Vaikka dildomainokset tyrmistyttävät kansaa, kauppa kannattaa - seksilelut eivät ole enää tabu

Verkon erotiikkakauppiaiden mukaan seksilelut eivät enää ole suomalaisille tabu. Ala elää myötätuulessa ja kasvunvaraa on.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Seksilelufirmojen pikkutuhmat mainokset eivät miellytä kaikkia.

Verkon erotiikkakauppiaiden mukaan seksilelut eivät enää ole suomalaisille tabu. Ala elää myötätuulessa ja kasvunvaraa on.
(Päivitetty: )
Teksti:
Pauliina Karjalainen

Radiosta kuuluu mainos: “Anoppikin tuli, tule sinäkin.”  Hunajaisella äänellä puhutut, surinan täyteiset ja pikkutuhmat mainokset ovat tuttuja monelle radiokuuntelijalle ja tv-katsojalle. 

Aiemmin seksilelukaupasta ei puhuttu, se miellettiin nuhjuiseksi ja asiakkaat ’likaisiksi miehiksi’. Ainakin näin kertovat alan verkkotoimijat. Viime vuosina ilmassa on kuitenkin ollut muutosta. Sen lisäksi, että kauppa on siirtynyt kivijalkaliikkeistä verkkoon, seksileluista on myös tullut hyväksyttävä puheenaihe.

Leluista ja kokemuksista jutellaan ystävien kanssa ja inspiraatiota ammennetaan populaarikulttuuristakin. Esimerkiksi Fifty Shades of Grey -elokuvat ja kirjat nostivat sarjan teemaan sopivat seksilelut Yhdysvalloissa jättimarkettien hyllyille. Ulkomailla seksilelu on kuulemma jopa sovelias häälahja. 

Ala elää myötätuulessa. Näin on ainakin uutisoinut muun muassa Kauppalehti, joka on kertonut, miten aikuisten lelufirma on maksanut muhkeita osinkoja, sen katteet ovat paremmat kuin Louis Vuittonin ja tulostakin on taottu.

Kilpailu käydään suomalaisten kesken

Suomessa verkon seksilelumarkkinoilla suurin kilpajuoksu asiakasvirroista käydään kotimaisten toimijoiden kesken. Vaikka ulkomaisten kilpailijoiden hivuttautuminen mukaan koetaan vain ajan kysymykseksi, kotimaisuuden uskotaan iskevän kuluttajiin.

”Tässä on se, että monet haluavat asioida suomeksi. On myös tärkeää, että tavarat jotka tulevat intiimiin käyttöön ovat sitä, mitä on luvattu ja takuut pelaavat”, kertoo seksileluja myyvän Huippukiva.fi:n toinen perustaja ja yrittäjä Lauri Hänninen.

Vaikka kilpailua ja toimijoita on, suuryrityksistä ei Suomen markkinoilla voida puhua. Esimerkiksi Hänninen kuvaa Huippukivaa mikrokokoluokan yritykseksi. Verkkosivua pyörittävän Hevnet Oy:n vuoden 2016 liiketulos oli noin 51 000 euroa ja henkilöstöä muutamia.

Alan kotimainen markkinajohtaja on Keravalla toimiva Kaalimato.com. Sen taustalta löytyvän Kentonec Oy:n vuoden 2016 liikevaihto oli noin 4,1 miljoonaa, josta syntyi voittoa 355 000 euroa. Henkilöstöä oli yhdeksän.

Moniin muihin laajasti televisiossa ja radiossa mainostaviin yrityksiin verrattuna, seksilelukaupat ovat lilliputteja. Se että niiden mainokset kuitenkin näkyvät ja kuuluvat, on osittain pakonkin sanelemaa.

”Se on vähän pakko laittaa, jos haluaa tehdä itseään tunnetuksi. Vaikka kallistahan se on”, Hänninen toteaa.

”Yritämme tuoda sen arkipäiväisemmäski: se ei ole sen kummempaa kuin mikään muukaan”, kuvailee Huippukivan toinen yrittäjä ja perustaja Lauri Hänninen. © SEPPO SAARENTOLA/KUVARYHMÄ SKOY

”Pilke silmäkulmassa tehdään”

”Hoida flunssa omin käsin” ja ”kaikki tapit eivät ole veneitä varten”, ovat esimerkkejä siitä, millaisin sanakääntein seksileluja mainostetaan. Varsinaisia sanoja seksi tai seksilelu enää harvemmin käytetään – peli käydään mielikuvilla ja oivaltamisen kautta.

”Mainonta, mitä tehdään, pyritään tekemään niin, että ihan nuorimmat eivät edes tajuaisi, mistä on kyse. Se vaatii sen oivaltamisen. Pilke silmäkulmassa tehdään, mutta tosissaan kuitenkin”, toimitusjohtaja Mikko Rosén kommentoi Kaalimadon mainontapolitiikkaa.

