Suomalaisilta ryöstettiin rahat yöjunassa Puolassa - Junayhtiö pesee kätensä: Emme voi olla vastuussa työntekijöistämme

Matkailuaktivisti Arto Sivosen mukaan raideyhtiöt elävät mennyttä aikaa eivätkä ymmärrä, että ihmisten matkalutottumuksissa on meneillään murros, joka voisi hyödyttää yhtiöitä.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Matkailuaktivisti Arto Sivosen mukaan raideyhtiöt elävät mennyttä aikaa eivätkä ymmärrä, että ihmisten matkalutottumuksissa on meneillään murros, joka voisi hyödyttää yhtiöitä.
(Päivitetty: )
Teksti:
Sanna Puhto

Junamatkailu on ilmastonmuutoksen myötä kasvattanut suosiotaan erityisesti Suomessa.

VR:llä ei tahdo kalusto riittää ja Interrail-korttien myynti teki Suomessa tammi-helmikuussa kasvuennätyksen, kun niitä myytiin 20 prosenttia aiempaa enemmän. Korttien myynti oli 15 prosentin kasvussa jo vuonna 2018.

Myös Euroopassa myydään entistä enemmän Interrail-kortteja, mutta myynnin lisäys ei ole yhtä suurta kuin Suomessa.

Matkailutapojen muutos yllätti

Euroopan junayhtiöt eivät kuitenkaan ole pysyneet mukana kuluttajien kasvaneessa kiinnostuksessa.

”Ylipäätään koko matkailuala on toistaiseksi missannut meneillään olevan matkailutapojen muutoksen”, väittää matkailuaktivisti Arto Sivonen.

Sivonen huomasi raidematkailun imun Maata pitkin -matkamessuilla alkuvuodesta. Hän kuuluu messujen järjestäjiin.

”Nyt on iso mullistus käynnissä. Messut vetivät paljon ihmisiä ja kysyntä maata pitkin matkailulle on kovaa. Mutta silti junamatkailua helpottavien palveluiden tarjoajia ei juuri ole”, Sivonen sanoo.

Raideliikenne on valovuoden päässä kunnolla toimivista ja luotettavista verkkopalveluista, jotka ovat lentoliikenteessä palvelleet ihmisiä jo vuosia.

Junien Momondo puuttuu

Palveluiden puuttumiseen on Sivosen mielestä kaksi syytä.

Ensimmäinen syy on se, että tiedonsiirto junayhtiöltä toiselle on takkuista.

”Siksi ei ole olemassa maata pitkin matkailun Momondoa, helppoa verkkopalvelua, josta voisi ostaa yhdellä klikkauksella junalipun minne vain. Lipun hankkiminen on nyt vaivan takana.”

Toinen syy on se, että matkailualalla ei ole ollut intressiä lähteä kehittämään palveluja. Matkatoimistoala on hyvin konservatiivinen.

”Ala luottaa edelleen pakettimatkojen myyntiin. Ainoastaan Ruotsissa on huomattu ihmisten muuttuneen kiinnostuksen taloudellinen potentiaali”, Sivonen sanoo.

Ruotsissa matkatoimistot tekevät jo maata pitkin -reittien suunnittelua asiakkaille. Ruotsi on myös palauttanut uudelleen liikenteeseen jo lopettamiaan yöjunavuoroja.

Yksi ruotsalaisen palvelun kanssa toteutettu suomenkielinen sivusto on maatapikin.net, jossa voi suunnitella junamatkailureittejään.

Ryöstö junassa – ei kenenkään vastuulla

Junamatkailussa bisnesvainun uinuminen näkyy monin tavoin.

”Euroopan rataverkkoa ei ole kehitetty vuosiin tehokkaasti. Se on päässyt rapistumaan.”

Erityisen huolestunut Sivonen on raideyhtiöiden takapajuisesta asenteesta. Sen yhteen ilmentymään hän törmäsi itse aivan äsken.

