Kun maksan viitearvot laskivat, on löydetty aikaisempaa enemmän orastavia maksasairauksia – Näin huolehdit maksastasi

Jaa kaverilleTilaa Seura
Maksan viitearvojen laskeminen on johtanut siihen, että orastavia maksasairauksia on löydetty aikaisempaa paremmin. © COLOURBOX
Maksa-arvoja on tulkittu Suomessa vuosia väärillä viitearvoilla ja moni alkava maksasairaus on saattanut jäädä huomiotta. Asiantuntijan vinkeillä huolehdit maksastasi.

”Suomessa poikkeavan korkeat maksa-arvot on perinteisesti yhdistetty liialliseen alkoholin käyttöön. Rasvamaksaan voi kuitenkin sairastua, vaikka alkoholia käyttäisi vain vähän. Ei-alkoholiperusteinen rasvamaksa on mielestäni jo nyt Suomessa hiljainen kansantauti”, toteaa laboratoriolääketieteen professori Onni Niemelä.

Kun maksan viitearvoja on laskettu, yhä useampi orastava maksasairaus on tullut löydetyksi. Uudeksi rasvamaksojen riskiryhmäksi ovat nosseeet vain vähän alkoholia käyttävät, lievästi keskivartalopyöreät naiset.

Maksa on elimistön suurin sisäelin ja sen päätehtävä on poistaa elimistöstä sille myrkyllisiä aineita, kuten alkoholia. Maksalla on myös keskeinen rooli veren sokeripitoisuuden ja elimistön kolesterolitasapainon säätelyssä. Rasvamaksasta puhutaan, kun yli viisi prosenttia maksan pinta-alasta on rasvoittunut.

Maksan rasvoittuminen on vaarallista, koska se lisää myös monien muiden sairauksien, kuten aivoverenkiertohäiriöiden, diabeteksen ja sydäntautien, riskiä.

Maksastaan huolehtiminen onnistuu yksinkertaisilla vinkeillä.

1. Aloita kuukauden tipaton

Uusien ja aiempaa matalampien maksan viitearvojen myötä myös alkoholin käytön riskirajoja on hilattu alaspäin. Kohtalaisen riskin raja on miehillä 14 annosta ja naisilla seitsemän annosta alkoholia viikossa. Yksi alkoholiannos vastaa noin pullollista keskiolutta tai 12 senttilitraa mietoa viiniä.

Jo kuukauden tipattomasta voi olla maksalle hyötyä. Maksaentsyymit normalisoituvat jo muutamissa viikoissa ja kuukauden tipattoman jälkeen maksa-arvojen tulisi laskea ihmisen omalle, normaalille tasolle.

”Jos arvot jostakin syystä jäävät koholle, taustalla vaikuttaa jokin muu tekijä kuin alkoholi, kuten ylipaino itsessään tai jo alkanut maksasairaus”, professori Onni Niemelä kertoo.

Niemelän mukaan alkoholin kohtuullisen käytön riskirajoja pitäisi kuitenkin vielä laskea.

”Pääsääntöisesti rajat ovat sopivia, mutta jos henkilöllä on jo muita riskitekijöitä, rajan voisi mielestäni puolittaa. Näitä riskitekijöitä ovat muun muassa ikä, ylipaino ja tupakointi. Esimerkiksi yli 40 vuotiaiden, ylipainoisten naisten kohtalaisen riskin raja voisi mielestäni olla kolme tai neljä alkoholiannosta viikossa.”

2. Lisää liikuntaa

Maksa kiittää liikunnan lisäämisestä, mutta sisäelinten rasvoittumisen ennaltaehkäisyn ei kuitenkaan tarvitse olla pelkkää laihduttamista tai vaakaan tuijottelua. Vaikka tuloksia ei vielä näkyisi vaa’alla, Niemelän mukaan liikunnan lisäämisellä voi jo olla sisäelinten kannalta hyviä vaikutuksia.

”Reipasta liikuntaa tulisi olla noin kolme tuntia viikossa sopivasti jaoteltuna. Jo tämän tason systemaattisella liikunnalla on saatu aikaan positiivisia tuloksia, kun on mitattu maksan rasvoittumista.”

3. Lopeta tupakointi

Yksinkertainen neuvo maksan terveyden ylläpitoon on lopettaa tupakointi. Jos kontollaan on jo muita maksa-sairauksien riskitekijöitä, tupakoinnin lopettaminen olisi entistäkin tärkeämpää.

”Tupakointi on erityisen haitallista silloin, kun se yhdistyy alkoholin käyttöön. Silloin tupakan ja alkoholin myrkytysvaikutukset potentoivat toinen toistaan.”

4. Syö terveellisesti

Maksan terveydestä huolehtiminen ei edellytä ruokavalion suhteen ihmedieettejä. Niemelän mukana yleistieto terveellisestä ruokavaliosta ja valtakunnallisten ravitsemussuositusten noudattaminen auttavat maksa-arvojen pitämisessä hyvinä.

”Ylenpalttisia korkean rasvan diettejä kuitenkin tulisi välttää. Yksittäisinä tuotteina välttäisin myös sellaisia luontaistuotteita, joita ei ole paljoa tutkittu, koska niiden vaikutuksista maksaan ei ole tietoa.”

Lue myös:

Lapsillakin on jo rasvamaksaa – tässä syy

 

 

X