Rallilegenda Tommi Mäkinen rakentaa Toyotan tallin uutta autoa Jyväskylässä – Salaisuus radalle Montessa tammikuussa

Jaa kaverilleTilaa Seura
Tommi Mäkinen johtaa maailmanlaajuista rallitiimiään keskeltä Suomea. Osa hänen työmaataan on myös 300 hehtaarin viljatila. © Petri Blomqvist
Ralliautoilun nelinkertainen maailmanmestari Tommi Mäkinen johtaa kotitilallaan Jyväskylän Puuppolassa rallitiimiä, joka lähes sadan työntekijän voimin rakentaa ja testaa Toyotan uutta rallihirmua ensi vuoden rallin MM-sarjaan.

Keskellä Suomea sijaitsee halli ja sen sisällä rakennustyömaa. Poikkeuksellisesti tämä työmaa rakentaa autoja, ja erityisesti vielä ralliautoja.

Hallin kautta pääsee toimistoon, joka toimii nyt maailmanmestarin ja rallihistorian yhden kirkkaimman tähden ohjaamona.

Tommi Mäkinen avaa huoneen nurkkauksessa tietokoneensa ja tarkistaa tilannetta. Toyotan rallitiimissä töitä paiskitaan herkeämättä muuallakin kuin Suomessa. Testituloksia Euroopastakin on luettavissa saman tien myös Mäkisen läppärissä.

”Testit ovat olleet käynnissä toukokuusta lähtien. Tälläkin hetkellä yksi tiimi ajaa tämän viikon testejä Etelä-Portugalissa. Harva se viikko meillä on ollut pari autoa testeissä eri puolilla Eurooppaa. Saadaan kilometrejä paljon alle. Tämä vuosi on meille tärkeä, sen vuoksi ollaan tiiviisti liikkeellä”, Mäkinen kertoo.

Toyota palaa MM-ralleihin ensi vuoden alussa. Edellisen kerran Toyota kiersi MM-rallisarjaa 1999.

Mäkisen vastuulla on rakentaa maailmanmerkille MM-ralleja voittava auto.

”Aikataulussa ollaan, ihan suunnitellusti kaikki on mennyt.”

Kyse ei ole mistään pikkuverstaasta. Ralliprojekti työllistää jo nyt lähes sata autoalan ammattilaista, jotka edustavat 11 eri kansalaisuutta. Rallitiimiläisten ostosten ansiosta läheinen kyläkauppakin on saanut joulumyynnin joka päiväksi.

Kansainvälisyydestä kertoo supisuomalaisessa maalaisidyllissä rallitiimin työkieli, joka on englanti.

Tunteja laskematta

Mäkinen nauttii työstään, johon hän yhdistää vanhan rakkautensa, ajamisen. Hän haluaa saada myös oman tuntuman uuteen ralliautoon testikuljettajana. Takana on jo tuhansia testikilometrejä soralla ja asfaltilla.

Maailmanmestarin kokemuksesta on hyötyä, kun suunnitteluinsinöörit saavat testien jälkeen asiantuntevaa palautetta työstään.

Työtunteja ei lasketa, eikä Mäkinen valita työtaakkaansa.

”Tämähän on pelkkää vapaa-aikaa koko hommeli. Kun vielä ehtii käydä aina välillä urheilemassa niin se antaa lisävirtaa. Jonkinlaisessa kunnossa on parempi fiilis paiskia töitä”, Mäkinen virnistää.

Hoikka kroppa kertoo, että hikilenkeillä on käyty.

”Eilen kävin viimeksi parin tunnin metsälenkin maastopyörällä. Sitten on enduro- ja motocrosspyörät. Vesiurheilua ja talvella talviurheilua”, Mäkinen luettelee liikuntavalikoimaansa.

Salaisuuksien piha

Mäkisen rallitiimin keskus on sen verran syrjässä kaikesta, ettei sinne eksy edes vahingossa.