Sivosen matkaseurue ryöstettiin yöjunassa Puolassa, kun he olivat matkalla Berliinistä Budapestiin.

Junaa liikennöinyt Itävallan valtion rautatieyhtiö ÖBB on toistaiseksi kommentoinut tapahtumia sanomalla, että se ei ole vastuussa työntekijöistään.

Tapahtumat saivat alkunsa Eurooppaa tällä viikolla piinanneesta heteestä ja siitä, että konduktööri otti ilmastoinnin pois päältä.

Sivonen kävi sanomassa, että hytissä on liian kuuma ja happi loppuu. Ilmastointi palautettiin.

Keskellä yötä ilmastointi oli kuitenkin taas suljettu.

”Etsin konduktööriä ympäri junaa, mutta en löytänyt. Kaikki virkailijat olivat yhtäkkiä kadonneet jonnekin.”

Seurueen oli pakko avata hyttinsä lukittu ovi ja jättää se raolleen, jotta sisälle olisi tullut edes hiukan happea.

Aamulla huomattiin, että hytistä oli ryöstetty lompakko.

Rakennettiinko ryöstötilanne?

Sivosta harmittaa asiassa erityisesti ÖBB:n piittaamattomuus.

Yhtiö on tähän mennessä ollut hänen kirjoissaan edelläkävijä, Euroopan paras rautatieyhtiö. Sillä on kattava yöjunaverkosto, jota se on kasvattanut toisin kuin kilpailijat. Yhtiöllä on myös hyvä ja nopea verkkopalvelu.

”Nyt he kuitenkin irtisanoutuvat kokonaan tapahtumasta sanomalla, että eivät voi ottaa vastuuta paikallisista, tässä tapauksessa puolalaisista, työntekijöistään. Mutta kun myy lippuja, täytyy ottaa vastuu siitä, että työntekijät eivät ole mukana missään tällaisessa.”

Seurueelle nimittäin heräsi epäilys, että tilanne rakennettiin tahallaan. Ilmastointi suljettiin, jotta matkustajat avaavat hyttiensä ovet ja samaan aikaan virkailijat vetäytyvät tavoittamattomiin.

”Vastuusta laistamiset tulevat nousemaan yhä enemmän tapetille, mitä enemmän matkustajamäärät kasvavat”, Sivonen sanoo.

Hän on reklamoinut tapahtumista ÖBB:lle ja jakanut kokemuksen sosiaalisessa mediassa, Maata pitkin matkustavat -Facebook-ryhmässä, jossa on yli 14 000 jäsentä.

”Tämmöisiä tarinoita ei tarvita enää yhtään. Niin kauan, kuin näihin ei puututa, näitä tapahtuu.”

Turvallisuus ja parempi palvelu voisivat kuitenkin olla junayhtiöille suuri kilpailuvaltti, koska kuluttajien mielenkiinto maata pitkin matkustamiseen on herännyt.

Suojaudu ryöstöltä

Omaa junamatkailuturvallisuuttaan voi toki parantaa itsekin monin tavoin.

”Perusjuttu on se, että ei kuljeta paljon käteistä mukanaan.”

Päiväjunissa ei ole Sivosen mielestä sen kummempaa riskiä tulla ryöstetyksi kuin missään muuallakaan. Riskit kasvavat yöjunassa.

Arvotavara, kuten passi, raha, muoviraha ja matkaliput, kannattaa säilyttää varsinkin yöllä kehoaan vasten. Ne voi myös kääriä vaateiden sisään pään aluseksi.

Jos mukana on kameraa tai tietokonetta, kannattaa nukkua laukun päällä, jos mahdollista.

Kassit ja reput voi myös kytkeä paikoilleen vaijerilukolla.

Rinkan tai matkalaukun vetoketjut voi lukita – jos ei muulla niin hakaneulalla.

Varkaille voi syötiksi ottaa toisen lompakon, jossa ei ole mitään tärkeää.

”Minulta vietiin vuosia sitten Italiassa valelompakko. Se ei ottanut yhtään päähän.”

X