Professori Markku Kuisma sarkastisena: Miksei matematiikkaa, biologiaa tai historiaa opeteta kouluissa samoin kuin uskontoa – joka ajatussuunnalle omaansa?

Jaa kaverilleTilaa Seura
Tietämättömyys historiasta on yhtä vaarallista kuin sotilaallinen tyhjiö. Tyhjiön täyttäjäksi tarjoutuu uskonnonopetus, uskontokunnille tiukasti erillisenä.

Tietämättömyys historiasta on yhtä vaarallista kuin sotilaallinen tyhjiö. Tyhjiöt tuppaavat täyttymään, historiatajun tapauksessa taikauskolla ja vääristelyillä. Niistä on runsaasti ylitarjontaa.

Tyhjiön täyttäjäksi tarjoutuu kuin luonnostaan uskonnonopetus, aivan ehdottomasti kaikille maassa oleville ja maahan joskus tuleville uskontokunnille tiukasti erillisenä ja ankarasti tunnustuksellisena. Muuhan olisi monokulttuuria”, siis yhteen ainoaan yhtenäiskulttuuriin kasvattamista, väittävät monet.

Väitteillä ajetaan aatosta tynnyrissä kasvatetuista tytöistä ja pojista. Ja tarvitaanhan toki sellaisia. Ilman pimennossa pidettyjä yhden opin ihmisiä verisille sodille, kansanmurhille, kaikenvärisille tyrannioille ja uskonnon varjolla pyhitetylle julmalle sorrolle voisi käydä kehnosti.

Ajatus, että meihin kaikkiin syvästi vaikuttavia maailmanuskontoja voisi koulussa yrittää yhdessä oppia ja ymmärtää, ihan niin kuin yhteistä historiaa, biologiaa ja matematiikkaa, on liian monien mielestä kammottavaa ateismia.

Niin kai. Ja onhan valinnanvapaus muutenkin muotia. Jokaisella on oikeus valita ja ”shoppailla” globaalissa ”tiedon” valintamyymälässä juuri sitä, mitä omat ennakkoluulot, muotioikut ja himot kulloinkin kehottavat.

Ynnätään vapauteen toinen hyvä sana, niin soppa on valmis. Kuulostaa jotenkin kivan monikulttuuriselta, että eri suunnilta tulevat lapset ottavat oppinsa omilta pikkupiispoiltaan, -patriarkoiltaan ja -mullaheiltaan. Lapsille ei siis saa antaa edes mahdollisuutta yrittää rakentaa ymmärryksen siltoja yli erottavien rotkojen.

Maailmankulttuurin kaikkein surkeimman perinnön vaaliminen suorastaan edellyttää mukamonikulttuurista mukavapautta: lasten jakamista ajoissa vuohin ja lampaisiin, meihin ja muihin, pyhiin ja pahoihin. Jos yleissivistyksellisen sokeuden edistäminen koetaan tärkeäksi, opetuksen ghettoistamista kannattaa laajentaa.

Historia saattaa sisältää monille loukkaavaa aineistoa. Opiskelu olisi vaarallisena kiellettävä tai ainakin eriytettävä oppilaiden poliittisen kotitaustan mukaan. Biologiankin moni kokee häväistyksenä luomisoppia vastaan.

Sitä paitsi ainakin minulla oli kouluaikoina vakavia erimielisyyksiä matematiikan ja fysiikan opettajien kanssa. Peijakkaat tulkitsivat kaavoja ja laskujen tuloksia valtakulttuurin ehdoilla. Näin ei voi jatkua.

X