Alkaako uusi joukkopako? Pauli Aalto-Setälä poistaa tilinsä Facebookista ja sen omistamissa sovelluksista: ”Mitä enemmän asiaan perehdyin, sitä selkeämmäksi kävi, etten halua olla niissä mukana”

Jaa kaverilleTilaa Seura
© Jarkko Virtanen
Digipoleista kirjan kirjoittanut Aller Median toimitusjohtaja Pauli Aalto-Setälä haluaa irti Facebookin koukuttavuudesta, eikä hyväksy sen epäeettisiä toimia.

Pauli Aalto-Setälä twiittasi joulukuun alussa päätöksestään lopettaa Facebookin sekä sen omistamien Instagram-, Whatsapp-, ja Messenger-sovelluksien käyttö itsenäisyyspäivänä. Päätös sai alkunsa Häiriö – johtaminen disruptiossa ja alustataloudessa -kirjan kirjoittamisprosessin myötä.

”Olen kirjoittanut kesällä kirjaa näistä suurista digipoleista, joita kutsutaan GAFA-yhtiöiksi. Tällaisia ovat esimerkiksi Facebook, Google, Amazon ja Apple. Mitä enemmän asiaan perehdyin, sitä selkeämmäksi minulle kävi, etten halua olla niissä mukana”, Pauli Aalto-Setälä perustelee päätöstään.

Seuraa mieluummin luotettavampia medioita

Aalto-Setälän mukaan Facebookin algoritmi suosii voimakasta tunneilmaisua. Se omistaa ja myy käyttäjiensä tunteita – olipa kyseessä olevat tunteet sitten lämpimiä ja positiivisia tai suoranaista vihaa.

Hänen mukaansa Facebook lisää myös väkivaltaa.

”Esimerkiksi Warwickin Yliopiston iso tutkimus Saksassa kertoi, että niissä kaupungeissa, joissa Facebookia käytettiin paljon, oli myös eniten väkivallantekoja. Tutkimus etsi rasistististen väkivallantekojen korrelaatiota kaupunkien ikärakenteen, sanomalehtikirjoittelun, maahanmuuttajien määrän ja monen muun muuttujan välillä. Väkivaltakaupungeissa Facebookin käyttö oli 50 prosenttia aktiivisempaa.”

Facebookissa leviää helposti myös valheellinen tieto ja suoranaiset valeuutiset.

”Facebookin ansaintamalli on sama kuin median, ja se myy mainontaa enemmän kuin maailman mediatalot yhteensä. Se ei kuitenkaan ota toiminnastaan vastuuta”, Aalto-Setälä painottaa.

Hän aikookin vastaisuudessa käyttää aikansa luotettavampien medioiden parissa.

”Uutiskanavana Facebook on maailman epäluotettavin. Missään ei leviä niin paljon valeuutisia kuin Facebookissa – tutkitustikin. Päätökseni myötä tietämykseni maailmasta ei siis heikkene, vaan se voi kirkastua.”

© Jarkko Virtanen

Eroon Facebook-riippuvuudesta

Pauli Aalto-Setälän mukaan Facebook ja sen kaltaiset yritykset muokkaavat ihmisiä enemmän kuin ihmiset sitä.

”Hyvä harjoitus on katsoa, huomaako edes, miten paljon omasta ajankäytöstään on luovuttanut surffailuun Facebookissa”, Aalto-Setälä sanoo.

Facebook on hyvin koukuttava. Käyttäjällä on siellä kuviteltu yleisö, jolle hän luo sisältöjä. Hän odottaa seuraajiensa lukevan päivityksiään ja tykkäävän niistä. Yleisö on kuitenkin nimenomaan kuviteltu, sillä todellisuudessa päivityksen näkee usein harvempi seuraaja kuin käyttäjä luulee. Facebookin uutisvirtaan ilmestyy nimittäin vain osa seurattujen sivujen tai henkilöiden päivityksistä. Mitä uutisvirtaan nostetaan ja kuka sen näkee, päättää algoritmi.

Siitä huolimatta Aalto-Setälä uskoo, ettei hänenkään eronsa Facebookista tule olemaan helppo.

”Maailman parhaat psykologit on palkattu rakentamaan riippuvuussuhde siihen. Minullekin on varmasti syntynyt sellainen. Liityin nimittäin sinne ja Twitteriin ensimmäisten joukossa yli kymmenen vuotta sitten.”

Keinot vaikuttaa ovat vähäiset – loogisin ratkaisu on jäädä pois

”Jos vertaan vaikka keskieurooppalaisiin medioihin, siellä kritisoidaan Facebookia ja Googlea enemmän kuin Suomessa. Täällä niistä on tullut osa arkea, jota ei juuri kyseenalaisteta. Suomalaisilla on älypuhelimia väkilukuun nähden valtava määrä, ja monella nämä palvelut ovat ensimmäisinä siinä, kun avaa puhelimen”, Aalto-Setälä toteaa.

Vuoden alussa Facebook jäi kiinni 50 miljoonan ihmisen tietojen luvattomasta luovuttamisesta Cambridge Analytica -analytiikkayritykselle, joka käytti niitä poliittiseen mainontaan. Facebook määrättiin maksamaan sakkoja, mutta sen kokoiseen yritykseen ne eivät juuri vaikuta.

Facebook myös ostaa jatkuvasti uusia yrityksiä.

”Yllättävän vähän puhutaan siitä, miten nämä digijätit valloittavat markkinat toimiala toisensa jälkeen. Me emme aina ymmärrä sitä, että kun luulee saavansa jonkun palvelun ilmaiseksi, se onkin jonkun toisen kauppatavara”, Aalto-Setälä muistuttaa.

”Jos kauppatavaraa kohdellaan huonosti, silloin pitäisi olla oikeus puuttua siihen. Tällaisen jättiläisen kohdalla keinot ovat vähäiset. Looginen ratkaisu on silloin jäädä siitä pois.”

Haluaa elää kuin opettaa

Facebookin käytön lopettamisesta vapautuneen ajan Pauli Aalto-Setälä aikoo käyttää muun muassa kirjojen lukemiseen ja ihmisten kohtaamiseen kasvokkain. Hän kuitenkin mainitsee, että tulee todennäköisesti ikävöimään harrastusjärjestöjen suljettuja ryhmiä, joissa on ollut mukana Facebookissa.

”Jotkut niistä käyttävät Facebookia pääasiallisena tiedotuskanavanaan.”

Monen päätös luopua Facebookista kaatuukin siihen, että pelkää jäävänsä ulkopuolelle myös muussa sosiaalisessa elämässä.

Vaikka Aalto-Setälän päätöksellä on myös varjopuolensa, hän haluaa kuitenkin elää kuten opettaa.

”Boikotoinnin suhteen meidän on helppo tuomita sellaisia liiketoimia, jotka eivät meidän omaa mukavuuttamme häiritse. On helppo vastustaa valaiden kalastamista tai ohjusten myymistä, koska kukaan meistä ei kalasta valaita tai myy ohjuksia. Tällaisesta epäeettisestä digitaalisesta alustasta luopuminen on paljon vaikeampaa, sillä sen käyttö on mukavaa, ja silloin joutuisi itse luopumaan jostakin.”

X