Hitler, Kekkonen ja Steve Jobs maan ytimessä – Kaikkien aikojen kotimainen elokuvauhkapeli saa päätöksensä, kun Iron Sky 2: The Coming Race tulee teattereihin

Jaa kaverilleTilaa Seura
Hitler (Udo Kier) ratsastaa dinosauruksella elokuvassa Iron Sky: The Coming Race. Jatko-osa saa ensi-iltansa 16. tammikuuta. © Iron Sky Universe
Iron Skyn jatko-osa on 20 miljoonan euron budjetillaan kallein suomalaisen tuotantoyhtiön elokuva. Rahoitushuolet ja oikeuskiista viivästyttivät elokuvan valmistumista kahdella vuodella.

”Nyt on helpottunut olo, ihan zen-fiilis”, ohjaaja Timo Vuorensola, 39, sanoo Iron Sky Universe -tuotantoyhtiön vanhaksi amerikkalaiseksi kuppilaksi sisustetussa kahvihuoneessa.

Suomalaisen elokuvakentän oudokilla – elokuvakouluja käymättömällä scifiekspertillä – riittää yhä stressiaiheita. Vuorensola ei kuitenkaan halua takertua niihin.

Asiat voisivat olla paljon huonomminkin.

Vuorensolan kansainvälisen läpimurtoelokuvan Iron Skyn (2012) jatko-osa The Coming Race saa ensi-iltansa keskiviikkona 16. tammikuuta.

Suomalais-saksalais-belgialaisena yhteistuotantona tehdyn elokuvan budjetti on 20 miljoonaa euroa. Se on kautta aikojen kallein elokuva, jota suomalainen tuotantoyhtiö on ollut tekemässä.

Niin oli aikanaan myös 8 miljoonalla eurolla tehty Iron Sky. Kuussa lymyävistä natseista kertoneesta mustan komedian ja tieteisseikkailun risteytys sai maailmalla 10 miljoonaa katsojaa ja kulttimaineen.

”Fiilis on se, että pitkä taistelu on ohi ja se voitettiin”, Timo Vuorensola sanoo. © Iron Sky Universe

Jatko-osan mittakaava ja tulospaineet ovat edeltäjäänsä verrattuna moninkertaiset. Tilannetta ei helpota, että The Coming Race on viime vuodet ollut otsikoissa yksinomaan vastoinkäymisten takia.

Kekkonen ja Hitler ydintuhon jälkeen

The Coming Race jatkaa tarinaa 29 vuotta edellisen osan päättymisen jälkeen. Ydinsodan tuhoaman maapallon viimeiset pakolaiset lymyävät kuussa natsien entisessä tukikohdassa.

Pakolaisleirin olojen kurjistuessa Obin (Lara Rossi) johtama retkikunta palaa maahan ja jatkaa matkaansa maapallon ytimeen. Siellä odottaa dinosaurusten, natsien ja liskoihmisten kansoittama varjomaailma.

Yhteiskunnallisen satiirin sävyttämässä fantasiamaailmassa Hitler (Udo Kier) ratsastaa dinosauruksella, viimeiselle ehtoolliselle kutsuttu Kekkonen manaa ”saatanan tunareita” ja naissankari ylittää tehoste-esteet nörtähtävän fanipojan (Vladimir Burlakov) sinnitellessä kintereillä.

Lopputulos on seikkailuelokuvan kuosiin mahdutettu salaliittoteorioiden ja perusmyyttien potpuri, jossa Sarah Palin ja Steve Jobs paiskaavat tassua David Icken liskoihmisten kanssa.

Alkuperäisen suunnitelman mukaan elokuvan piti valmistua alkuvuodesta 2017.

Kahden vuoden viive on merkittävä ja se on ajanut tuotantoyhtiön vaikeuksiin. Levittäjien kanssa tehdyistä aikataulusopimuksista lipsumisella on hintansa ja rahansa jo sijoittaneiden tuottajien rauhoittelussa vaivansa.

Vaikka kassakriisin hallinta on ollut viime kädessä tuottaja Tero Kaukomaan vastuulla, epävarmuus on koetellut myös ohjaajaa.

”Hankalimmilla hetkillä sai ihan aidosti taistella, että sai oman pään pysymään kasassa”, Timo Vuorensola sanoo.

Rahoitushuolia ja tekijänoikeuskiistoja

The Coming Racen tuotanto keskeytyi siitä ilmeisimmästä syystä: rahat loppuivat kesken matkan.

”Ensimmäisen leikkausversion valmistuttua tarkastellaan erikoistehostebudjettia. Siinä vaiheessa budjetti nousee lähes aina ja sitten etsitään keinoja, joilla se saadaan pidettyä kasassa. Tällä kertaa tätä prosessia ei kyetty tekemään tarpeeksi nopeasti. Siitä seurasi rahoitusaukko ja ongelmia”, Vuorensola sanoo.

Obi (Lara Rossi) ja Malcom (Kit Dale) matkaavat maan ytimeen Jules Vernen hengessä. © Iron Sky Universe

Tuotantoa kiusasivat myös tekijänoikeuskiistat.