Ensin nelostietä parikymmentä kilometriä Jyväskylästä pohjoiseen, seuraavaksi käännytään kapealle hiekkatielle, jota ajetaan pari kilometriä vehmaiden maalaismaisemien keskellä. Peltoaukealta erottuu mäen harjalla ensin korkea teräsaita.

Silmän kantamattomiin jatkuvassa aidassa on säännöllisin välein merkinnät vartioinnista ja valokuvauskiellosta.

Aidan takana kohoaa useita rakennuksia ja pihapiiri on täynnä autoja. Mäkisen kotitila ympäristöineen on valjastettu rallitiimin käyttöön. Uusia rakennuksia on noussut pihapiiriin.

Vanha aitta ja viihtyisä hirsinen saunarakennus muistuttavat maalaismiljöön historiasta. Mäkisen kotitilan perusta pohjaa 1900-luvun alkuun.

Heti ensi näkemältä ei uskoisi, että Puuppolan runsaan tuhannen asukkaan pikkukylästä johdetaan jatkossakin yhden maailman tunnetuimman automerkin maailmanlaajuista rallitoimintaa.

Mäkinen käy edelleen peltotöissä aina kun muilta töiltä ehtii, sillä ympäristön pellot ovat edelleen viljeltyjä.

Viime kesänäkin lähes 300 hehtaarin peltomatolta korjattiin 1,5 miljoonaa kiloa siemenviljaa.

Alueen keskeinen rakennus, jossa Toyota Yaris WRC-ralliversioita rakennetaan, on visusti suljettu. Ulkopuoliselta pääsy rakennukseen on ehdottomasti kielletty.

Rahasta ei puhuta

Puuppola on rekisteröity tiimin keskuspaikaksi. Jokaisen MM-rallin jälkeen autot tuodaan Keski-Suomeen huollettaviksi.

”Tämän päivän logistiikalla meille tulee tavaraakin tai osia mistä päin maailmaa tahansa. Illalla kun osa tilataan, se on meillä aamulla. Englannista tilattiin Espanjassa ajaneelle testitiimille osia, niin ihan saman ajan sekin vei. Käytännössä logistinen vaikutus tiimin sijaintiin on täysin nolla”, Mäkinen laskee.

Hän on tallipäällikkönä yhtä tinkimätön ja voitontahtoinen kuin aikaisemmin huippukuskina. Työn laadusta ei tingitä näissä käsintehdyissä ralliohjuksissa.

”Totta kai sillä asenteella mennään, että taistellaan heti alussa voitosta. Meillä on ollut kaasu pohjassa testeissä ja tarkoitus on pitää kaasu pohjassa myös ensi vuoden alussa”, Mäkinen naurahtaa.

Menestystä janotaan MM-sarjassa 2 – 3 autokunnalla heti alusta lähtien. Startti tapahtuu tammikuussa legendaarisessa Monten MM-rallissa. MM-sarjan kisamenestystäkin tärkeämpää on analysoida huolella kauden 2017 tuloksia tueksi seuraavien vuosien toimintaan.

Tallinsa budjetista Mäkinen on vaitonainen. Vastaus viipyy.

”MM-sarja maksaa paljon, paljon on arvailuja. Eihän ne tiedot ole julkisia. Siihen vaikuttaa monet asiat. Vaikea sanoa, mikä on kokonaisbudjetti. Onhan ne aika mittavia…”, Mäkinen kiemurtelee.

Keski-Suomen kuninkaat

Mäkinen sai rallikipinän junnuna kotipiirinsä tuntumasta. Hän polki polkupyörällä läheiselle Kuukanpään erikoiskokeelle, jossa näki kaikki Jyväskylän MM-rallin huiput.

Poika viritti ja tuunasi vanhoista autonromuista käyttökelpoisia menopelejä, joilla huristeli pellolla, lähimetsään rakennetulla radalla tai kotitilan yksityisteillä. Talvella ajoharjoittelu siirtyi jääradoille.

Maatalon poikana Mäkinen tottui ruumiilliseen työhön. Tila tuotti siemenviljaa , ja poika viihtyi tuntikausia myös traktorin ohjaimissa.

