Erikoishaastattelu: Dome Karukoski puhuu ensi kertaa Tolkien-elokuvasta – ”Toisestakin Hollywood-elokuvasta sopimus”

Jaa kaverilleTilaa Seura
”Tom of Finland oli elämäni henkisesti elämäni raskain kokemus. Tolkien oli fyysisesti raskain”, Dome Karukoski kertoo. © LEHTIKUVA / VESA MOILANEN
Taru sormusten herrasta -kirjailija J.R.R. Tolkienin elämäkertaelokuva tekee Dome Karukoskesta ensimmäisen suomalaisen Hollywood-ohjaajan Renny Harlinin jälkeen. 16 miljoonan euron elokuvan tuottaa laatuelokuvista tunnettu Fox Searhchlight.

Tolkien-projektiin liittyy paljon hollywoodmaisia käänteitä”, ohjaaja Dome Karukoski kertoo – ensimmäistä kertaa.

Tieto siitä, että Karukoski pääsee toisena suomalaisena ohjaamaan suurta Hollywood-tuotantoa, tuli julkisuuteen heinäkuussa 2017 Deadline.com-sivuston kautta. Leijonasydämestä, Mielensäpahoittajasta ja Tom of Finlandista muistettu ohjaaja vahvisti uutisen.

Sen tarkemmin Karukoski ei ole voinut puhua fantasiakirjallisuuden ikonin J.R.R. Tolkienin (1892–1973) elämäkertaelokuvasta.

”Sopimussyistä.”

Ennen kuin nyt.

Kottarainen vaihtui Tolkieniin

Dome Karukoskesta uumoiltiin seuraavaa suomalaista Hollywood-ohjaajana jo ennen Tolkien-uutisia.

Maaliskuussa 2017 Deadline.com paljasti suomalaisohjaajan neuvottelevan The Starling -elokuvasta, joka kertoo lapsensa menettäneestä pariskunnasta.

Draama kertoo surusta selviytymisessä: äiti lähtee parantolaan ja isä hoitaa itseään rakentamalla puutarhaa, mutta sinnikäs kottarainen ilmestyy sotkemaan suunnitelmia.

The Starlingin eli Kottararaisen pääosiin olivat lupautuneet rutinoitunut Hollywood-näyttelijä Isla Fisher ja supertähtiluokan Keanu Reeves (Matrix, John Wick -elokuvat).

Alkuvuodesta 2017 Karukoski etsi Los Angelesissa Kottararaisen muita näyttelijöitä ja valmisteli kuvauksia. Ne oli tarkoitus aloittaa saman vuoden heinäkuussa.

Sitten tapahtui ensimmäinen yllätyskäänne.

”Helmikuussa minulle lähetettiin agenttieni kautta Tolkien-elokuvan käsikirjoitus. Hänen elämäntarinansa oli tosi koskettava”, Karukoski sanoo.

Orpo poika kiinnostui mytologiasta

Taru sormusten herrasta, Hobitti – eli sinne ja takaisin ja Silmarillion -kirjojen kirjoittaja ja Keski-Maan fantasiatodellisuuden luoja John Ronald Reuel Tolkien syntyi Oranjen vapaavaltiossa vuonna 1892.

Pankinjohtajan poika asui ensimmäiset elinvuotensa nykyisin Etelä-Afrikkaan kuuluvalla alueella.

Sieltä hän matkasi äitinsä ja pikkuveljensä kanssa vanhempiensa kotimaahan Englantiin. Matkan piti olla vierailu. Suru-uutinen isän hengen vieneestä reumakuumeesta teki siitä muuton.

John oli 4-vuotias. Kahdeksan vuotta myöhemmin hän menetti äitinsä.

Orpo poika vietti teinivuotensa äitinsä ystäviin kuuluneen katolisen papin huomassa, tapasi tulevan vaimonsa Edith Brattin 16-vuotiaana ja pärjäsi opinnoissaan.

Kiinnostus muinaisiin kieliin vei Tolkienin akateemiselle uralle ja lopulta arvostettuun Oxfordin yliopistoon, muinaisenglannin professorin virkaan. Vanhat kielet olivat portti mytologiaan.

Siitä tulikin Tolkienin intohimo.

Kun tutkimustyö ei enää riittänyt kiinnostuksen purkamiseen, luova kirjoittaminen tarjosi uusia väyliä.

Oxfordissa kokoontunut The Inklings-kerho tarjosi yhteisön, jossa fantasiasta kiinnostuneet kirjallisuuden ystävät saivat jakaa ajatuksia.

