo todennäköiseltä. Oli voittaja kumpi hyvänsä, ei tarvitse kuitenkaan mököttää, koska molemmat ovat rooleissaan loistavia.

Murphyn mahdollisuuksia nostaa elokuvan mittava huomio, mutta moni äänestäjä varmasti myös ajattelee, että Giamatti olisi jo kauan sitten ansainnut ensimmäisen palkintonsa.

Paras naissivuosa

Kuka voittaa: Da’Vine Joy Randolph (The Holdovers)
Kenen pitäisi voittaa: Da’Vine Joy Randolph (The Holdovers)

Sivuosakategoriat ovat illan varmimpien kategorioiden joukossa. Ennakkosuosikki on oikeutetusti Da’Vine Joy Randolph, joka tekee hauskan ja koskettavan roolityön poikansa sodassa menettäneenä kouluruokalan kokkina.

Robert Downey Jr. on ollut aiemmin ehdolla Oscar-palkintoon Chaplinista (1992) ja Tropic Thunderista (2008). Nyt hän näyttää todennäköiseltä voittajalta Oppenheimerista. © Universal Pictures

Paras miessivuosa

Kuka voittaa: Robert Downey Jr. (Oppenheimer)
Kenen pitäisi voittaa: Robert Downey Jr. (Oppenheimer)

Robert Downey Jr.:n vivahteikas roolityö Oppenheimerissa on täydellinen osoitus siitä, kuinka vähemmän on enemmän. Downey Jr. hukkasi ison osan urastaan päihdeongelmiin ja viimeiset 15 vuotta supersankarielokuviin.

Oppenheimer on hienon näyttelijän näyttävä paluu. Myös Robert De Nirolle olisi suonut palkinnon Killers of the Flower Moonista, jossa hän tekee yhden hyytävimmistä rooleistaan. Todellista ammattitaitoa on se, kun kylmyys näkyy vain silmistä.

Paras kansainvälinen elokuva

Mikä voittaa: The Zone of Interest
Minkä pitäisi voittaa: The Zone of Interest

Brittiläisen Jonathan Glazerin hyytävä elokuva Auschwitzista on yksi parhaista natsikuvauksista. Elokuvassa ei astuta kertaakaan keskitysleirin puolelle, vaan pitäydytään keskitysleirijohtaja Rudolf Hössin kauniissa perheidyllissä muurien ulkopuolella.

Martin Amisin samannimiseen romaaniin löyhästi perustuva elokuva jää mieleen pitkäksi ajaksi, ja on jo nyt yksi vuoden vaikuttavimmista vähäeleisyydessään ja toteavuudessaan.

Paras alkuperäinen käsikirjoitus

Mikä voittaa: Putoamisen anatomia
Minkä pitäisi voittaa: The Holdovers

Ranskalaisohjaaja Justine Trietin ja Arthur Hararin käsikirjoittama Putoamisen anatomia on oikeastaan varma voittaja. Cannesin Kultaisella palmulla palkittu draama naiskirjailijan miehen kuolemasta on herättänyt innostuneita reaktioita myös Suomessa.

Elokuvan sisältö jättää päällimmäiseksi kysymyksiä, mikä on hyvä merkki. Putoamisen anatomia jää mieleen. David Hemingsonin käsikirjoitus The Holdoversiin on hyvin erilainen. Dialogi on nokkelaa, mutta kepeän ulkokuoren alla on yllättävän paljon koskettavia teemoja.

Barbie sai kahdeksan Oscar-ehdokkuutta, muun muassa parhaasta elokuvasta, sovitetusta käsikirjoituksesta ja miessivuosasta Ryan Goslingille (vas.). © HBO Max

Paras sovitettu käsikirjoitus

Mikä voittaa: Barbie
Minkä pitäisi voittaa: Barbie

Sovitetun Oscarin käsikirjoitus on hankalampi ennustaa. Periaatteessa alan asiantuntijat ja vedonlyöntitoimistot ovat hieman eri linjoilla. Oppenheimer vaikuttaa pysäyttämättömältä, mutta onko käsikirjoitus Oscaria elokuva tuskin voittaa.

Toki, se kulkee kahdessa aikatasossa ja pysyy kolme tuntia kasassa hyvin, mutta lopulta elokuva on suoraviivainen ja aika simppeli. Oppenheimer myös vyöryy eteenpäin nopeilla leikkauksilla, eikä saa tilaa hengittää.

Numeraalinen ennakkosuosikki useamman veikkaustahon toimesta näyttää olevan Cord Jeffersonin American Fiction, jonka idea on loistava ja teemat yllätyksellisemmät. Siinä keskitytään taiteen ja viihteen, laadun ja pinnallisuuden ristipaineisiin.

American Fictionissa perehdytään kirjallisuuteen, kerrontaan ja kertojiin, sekä rotukysymyksiin. Paketti on viihdyttävä, mutta ei ehkä ole aivan tasapainossa.

Kannattaisiko kuitenkin palkita Barbie, jonka kepeän ulkokuoren alla on terävää satiiria? Greta Gerwigin ja Noah Baumbachin käsikirjoitus on paitsi hauska myös oivaltava. Elokuva oli elokuvavuoden 2023 suurin menestys, ja näillä näkymin jäämässä vaille tärkeitä Oscar-palkintoja.

Valistunut veikkaukseni on, että Akatemia päätyy äänestämään Gerwigille uransa ensimmäistä Oscaria. Tätä skenaariota tukisi myös kohu, joka nousi, kun hän ei saanut ohjauksesta Oscar-ehdokkuutta. Eihän tällaisin perustein pitäisi äänestää, mutta niin tapahtuu silti.

Lue myös: Tietovisa Barbiesta – 12 kysymystä testaavat, kuinka hyvin tunnet Barbien!

X