Tiesitkö: vanhuksen väsymys voi johtua ylilääkityksestä – ja usein johtuukin

Jaa artikkeli
© seppo saarentola/om-arkisto
Syy vanhuksen väsymykseen voi olla ylilääkinnässä, FaT, palveluyksikköjohtaja Jouni Ahonen Kuopion yliopistollisesta sairaalasta sanoo.

Suomessa vanhuksia ylilääkitään

Totta. Joka kolmas vanhus käyttää vähintään kymmentä lääkettä, paljon enemmän kuin ikätoverinsa Keski-Euroopassa. Jos kokonaisuus on hallinnassa, lääkkeiden määrä ei ole ongelma, mutta annokset ovat usein liian suuria. Ikäihmiset käyttävät lääkettä samalla annoksella kuin nuorempana. Ikääntyminen heikentää munuaisten ja maksan toimintaa, jolloin lääkkeen vaikutus voimistuu. Lääkitys annoksineen pitäisi tarkistaa lääkärillä vuosittain.

 

Itsehoitolääkkeet ovat vaarattomia

Tarua. Itsehoitolääkkeillä voi olla yhteisvaikutuksia muiden lääkkeiden kanssa, esimerkiksi närästyslääke voi viedä joiltakin lääkkeiltä tehon ja yskänlääke aiheuttaa sekavuutta. Pitkäaikainen tulehduskipulääkkeiden käyttö ei ole ikäihmiselle suositeltavaa haittojen, kuten munuaisten vajaatoiminnan ja mahaongelmien vuoksi.

 

Vanhuksen lääkehoidon seuranta kuuluu myös omaisille

Totta. Hoitohenkilökunta ei usein tiedä, mitä lääkkeitä vanhus on käyttänyt. Siksi iäkkään ja hänen omaisensa tulisi yhdessä pitää kirjaa ikäihmisen lääkityksestä esimerkiksi www.laakekortti.fi -ohjelman avulla. Lääkekortti tulisi säilyttää vaikka lompakossa, jossa se seuraa vanhusta apteekkiin ja hoitopaikkaan.

X