Tolkien liittyi joukkoon ja tutustui esimerkiksi Narnian tarinat -kirjasarjan luoneeseen C.S.Lewisiin.

”Tolkien etsi koko ikänsä klubeja, joihin voisi liittyä”

Aikaisemmin runojaan lehdissä julkaisseen J.R.R:n esikoisromaani Hobitti ilmestyi 1937. Loppu on fantasiakirjallisuuden historiaa.

Siitä Dome Karukoski ei kuitenkaan ole erityisen kiinnostunut.

”Nuoren miehen yritys löytää ystäviä ja rakkautta on paljon mielenkiintoisempaa kuin se, että hän ja C.S. Lewis istuvat sparraamassa toistensa tarinoita tuopin äärellä.”

Karukoski luki Sormusten herran ensi kertaa 12-vuotiaana. Tolkien on hänelle myös ”faniprojekti”.

”Pitää olla varovainen, että käsittelee hahmoa oikealla objektiivisuudella.”

Tolkienin kirjojen tekijänoikeuksia hallinnoivan perikunnan roolia elokuvanteossa on arvuuteltu. Karukoski ei ole siitä tietoinen.

”Elokuva keskittyy Tolkienin kirjailijan uraa edeltävään aikaan, joten emme tarvitse hänen kirjojensa tekijänoikeuksia.”

Fantasian sijasta Karukoski oli kiinnostunut nuoren Tolkienin persoonasta ja siitä, miten menetykset sitä muovasivat.

”Ihmisiä, jotka menettävät vanhempansa varhain, yhdistää ulkopuolisuuden tunne ja epävarmuus omasta paikasta maailmassa. Tolkienkin etsi koko ikänsä klubeja, joihin voisi liittyä.”

Yhteys Fox-studioon jo vuonna 2014

Karukosken tuotannon läpäisevä ulkopuolisuuden teema ei kuitenkaan ollut David Gleasonin kirjoittaman Tolkien-käsikirjoituksen punainen lanka.

”Se oli – niin kuin käsikirjoitukset usein ovat – sotkuinen ja keskeneräinen.”

Samaan johtopäätökseen oli päätynyt muitakin.

”Tiedän, että käsikirjoitus on käynyt [Trainspottingin ja Slummien miljonäärin ohaajan] Danny Boylen ja monen muun Fox Searchligt -yhtiölle elokuvia tehneen ohjaajan pöydällä.”

Searchlight otti Dome Karukoskeen yhteyttä ensi kertaa jo vuonna 2014. Silloin suomalainen oli jo noteerattu arvostetun Variety-elokuvalehden nousevien kykyjen listalla.

”Tapasin Searchlightin ihmisiä Los Angelesissa. He olivat nähneet Toronton elokuvajuhlilla Mielensäpahoittajan ja Leijonasydämen, ja pitivät niistä kovasti. Heittelimme jopa muutamaa leffaideaa, mitä voisimme lähteä yhdessä kehittelemään.”

Suunnitelmat eivät silloin johtaneet pidemmälle. Samoin kävin Karukosken helmikuussa 2017 saamalle ensimmäiselle Tolkien-tarjoukselle.

Kommentoituaan käsikirjoituksen puutteita, Karukoski palasi Kottaraisen pariin.

Sitten tapahtui seuraava yllätys.

”Paljon leluja, kuinka paljon valtaa?”

Huhtikuussa 2017 Dome Karukoski oli New Yorkissa Tribecan elokuvafestivaaleilla promotoimassa Tom Of Finlandia, kun Kottaraisen tuottajalta tuli puhelu.

”Hän kertoi, ettei budjetti enää riittäisi käsikirjoituksen mukaisen elokuvan tekemiseen. Käsikirjoitusta pitäisi siis muuttaa.”

Ongelmaksi nousivat elokuvan kottaraisen luomiseen tarvittavat tietokonetehosteet. Niiden hintalappu vastasi yhden kotimaisen elokuvan koko budjettia.

”Halusin kuitenkin, että tehosteet tehdään laadukkaasti”, Kaurukoski sanoo.

Turhautumisen puskiessa päälle puhelin soi uudestaan. Agentti usutti kiireen vilkkaa Los Angelesiin tapaamaan Searchlightin edustajia Tolkienin tiimoilta.

Suomen sijasta ohjaaja löysi itsensä viiden tähden hotellista Los Angelesista. Oli lauantai ja Searchlight-pomojen tapaaminen oli edessä maanantaina.

Suuria päätöksiä piti tehdä nopeasti.