”Yksi kiusankappale kuvitteli omistavansa jotain tekijänoikeuksia Iron Sky ykköseen oltuaan siinä työharjoittelijana ja onnistui pistämään oikeushaasteen kaikkein hankalimpaan kohtaan.”

Ongelmat alkoivat kasaantua, kun varsinaiset kuvaukset ja noin kolmannes tehosteiden takia massiivisesta jälkituotannosta oli tehty.

”Kun on haasteellinen budjetti, ei vaadita paljoa, että homma menee vaikeaksi.”

Ohjeita potkujen varalle

”Haasteellinen budjetti” on mieto sananvalinta.

Ohjaajan toimittajavaimon Annika Vuorensolan kirja Iron Sky: The Coming race – sensuroimaton syntytarina (Like) kuvaa hanketta poikkeukselliseksi uhkapeliksi jopa elokuva-alan alati riskialttiilla mittapuulla.

Elokuvatoimittaja Kalle Kinnunen esittelee elokuvan kanssa ilmestyvän kirjan paljastuksia ennakkoon Kuvien takana -blogissaan:

Keväällä 2017 rahaa puuttui 2,5 miljoonaa euroa, ja se olikin vasta todellisten hankaluuksien alkua.

Lisääntyneillä rahoitus- ja juristikuluilla olisi jo melkein tehnyt keskikokoisen suomalaisen elokuvan.

Heikoimmalla hetkellä Tero Kaukomaa neuvoi Vuorensolalle, miten ohjaajan kannattaa toimia, jos hänet erotetaan tuottajan pallilta.

Kirjan mukaan elokuvan pelasti lopulta uusien suomalaisten rahoittajien löytyminen ja saksalaisen tehostefirman Pixomondon johdossa tapahtunut mielenmuutos.

Vuorensola vakuuttelee, että viiveestä oli myös hyötyä.

Tom Greenin esittämä Donald parodioi Steve Jobsia ja Apple-kulttia. © Iron Sky Universe

”Pystyimme kehittämään leikkausversiota ja kuvaamaan lisää materiaalia elokuvaan.”

Vaikka prosessi oli poikkeuksellisen raskas, Vuorensolasta sen päätteeksi päästiin tärkeimmän rajan yli.

”Minulle jäi fiilis, että sain työn ulos sellaisena kuin halusin. Elokuvan olisi voinut myös joutua paketoimaan budjettia rajusti leikkaamalla.”

Suomalainen ”franchise” on tehty maailmanmarkkinoita varten 

The Coming Racen kaatuminen olisi voinut upottaa koko Iron Sky -universumin: suomalaisen populaarikulttuurin ensimmäisen kansainvälisen mittakaavan ”franchisen”.

Tuotemerkkiin tai -perheeseen viittaava termi on totuttu liittämään populaarikulttuurin kentällä Tähtien sodan tai Batmanin kaltaisiin massatuotettuihin mytologioihin.

Iron Sky ponnistaa huomattavasti matalammalta, mutta tähtää samaan tulokseen. Vuorensolan ja Jarmo Puskalan vuosikymmen sitten saunassa kehittämä idea kuuhun paenneista natseista pitää sisällään kaupallisen elokuvan konseptisuunnittelun klassiset hyveet.

Idean voi tiivistää yhteen virkkeeseen ja se avautuu kaikille.

Taskurahabudjetin Star Trek -parodioilla aloittaneet Vuorensola ja Puskala yhdistivät kaksi globaalia brändiä – kuun ja natsit – ja paketoivat ideansa yliampuvaan pakettiin. Se auttoi nauramaan epäkorrekteille vitseille.

Kiinalainen yhteys

Kotimaisten elokuvien kaupallistumisesta on puhuttu kohta 20 vuotta ja kansainvälisiä menestyksiä on jo useita.  Maailman markkinoita varten tehdylle tieteiselokuvien tuoteperheelle ei silti löydy vertailukohtaa.

Eikä franchisen kehittäminen jää tähän. Vuorensolalla on jo suunnitteilla Iron Sky -trilogian päätösosa. Kiinalaisarahoitteista The Ark – An Iron Sky Story -rinnakkaisosaa on jo kuvattu.

”Kiinassa kuvattava elokuva on scifi-mysteeri, jossa kaksi opiskelijaa saa viestin kuusta ja lähtee selvittämään sitä. Sen yhteys Iron Sky -trilogian tarinaan ei ole kauhean selkeä. Elokuvan tyyli trilogiaa vakavampi, mutta ei kuitenkaan ryppyotsainen”, Vuorensola kertoo.

Vaikka talousennusteet osoittavat Kiinan talouskasvun hiipuneen huippuvuosista, maan populaarikulttuurimarkkina on vasta nousukiidossa.

”Kiina on tulossa scifi-markkinoille, mikä on hienoa.”

