Seura tutki: Minne katosi lento AA77?

Syyskuun yhdennentoista päivän terrori-iskussa matkustajakone törmäsi Pentagoniin ja jätti jälkeensä kysymyksiä.
Mikael Vehkaoja
Ajankohtaista 26.2.2017 07:00

Talon seinästä tupruaa paksu, musta savu. Maassa loimottaa tulipalo, mutta nurmikko seinän vieressä on vihreä.

Kahdeksan minuuttia ennen tämän valokuvan ottamista matkustajakone törmäsi Pentagoniin, USA:n puolustusministeriön länsiseinään 850 kilometrin tuntinopeudella. Koneessa oli 64 ihmistä, tankeissa 20 000 litraa polttoainetta.

Kuva ei ole yhtä kuuluisa kuin ne, jotka otettiin New Yorkissa WTC-kaksoistorneista. Mutta se on osa samoja tapahtumia, jotka käynnistivät maailmassa uuden aikakauden. 9/11 oli totuudenjälkeisen ajan aamunkoitto. Päivä, jolloin epäluulon siemenet kylvettiin. Lähes puolet amerikkalaisista uskoo vieläkin, että USA:n hallituksella oli terrori-iskuissa jotain salattavaa. Osa pitää hallitusta suoraan osallisina tapahtumiin. Julkisuudessa on esitetty todisteita, joiden mukaan George W. Bushin hallitus esti tutkijoita selvittämästä, mitä tapahtui.

Tämä valokuva on yksi syy epäluuloon.

Associated Pressin valokuvaaja Tom Horan otti kuvan kello 9:45, kun ensimmäiset paloautot olivat juuri saapuneet Pentagonin luo. Kuva on harvinainen. Kymmenen minuuttia myöhemmin puolustusministeriön seinä romahti.

Oleellista on se, mitä Horanin kuvassa ei näy.

Savun nielaisema

Virallisten tietojen mukaan Pentagoniin osui American Airlinesin lento 77, joka oli matkalla Washingtonista Los Angelesiin. Kone oli tyypiltään Boeing 757. Se on nelikerroksisen talon korkuinen, 50 metriä pitkä ja sata tonnia painava jättiläinen, jonka siipien kärkiväli on 40 metriä.

Mutta vaikka kuinka katsoo, Horanin ottamassa kuvassa ei näy jälkeäkään lentokoneesta. Ei penkkejä, pirinperin lentäneitä matkalaukkuja, savuavaa runkoa tai kuuden tonnin painoisia suihkumoottoreita.

Koneen hylkyä ei löydy niistäkään valokuvista, joita julkaistiin turmapaikalta raivaustöiden valmistuttua.

Lento AA77 on kadonnut.

Aivan kuin Pentagon olisi nielaissut sen.

Limsatölkki

Tom Horanin ottamista kuvista voi laskea, että matkustajakone puhkaisi Pentagonin ulkoseinään reiän, joka oli halkaisijaltaan noin kuusi metriä. Reiän yläpuolella ja molemmilla sivuilla rakennuksen ulkoseinä on ehjä.

Se on omituista. Pikkubussin painoinen suihkumoottori on kuin pommi, jonka luulisi menevän betoniseinän läpi. Myös siipien ja 15 metrin korkeuteen kohoavan peräsimen olisi pitänyt vahingoittaa seinää osuessaan siihen suurella nopeudella.

Virallisen selityksen mukaan lentokone hävisi törmäyksen voimasta. Turmaa tutkineen Pentagon Building Reportin mukaan pylväsrakenteinen Pentagon oli niin vahva rakennelma, ettei kone kyennyt läpäisemään sitä. Asiantuntijat ovat verranneet törmäystä limsatölkkiin, joka lyödään seinään. Mitä kovempi voima, sitä pahemmin tölkki menee kasaan.

Yksi silminnäkijälausunto on peräisin USA:n puolustusministeri Donald Rumsfeldilta, joka istui turma-aamuna työhuoneessaan kokoustamassa CIA:n edustajien kanssa. Kesken kokouksen koko talo tärähti. Rumsfeld kiiruhti turvamiesten kanssa Pentagonin pihaan katsomaan, mitä on tapahtunut.

”Siellä oli tuhansia metallinpaloja, pieniä paloja, ei isoja lentokoneen kappaleita”, Rumsfeld sanoi.

Voiko valtava lentokone tosiaan jauhautua pieniksi palasiksi törmäyksessä? Suomalaisen Onnettomuustutkintakeskuksen ilmailuonnettomuuksien johtava tutkija Ismo Aaltonen uskoo, että voi.

”Miten tämän nyt diplomaattisesti sanoisi? Se on mahdollista, jos nopeus on riittävän kova.”

Aaltonen muistaa viime talvelta tapauksen, jossa postikone putosi Pohjois-Ruotsissa teknisen vian takia lähes pystysuoraan Lapin kairaan. Putouspaikalle jäi pelkkä savuava monttu.

”Se kone meni ihan silpuksi”, Aaltonen sanoo.

”Liike-energia oli niin valtava.”

Tulipallo

Silpputeoriassa on kuitenkin yksi ongelma.

Lento AA77 ei pysähtynyt USA:n puolustusministeriön ulkoseinään.

Pentagon on viisikulmainen rakennus, joka koostuu viidestä sisäkkäisestä rakennuksesta, joita kutsutaan renkaiksi. Sisimpänä on A-rengas, uloin rengas on nimeltään E. Turmapaikalta otetuissa valokuvissa C-renkaan sisäseinässä näkyy pyöreä reikä, joka on halkaisijaltaan noin kolme metriä. Lento AA77 läpäisi siis Pentagonin kolme rengasta.