Yhtälössä painoivat Kottaraisen kohtaloakin suuremmat kysymykset.

”Olin vähän epävarma siitä, mitä studio minulta haluaa. Studioelokuvat ovat usein ohjaajalle vaikeita. Leluja on paljon, mutta kuinka paljon on valtaa?”

Se, että ohjaajan näkemyksiä kuunnellaan ei ole Hollywoodissa itsestäänselvyys. Euroopassa meritoituneilta tulokkailta odotetaan usein omien visioiden sijasta kustannustehokasta studion toiveiden toteuttamista.

Siksi Karukoskin oli jo ehtinyt nuorempana kokonaan haudata ajatuksen Hollywoodiin lähdöstä (Lue lisää tästä Seuran henkilökuvasta.)

”Sanonta kuuluu: Hollywood-studiossa on kiva tehdä kahta elokuvaa, ensimmäistä ja viimeistä.”

Tolkienia kuvattiin Manchesterin alueella loka-marraskuussa 2017. Kuvaukset kestivät 45 päivää. © Fox

”Tuli selväksi, kuinka hierarkkinen maailma se oli”

Fox Searchlight Picturesissa Dome Karukoskeen teki vaikutuksen yhtiön toimintafilosofia. Disneyn hiljattain ostamaan Fox-studioon kuuluva Searchlight on käytännössä studiojätin laatuelokuviin keskittynyt yksikkö.

”Searchlight tekee Hollywood-maailmaan haastavia elokuvia”, Karukoski sanoo.

Oscar-gaalan kestomenestyjän tuotantoja ovat muun muassa 12 Years a Slave, Housut pois, Black Swan, The Descadents ja Juno. Samoin viime vuonna parhaan elokuvan Oscarilla palkittu, merihirviön ja mykän siivoojan rakkaudesta kertova The Shape of Water.

”Ohjaajakeskeisyys tekee yhtiöstä poikkeuksellisen. Searchlightissa ohjaaja on kaikki kaikessa ja elokuvanteko lähtee hänen näkemyksestä.”

Kun suurien valintojen viikonloppu oli ohi, Karukoski lounasti maanantaina Searchlight-johdon kanssa.

”Olin nöyränä poikana paikalla hyvissä ajoin. Minut istutettiin pöydän päähän ja pomot istutettiin vierustoille aseman mukaisessa järjestyksessä, pienimmät pomot pöydän päähän. Tuli hyvin selväksi, kuinka hierarkkinen maailma se oli.”

Karukoski oli päättänyt viikonlopun aikana tavoitella Tolkien-pestiä. Searchlight teki päätöksensä viimeistään lounaan aikana.

”Searchlightilta soitettiin agentilleni heti palaverin jälkeen ja kerrottiin, että Tolkien kuvataan kesällä ja minut halutaan ohjaajaksi.”

Kottarainen lensi pöytälaatikkoon ja Karukoski Lontooseen.

Siellä hän muokkasi käsikirjoitusta uusiksi Pride-elokuvan kirjoittajana tunnetun britin, Stephen Beresfordin, kanssa. Muutamaa versiota myöhemmin Tolkienin kuvaukset alkoivat Manchesterin lähellä lokakuussa 2017.

”Elämäni fyysisesti raskain kokemus”

Tolkien kuvattiin Iso-Britanniassa loka-marraskuussa 2017. Budjetiksi tuli lopulta 16 miljoonaa euroa.

”Tiesin tuotannon mittaluokan, mutta en tavallaan tajunnut ennen kuin tuli paikalle ensimmäisenä kuvauspäivänä. Isoa suomalaista elokuvaa kuvatessa paikalla on pari rekkaa, 2-3 pakettiautoa ja muutama auto päälle. Tuolla oli jalkapallokentän kokoinen alue täynnä autoja ja trailereita. Kun tulimme paikalle, joku sanoi, että tekniikan kalusto oli vielä erikseen”, Karukoski kertoo.

J.R.R. Tolkienia esittävä Nicholas Hoult on tuttu muun muassa elokuvista X-Men: Days of Future Past ja Mad Max: Fury Road. Edith Brattia esittävällä Lily Collinsilla on miljoonia Instagram-seuraajia. © Fox

Uutta olivat alueen liepeillä päivystäneet paparazzit, jotka kyttäsivät valokuvia elokuvan nimekkäimmistä näyttelijöistä: J.R.R. Tolkienia esittävää Nicholas Houltista ja Edith Brattia näyttelevästä Lily Collinsista.