”Isä toivoi, että olisin jatkanut tilan pitämistä. Maatalousopinnot jäivät kuitenkin rallin jalkoihin”, Mäkinen paljastaa.

Suorastaan maagista, että naapuripitäjässä Laukaassa varttui Mäkistä viitisen vuotta vanhempi Juha Kankkunen. Hän voitti Mäkisen tapaan myös neljä rallin maailmanmestaruutta. Nuoremman polven ammattikuskit Harri Rovanperä ja Mikko Hirvonen ovat hekin Keski-Suomen kasvatteja.

”Onhan täällä ollut hyvät harjoitteluolosuhteet, mutta mistä menestys johtuu? Vaikea sanoa. Samat taustat on ollut kaikilla. Juha oli jonkinlainen esikuvakin”, Mäkinen pohtii.

Aina uutta mielessä

Mäkisen oma taival kuskina rallimaailman huipulle ei ollut aina tasaista lentoa. Hän voitti ensimmäisen maailmanmestaruuden 20 vuotta sitten, mutta sitä ennen elettiin vaikeitakin hetkiä.

”Alussahan meinasi tökkiä, kun Nissan vetäytyi 1992. Tallipaikkoja ei ollut tarjolla. Fiilis oli, että mä lopetan koko homman. Yhtäkkiä asiat kääntyivät päinvastaisiksi”, Mäkinen kertoo.

Loppu on pelkkää ralliautoilun Suomi-historiaa. Mäkinen kaasutteli Mitsubishillään neljä maailmanmestaruutta.

Viikonvaihteessa ajettavaan Jyväskylän MM-ralliin Mäkisellä on erityissuhde. Hän voitti kotikulmiakin kiertäneen rallin viidesti. Avausvoitto Jyskälässä lämmittää edelleen lähes samalla tavoin kuin runsas 20 vuotta sitten.

”Mieleen on jäänyt kesä 1994, kun ajelin ensi kerran voittajana Laajavuoren rampille. Spesiaalifiilis oli ajaa kotiyleisön edessä. Erilaista kuin muualla maailmalla. Voittoja ja niiden tuomaa fiilistä kaipaan”, Mäkinen tunnustaa.

Aktiiviuransa jälkeen Mäkinen siirtyi vuonna 2003 Subarun ralliautojen valmistajaksi, mikä antoi potkua nykytehtävään.

”Ei se ollut selvä, että jatkan rallin parissa. Jos en olisi siihen ryhtynyt, ei meillä olisi tätäkään projektia. Minulla oli koko ajan aktiiviurankin aikana muutakin touhua.”

Mäkisen filosofiaan ei ole kuitenkaan kuulunut jäädä liiaksi muistelemaan menneitä.

”Aina kun olen jättänyt valmiin homman taakse olen jatkanut eteenpäin. Yleensä kun ralli oli ohi, ja vaikka oli voittanut, ajatukset kääntyivät seuraavaan ralliin”.

Nuoruus on valttia

Toyotan rallitiimissä pääosaa esittävät kuskit ovat vielä hakusessa. Jyväskylän MM-rallin jälkeen salaisuus paljastuu. Ralliohjus on ensi kerran julkisuudessa esillä joulukuussa.

”Pitkän tähtäimen tulevaisuutta meidän pitää ajatella koko ajan. Missä me ollaan ensi vuonna ja missä 2020 ja siitä eteenpäin. Mielellään katsotaan tulevaisuuden kuskeja”, Mäkinen vastaa kuljettajauteluun.

Nimiä hän ei suostu tässä pohtimaan.

”Totta kai kokemuskin auttaa, mutta nuoria kuskeja tarvitaan ihan varmasti”.

Entä onko kansalaisuudella väliä, kysyn sinivalkoisin ajatuksin.

”Lähtökohtaisesti lähdetään siitä, että saadaan parhaat mahdolliset kuskit. Se on ihan sama, ovatko kaikki kuskit suomalaisia vai ulkomaalaisia, kun vaan voitetaan”.

Tilaa Seura

X