Poliisin uudet nopeusvalvontakamerat otetaan käyttöön heinäkuun toisella viikolla – Äkkijarrutus näille peltipoliiseille ei enää pelasta sakkolapulta

Solakan mallisten uusien nopeusvalvontatolppien kamerat välähtävät ensimmäisen kerran heinäkuun aikana, mutta kuinka suuresta nopeuden ylityksestä?

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Solakan mallisten uusien nopeusvalvontatolppien kamerat välähtävät ensimmäisen kerran heinäkuun aikana, mutta kuinka suuresta nopeuden ylityksestä?
(Päivitetty: )
Teksti:
Alisa Kaukio

Uudet nopeusvalvontakamerat aiotaan ottaa käyttöön heinäkuun toisella viikolla, kerrotaan Uusimaa-lehdessä.

Poliisitarkastaja Heikki Ihalaisella ei ole kuitenkaan vielä antaa tarkkaa päivämäärää, vaan siitä tiedotetaan myöhemmin.

Ihalaisen mukaan vielä ennen juhannusta laitteiden tiedonsiirrossa on ollut joitakin ongelmia. Muuten laitteisto toimii moitteettomasti.

Äkkijarrutus kameratolpalle ei pelasta sakkolapulta

Uusiin tolppiin on asennettu kameroita kevään ajan nelos- ja kutosteillä. Muille isoille tieosuuksille tracking radar –tekniikalla toimivia superkameroita ei ole toistaiseksi tullut.

Valvontatolppia on yhteensä nelisenkymmentä. Jokaisessa tolpassa ei kuitenkaan välttämättä ole kameraa.

Tutkat seuraavat ajoneuvoja 150 metrin päästä ja myös vastakkaisella kaistalla, joten äkkijarrutukset tai vastaantulijan kaistalle kiilaaminen eivät pelasta sakkolapulta.

Ensi kesänä poliisi saattaa sakottaa jo pienestäkin ylinopeudesta – Jo 1 km/h ylitys on laiton

Nykyisin poliisi sakottaa vasta yli 6 km/h -ylinopeudesta, mutta uuden tieliikennelain tullessa voimaan kesäkuussa 2020 tilanne saattaa muuttua. Lain mukaan jo 1 km/h ylityksestä voidaan rangaista, mutta se ei ole kuulunut tähän asti poliisin käytäntöihin.

Poliisin puuttumiskynnys ylinopeuksiin säilyy toistaiseksi ennallaan uuden nopeusvalvontalaitteiston tullessa käyttöön, eikä tulevia puuttumisrajoja ole vielä päätetty.

Nykyiset nopeusvalvonnan puuttumisrajat on laadittu vuonna 2016 yhtenäistämään poliisilaitoksien käytäntöjä kuljettajien yhdenvertaisen kohtelun varmistamiseksi. Ohjeistus jättää kuitenkin poliiseille harkintavaltaa tilanteissa, joissa on huomioitava liikenneolosuhteet.

Kesäkuun 2020 alusta alkaen alle 10 km/h ylityksestä alle 60 km/h-alueella joutuu pulittamaan 100 euroa, mutta yli 70 km/h-alueella samasta nopeuden ylityksestä lompakko laihtuu vain 70 eurolla. Ensi kesänä 15-20 km/h-ylityksestä voi saada suurimmillaan 200 euron sakon.

Poliisi väittää, ettei kehittynyt nopeusvalvonta ole syy puuttumisrajojen muuttamiselle

Poliisin mukaan kaikkeen ylinopeuden ajamiseen tulisi puuttua, mutta valvontaresurssien riittämättömyys tai muut valvontaolosuhteet vaativat toisinaan puuttumisrajan nostamista tai laskemista.

Poliisitarkastaja Heikki Ihalaisen mukaan uusi valvontalaitteisto ei ole yksinään riittävää syy puuttumisrajan muuttamiseksi.

”Ei ole tarkoitus muuttaa sitä uusien laitteiden takia. Syyn täytyy olla toisella tavalla perusteltu. Kuitenkaan laillista nopeuden ylitystä ei ole, vaan kaikki ylinopeus on laitonta”, Ihalainen muistuttaa.

X