”Nicholas ei sano paljon suomalaiselle kaduntallaajalle, mutta Englannissa hän on tähti, eikä voi liikkua ilman, että ihmiset tulevat pyytämään selfietä.”

Hoult on nähty muun muassa elokuvissa X-Men: Days of Future Past ja Mad Max: Fury Road. Muun muassa Netflix-tuotanto To The Bonessa nähdyllä Collinsilla on miljoonia Instagram-seuraajia.

”Nicholas on maailman mukavin jätkä ja haluaa olla osa työryhmään. Tähtien kanssa on kuitenkin olemassa kirjoittamattomia sääntöjä. Heitä ei saa esimerkiksi odotuttaa hetkeäkään tai pitää hetkeäkään sateessa. Se muokkaa aikataulua eri tavalla kuin Suomessa.”

Hollywoodin suuret resurssit eivät tuo ohjaajalle väljää aikataulua tai suurta liikkumavaraa. Päinvastoin.

”Suomessa ideoita pystytään improvisoimaan, koneistossa sellaiselle on vähän tilaa. Kun aloin kirjoittaa kuvausten aikana uusia kohtauksia, tuottajat olivat ihmeissään”, Karukoski kertoo.

45 päivää kestäneiden kuvausten aikana hänen työpäivänsä venyivät jatkuvasti 12-18 -tuntisiksi.

”Ohjaaja tulee usein paikalle tuntia ennen kuvausten alkua, on siellä loppuun asti ja vielä ajomatkat päälle. Kotona piti vielä hoitaa sähköpostiasioita.”

Tom of Finland oli elämäni henkisesti elämäni raskain kokemus. Tolkien oli fyysisesti raskain.”

Sopimus kahdesta Hollywood-elokuvasta

Syyskuussa 2018 Tolkien on kuvattu, leikattu ja sitä on esitetty Fox Searchlightin johdolle ja testiyleisölle.

Hollywoodin tapaan testiyleisön palaute saattaa vielä vaikuttaa elokuvan lopulliseen muotoon, myös ohjaajakeskeisyyttään korostavassa Fox Searchligtissa.

Karukoskelle se on ok.

”Ne miljoonat eivät tule minun taskustani. Jos testituloksissa on jotain hälyttävää, ymmärrän täysin, että siihen reagoidaan. Ei se kuitenkaan tarkoita sitäkään, että yksi John Kansasista kertoo, miten minun pitää leffa tehdä”, ohjaaja sanoo.

Kun studio katsoo elokuvan olevan valmis, sille päätetään ensi-iltapäivä. Tolkienin tapauksessa sitä ei ole julkistettu.

”Ohjaajakeskeisyys tekee Fox Searchlight Pictures -yhtiöstä poikkeuksellisen”, Dome Karukoski sanoo. © Jarmo Wright/Otavamedia

”Sitä ei välttämättä edes kerrota minulle ennakkoon”, Karukoski sanoo.

Yhdestä, huomattavasti suuremmasta asiasta on kuitenkin jo sovittu.

”Tein Fox Searchlight Picturesin kanssa kerralla sopimuksen kahdesta elokuvasta. Tolkien on niistä ensimmäinen”, Karukoski kertoo.

Aihetta tai aikataulua ei ole vielä päätetty.

”Voin viedä heille käsikirjoituksen tai kirjan ja samoin toisin päin. Teoriassa on myös mahdollista, että rahoittavat Kottaraisen. Jos Searchlightin kanssa ei heti löydy sopivaa yhteistyöhanketta, voin välillä tehdä elokuvan muualla.”

Se on huomattava sitoumus.

Karukoski arvioi, että yhtä studioelokuvan ohjaajan paikkaa tavoittelee tuhansia elokuvantekijöitä. Oscar- ja Golden Globe -kilpailuissa vuodesta toiseen menestyvä Fox Searchlight on erityisen tavoiteltu yhteistyökumppani; Danny Boylen, Steve McQueenin, Darren Aronofskyn ja Guillermo Del Toron kaltaisten ohjaajapersoonien koti Hollywoodissa.

”He ovat pidempään katsoneet, että tässä olisi heille kiinnostava ohjaaja ja he haluavat, että teen elokuvia heille.”

Artikkelia korjattu 17.9. klo 10.50: Karukoski tapasi Fox Searchlight Picturesin edustajia Los Angelesissa, ei Torontossa. Sen sijaan Searchlightin edustajat olivat nähneet Karukosken elokuvia Toronton elokuvajuhlilla.” Ingressissä mainitut dollarit korjattu euroiksi. 

X