Elokuvantekijälle Kiinassa on tarjolla huomattavat resurssit. The Ark -hankkeen budjetti on 30 miljoonaa dollaria, eli noin 26 miljoonaa euroa.

”Kiinassa on resurssit ovat kohdallaan, hyvä näyttelemisen perinne ja myös tieteistraditiota. Kommunikaatio ei kuitenkaan aina ole ihan helppoa. Aina välillä pitää vääntää rautalangasta asioita, jotka ovat itselle itsestäänselviä. Tehosteiden tekemiseen on paljon osaamista, mutta se painottuu scifin sijasta fantasiaan. Tyylin kääntäminen on haaste”, Vuorensola kertoo.

The Coming Race -elokuvan tehosteista vastaa saksalainen Pixomondo yhtiö, joka on tehnyt efekteja muun muassa Nälkäpeli-elokuvaan. © Iron Sky Universe

Ulkomaiselle asiantuntijaosaamiselle on Kiinassa kysyntää, mutta paikallinen tuotantokoneisto ei jättäydy sivustakatsojaksi.

”Kiinalaiset käyttävät mielellään ulkomaisia ohjaajia, mutta haluavat luonnollisesti kertoa omat tarinansa omilla näyttelijöillään ja mieltymyksillään. Myös valtio on vahvasti läsnä elokuvan tekoprosessissa. Käytännössä paikalliset tuottajat katsovat, että sisältö on julkaisukelpoista.”

The Ark -elokuvan aloite, päätuottaja Max Weng ja rahoitus tulivat Kiinasta. Se kertoo paljon Iron Sky -universumista.

Tamperelaisen saunan lauteilla kehitetty konsepti on kansainvälistä kauppatavaraa, jonka lopullinen arvo määritellään kaukana Suomesta.

Teatterissa haastajina Aquaman ja Spider-Man

Tuoteperheen olemukseen kuuluu usein se, että se kasvaa irti alkuperäisistä tekijöistään ja alkaa elää omaa elämäänsä.

Iron Sky -universumin tulevaisuuteen vaikuttaa merkittävästi se, miten The Coming Race teattereissa menestyy.

Donald Trumpin presidenttikausi asettaa absurdiudessaan Iron Sky -kakkososan poliitikkovitsit uuteen viitekehykseen. Apple-kulttikaan ei ole entisellään yhtiön ilmoitettua tulosvaroituksesta ja kiinalaisen Huawei-kännyköiden valloittaessa mobiilimaailmaa.

20 miljoonan tehoste-elokuva on suomalaisittain täysin poikkeuksellinen. Lippuluukulla se kuitenkin näyttäytyy yleismaailmallisena viihdetuotteena, jota lipunostavat vertaavat Aquamanin ja Spider-Manin kaltaisiin satojen miljoonien spektaakkeleihin.

Mittakaavan kasvaessa sympaattisen altavastaajan status väistämättä karisee.

”Kotimarkkinoilla pärjääminen on iso juttu meille tekijöille ja Suomessa saatua tulosta katsotaan muuallakin. Suurimmat markkinamme ovat kuitenkin Saksassa, Britanniassa, USA:ssa ja Kiinassa.”

Mitä Iron Skyn jälkeen?

Iron Sky -universumin tulevaisuudesta Vuorensola ei ole huolissaan. The Ark -tuotanto rullaa jo omillaan ja varsinaisen trilogian päätösosa toteutuu. Tavalla tai toisella.

”Haluan saattaa franchisen hyvälle alulle tekemällä ensimmäiset elokuvat. Jos saamme universumia laajennettua esimerkiksi tv-sarjaksi, olen mielelläni tuuppaamassa sitäkin hanketta eteenpäin. Näen kuitenkin oman roolini vanhempana, jonka kuuluukin päästää irti lapsestaan oikealle hetkellä. En halua tehdä Iron Skyta koko uraani ja minulla on muitakin suunnitelmia”, Vuorensola sanoo.

Tehostevetoisten elokuvien hallitessa elokuvateatterien ohjelmistoa, Vuorensolan osaamiselle luulisi olevan kysyntää. Joko Kiinan uusilla tai USA:n perinteisillä spektaakkelimarkkinoilla.

Vuorensolan Los Angelesissa työskentelevä agentti on saanut haalittua asiakkaalleen esimerkiksi kauhuelokuvien käsikirjoituksia.

”Epäilen, osaisinko ohjata sellaisia. Se, että on saanut rahaa Euroopassa tai Kiinassa ei myöskään välttämättä paina USA:ssa mitään. Joka paikassa on myös omat tikkaansa kiivettäväksi ja aina aloitetaan alhaalta.”

Se ei Vuorensolaa haittaa.

”Tehostevetoisten elokuvien jälkeen pienemmän mittakaavan scifi tuntuisi luontevalta.”

Lännen ja idän mahdollisuuksien välille Vuorensola ei tee eroa.

”Ei kai sillä niin väliä, missä se Eldorado on.  Tärkeintä on se, että saa tehdä elokuvia, jotka tuntuvat itsestä hyviltä.”

X