”Yritämme tuoda sen arkipäiväisemmäksi: se ei ole sen kummempaa kuin mikään muukaan”, puolestaan toteaa Huippukivan Lauri Hänninen.

Ärhäkkä mainonta on toisinaan osunut kultasuoneen. Vuonna 2016 Huippukiva mainosti hanakasti Jellyjortikka-dildoa Britannian X-Factor -ohjelman finaali- ja semifinaalilähetyksissä. Saara Aalto jahtasi tuolloin laulukilpailun voittoa ja finaalilähetystä seurasi yli miljoona suomalaista.

Finaaliviikonlopun jälkeen uutisoitiin, miten mainostettu seksilelu loppui kokonaan myyjän varastosta. Mainos herätti monissa hilpeyttä ja #jellyjortikka lähti nousuun sosiaalisessa mediassa.

Kipakkaa palautetta dildomainoksista

Kaikkia seksilelufirmojen pikkutuhmat mainokset eivät kuitenkaan ole miellyttäneet. Verkon keskustelufoorumeilta löytyy useita aloituksia, joissa vanhemmat kyselevät, mitä vastata mainoksista udelleille lapsille.

Myös Huippukivan Jellyjortikka mainos hämmästytti osaa katsojista ja ohjelmaa näyttäneen kanavan päälliköltä tivattiin, miksi seksilelua mainostetaan kesken sellaista ohjelmaa, jota myös lapset katsoivat.

Siinä missä dildoja ja muita seksileluja lopulta mainostetaan, on erotiikkakauppojen välillä eroa. Esimerkiksi Kaalimato ei ole enää muutamiin vuosiin mainostanut tuotteitaan lainkaan tv:ssä. Toimitusjohtaja Rosénin mukaan tv-mainoksista tuli usein kritiikkiä.

”Tv-mainonta oli meille brändin rakentamista. Kun brändi tuli rakennetuksi, olemme ylläpitäneet sitä radion kautta. Mutta silloin kun kilpailijalla on tv-kampanja päällä, jostain syystä myös minulle tulee siitä palautetta sähköpostitse.”

Alalla uskotaan vielä olevan kasvunvaraan ja sitä etsitään niistä kuluttajaryhmistä, joille seksilelut eivät vielä ole tuttuja. © ARI KAKKINEN/KUVARYHMÄ SKOY

Mainonnan eettinen neuvosto onkin antanut useita huomautuksia suurimpien erotiikkakauppojen mainoksista. Neuvoston lausunnot eivät kuitenkaan ole yrityksen mainostoimintaa sitovia vaan luonteeltaan suosituksia. Myös kilpailu- ja kuluttajavirasto on saanut seksilelumainoksista valituksia.

Käytännössä valituksia ei kuitenkaan ehditty käsitellä. Nykyään mainoksista tehtäviä valituksia ei enää käsitellä lainkaan, koska huomautuksilla ei ole ollut vaikutusta yritysten toimintaan.

Bisnekseen haetaan kasvua seksileluneitsyiltä

Mainostettiin tuotteita sitten niin tai näin, alalla usko valoisaan tulevaisuuteen on luja. Vaikka tarkkaa tietoa siitä, miten isot markkinat seksileluilla maailmanlaajuisesti on, ei tiedetä varmaksi.

”Alahan on maailmalla, herran jestas. Joskus on puhuttu miljardeista, mutta en tiedä, mitä kaikkea siihen lukuun on otettu mukaan”, sanoo Mikko Rosén.

Merkittävin syy uskoa seksilelubisneksen nosteeseen on se, että lelut eivät ole enää tabu. Suurin mahdollinen kasvu uskotaan saatavaksi heistä, jotka eivät vielä seksileluja ole kokeilleet.

”On vielä varmasti ihmisiä, jotka eivät ole tutustuneet leluihin laisinkaan. Näemme, että ehkä sieltä on saatavissa vielä suurempi kasvu kuin kilpailemalla keskenään”, toteaa Huippukivan Hänninen.

Valoisaa tulevaisuutta varjostavat ulkomaisten jättiluokan toimijoiden, kuten verkkokauppa Amazonin, liikkeet. Miten ne tulevat tai eivät tule seksileluineen Suomen markkinoille? Toisaalta esimerkiksi Kaalimadossa on palloteltu ideaa lähdöstä Pohjoismaiden markkinoille. Jos sopiva tilaisuus avautuisi, Ruotsin markkinoita voitaisiin kokeilla.

”Mutta yleensä tällä alalla paikalliset toimijat hoitavat sitä markkinaa”, Rosén summa.

Lue myös:

Vaimoni hamstraa seksileluja – miksi minä en riitä?

Millainen seksiväline sopii ensikertalaiselle? Seksuaaliterapeutti neuvoo

Miksi haluamme seksiä aina vain lisää – vaikka jälkeläiset olisi jo tehty

Pornoko pahasta? Suomalaisilla lämpöisiä pornomuistoja lapsuudesta

X