Teksti:
Jussi Korhonen

Puolueet ja uskonnolliset yhteisöt eivät häikäile napata asioista mitään tietämättömät lapset asioidensa mannekiineiksi. Krääsää mainostava sentään useimmiten tietää, mistä tuotteessa on kysymys.

Keskustapuolueen logo leijuu Oulun Rotuaarilla ihmismassan yllä. Se on painettu vihreän ilmapallon kylkeen. Mainospallon sanomaa levittää arviolta kolmevuotias poika, jonka käteen pallon karkaamisen estävä naru on kiinnitetty.

Eräänä toisena päivänä Rotuaarin aukiolle on asettunut iloinen joukkio laulamaan ylistystä Herralle. Yksi joukosta, ehkä kaksivuotias tyttö, on liian nuori laulamaan, mutta pienikin voi taistella. Hän kannattelee uskon riemuista kertovaa kylttiä.

En vihaa mitenkään erityisesti Suomen Keskustaa, kristinuskoa tai laulavia herätysliikkeitä. Sitä vihaan, että ne valjastavat omaa propagandaansa levittämään lapsia, jotka ovat silminnähden aivan liian nuoria ymmärtämään edistämäänsä asiaa. Sama pätee muihinkin puolueisiin ja uskonnollisiin yhteisöihin.

En perusta juuri siitäkään, että pieniä lapsia myydään mainostamaan erilaisia tuotteita nettiin, lehtiin ja televisioon. Aivan erityisesti minua kuitenkin vihastuttaa ideologioiden kaupittelu.

Suomeenkin on rantautunut amerikkalainen tapa ängetä vaaliehdokkaiden perheet kampanjakuviin. Johan se kertoo ihmisestä, jos potretissa virnuaa hyvinvoivia lapsia, joista ehdokas on osannut niin hienosti pitää huolta: tottahan me kaikki haluamme niin hyveellisen henkilön päättämään omista asioistamme.

Paitsi minä. Minä näen kuvassa ihmisen, joka vauhdittaa häikäilemättömästi jälkikasvullaan omaa kiipimistään. Ryvettymätön tenava on tempaistu kesken kauneimman lapsuuden edistämään vallanhimoisen vanhempansa itsekkäitä pyrkimyksiä.

Sen verran annan asiassa periksi, että lapset taatusti imevät vanhempiensa maailmankatsomuksista vaikutteita. Sitä tuskin voi estää, vaikka yrittäisikin. Odotettakoon kuitenkin edes sen verran, että lapsi varttuu ymmärtämään mistä on kysymys, ennen kuin hänet pistetään myymään ajatusta muille.

Nyt minua on tietysti helppo parjata: kuinka Kristuksen rakkaudesta kertova lapsi voi muka olla vastenmielisempi kuin ikätoverinsa, joka mainostaa olemuksellaan monikansallisen yrityksen roskatuotetta, jonka riistetty lapsityövoima on kurjissa oloissa kasannut?

En tiedä, onko sillä muuten niin eroa, mutta ainakin krääsämannekiini oletettavasti tietää, mitä hypistelee.

Lue myös:

Persupallomeri ja lapsimarkkinat

Lapseni mainostivat kokoomusta

*************

Isän pikajuna Facebookissa | Bloggaaja Twitterissä

Isän pikajuna Bloglovinissa | Isän pikajuna Blogilistalla

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Mainos

Mainos

Kommentointi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

X