Epäilijöiden mukaan C-renkaassa olevan reiän symmetrinen muoto sopisi ohjuksen aiheuttamaan jälkeen. Virallisen selityksen mukaan reiän aiheutti Boeingin laskeutumisteline, joka irtosi törmäyksessä. Valokuvaa laskeutumistelineestä ei ole näytetty julkisuudessa.

Kuva-aineistoa AA77:n viimeisistä vaiheista on muutenkin huonosti saatavilla. Se on outoa, sillä Pentagon on yksi maailman tarkimmin vartioiduista rakennuksista. Helikopterikentän parkkipaikan valvontakamera oli kuitenkin ainoa, joka kuvasi lentokoneen törmäyksen. Viranomaisten mukaan kyseinen kamera ei kuitenkaan kyennyt tunnistamaan lentokoneen liikettä, sillä se ottaa vain yhden kuvan sekunnissa. Kuvassa näkyy vain tulipallo, joka leimahtaa talon seinällä.

Entä muut kamerat? Julkisuudessa on arvioitu, että läheisen huoltoaseman ja hotellin turvakamerat todennäköisesti tallensivat surmansyöksyn. Viranomaiset kuitenkin takavarikoivat nämä filmit heti turman jälkeen. Videoita ei koskaan julkaistu.

Musta laatikko

Syyskuun 14. päivänä viranomaiset löysivät mustan laatikon, jolle tallentuneiden lokitietojen avulla voitiin määritellä AA77:n viimeiset vaiheet.

Lokitiedoista syntyi uusi soppa.

Joukko ammattilentäjiä perehtyi aineistoon vuosien ajan. Heidän mukaansa julkisuuteen annetut tiedot koneen viime hetken lentoradasta eivät vastaa mustan laatikon tallentamaa dataa.

Lentäjien mukaan virallinen tarina ei voi pitää paikkansa. Sen mukaan kone teki Pentagonia lähestyessään lähes 360 asteen silmukan samalla, kun se pudottautui lähes tuhannen kilometrin tuntinopeudella maan tasolle. Moni ammattilentäjä on yrittänyt simulaattorin avulla toistaa AA77:n viimeiset hetket. Törmääminen Pentagoniin on osoittautunut mahdottomaksi. Kone karkaa pilotin hallinnasta, koska nopeus ja G-voimat ovat liian suuret.

”Minä en pystyisi tekemään sellaista temppua, en noilla nopeuksilla”, lentokapteeni Ross Aimer on sanonut (video 4:25-4:55).

Aimer oli lentänyt kahta niistä neljästä matkustajakoneesta (UA93 ja UA175), jotka kaapattiin syyskuun 11. päivänä. Hänellä on vuosikymmenien kokemus matkustajakoneilla lentämisestä.

Aimer on myös vuonna 2006 perustetun Pilots For 9/11 Truth -järjestön aktiivijäsen. Järjestö haluaa selvittää, mitä syyskuun yhdentenätoista todella tapahtui. Siihen on liittynyt satoja ammattilentäjiä eri puolilta maailmaa.

Epäuskoa on herättänyt myös tarina turmakoneen pilotista.

Virallisten tietojen mukaan AA77:n ohjaimissa istui saudiarabialainen Hanji Hanjour, joka oli lentänyt aiemmin pienkoneita. Muutama kuukausi aikaisemmin arizonalaisen lentokoulun työntekijät olivat raportoineet Hanjourista ilmailuviranomaisille. Opettajien mielestä hän oli niin surkea lentäjä, että häneltä olisi pitänyt takavarikoida lupakirja.

”En voinut uskoa, että hänellä oli niillä taidoilla minkäänlaista lentäjän lupakirjaa”, paikallisen lentokoulun johtaja Peggy Chevrette sanoi CBS Newsin haastattelussa.

Matkustajakone törmäsi Pentagoniin ja katosi

Lento AA77 katosi maailman silmien edessä, mutta vain harva jäi kaipaamaan sen perään.

Yksi syy on, että WTC-tornit ja presidentti Bushin julistama terrorismin vastainen sota käänsivät julkisuuden toisaalle.

Pentagonin turman kuolonuhrien määräksi on ilmoitettu 189. Heidän joukossaan olivat koneessa olleet 64 ihmistä sekä ne 125 henkilöä, jotka olivat törmäyshetkellä sisällä Pentagonissa. Omaisten suru on todellista. Mutta vielä yli 15 vuoden jälkeen tarinaan liittyy epäselvyyksiä: Mikä Pentagoniin osui? Jos se oli jokin muu kuin lento AA77, mitä oikealle lennolle ja matkustajille tapahtui?

Kysymykset on helppo kuitata salaliittoteoriana. Samaan aikaan on syytä pitää mielessä, että 9/11-tutkimuksiin on liittynyt paljon outoja vaiheita.

”En usko hetkeäkään, että tiedämme kaiken. Me kirjoitimme historian ensimmäisen luonnoksen”, sanoi 9/11 komission varapuheenjohtaja Lee Hamilton jo vuonna 2004, kun ensimmäinen virallinen tutkinta valmistui.

Sen jälkeen Yhdysvaltain hallitus on muuttanut virallista kertomusta AA77:n lentoradasta ja muutamista muista oleellisista yksityiskohdista.

Vaihtoehtoisia faktoja, sanottaisiin kai presidentti Donald Trumpin aikakaudella.

Juttuun on lisätty videolinkki maanantaina 27.2. klo 9:33.

Terrori ei unohdu koskaan

Miten antaa ilmi terroristi