Elokuva-arvio: Midway-sotakuvauksen ohjaaja Roland Emmerich piti huolen, että räjähdyksiä riittää

Midway kuvaa tapahtumia Pearl Harborin jälkeen, kun Yhdysvallat onnistui lunastamaan itseluottamuksensa takaisin.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Midway-elokuvassa japanilaiset ovat piirittäneet Aaron Eckhartin esittämän Jimmy Doolittlen taisteluiden tuoksinnassa.

Midway kuvaa tapahtumia Pearl Harborin jälkeen, kun Yhdysvallat onnistui lunastamaan itseluottamuksensa takaisin.
Teksti:
Pekka Eronen

Midway on ohjaaja Roland Emmerichin vuonna 2019 valmistunut sotaelokuva. Katastrofielokuvia ja Independence Dayn tapaisia tehoste­spektaakkeleita ohjannut Emmerich piti jälleen huolen, että tuhoa ja räjähdyksiä riittää.

Joulukuun 7. päivänä 1941 Japanin pommikoneet iskivät tuhoisasti USA:n Tyynenmeren laivaston päätukikohtaan Havaijin Pearl Harborissa. Vieraan valtion tekemä yllätyshyökkäys on tietenkin aina järkytys, mutta erityisesti se oli sitä amerikkalaisille, joilla ei sellaisista ollut kokemusta. 

Puolen vuoden ajan Japani eteni Tyynellämerellä aggressiivisesti, kunnes Yhdysvallat onnistui Midwaysaarten tienoilla lunastamaan itseluottamuksensa takaisin.

Midway-elokuvan alituinen hengenvaara repii rinnuksista

Midwayn taistelut käytiin ilmassa, ja niiden dramatiikasta Emmerich repii irti elokuvan vaikuttavimmat hetket. Kiihdytysvoimat, tulitus ja alituinen hengenvaara repivät rinnuksista katsojaakin.

Ihmisistä elokuvalla on vähemmän kerrottavaa. Taktiikkaa laaditaan, maan puolesta taistellaan ja sankareita ollaan – Ed Skreinin, Luke Evansin, Aaron Eckhartin ja monen muun miestähden voimalla. 

Pitkälti kiinalaisella rahalla tuotetulla Midwaylla ei ole japanilaisista juuri hyvää kerrottavaa.

✪✪

Midway, sunnuntai 7.4. klo 23.15, Nelonen

Lue myös: Elokuva-arvio: Christopher Nolanin sotaelokuva Dunkirk keskittyy sotakokemuksen ahdistavaan toimintaan

X