Kotimyynnissä ikääntyneiden selustaa turvaa oikeustoimilaki – Härskeimmät myyjät kauppaavat täysin tarpeettomia remontteja

Jaa kaverilleTilaa Seura
Kotimyynnistä tulee vuosittain paljon valituksia. Tarpeettomia remontteja kaupitellaan erityisesti vanhuksille.
Kuvituskuva. © iStock
Kilpailu- ja kuluttajavirastoon tuli viime vuonna 1 574 suoraan kotimyyntiä koskevaa yhteydenottoa. Tyypillisiä valituksen kohteita ovat putki-, katto-, julkisivu- ja keittiöremontit.

Myyjä tulee kutsumatta sisään ja viettää aikaa iäkkään ihmisen kotona niin kauan, että vanhus kokee kieltäytymisen hankalaksi ja epäkohteliaaksi.

Myyjä kuvaa hormit tai viemärit. Hän pelottelee mittavista vesivahingoista, jos remonttia ei tilaa heti. Nyt saisi halvemmalla, mutta vain tämän päivän.

Moni vanhus allekirjoittaa sopimuksen, vaikka tilanne tuntuisi painostavalta.

Tuloksena on pahimmillaan kymmenientuhansien eurojen ostosopimus remontista, jonka sisältöä vanhus ei edes kunnolla ymmärrä.

”Kotimyynnissä remonttia ei ole koskaan pakko tilata”, Vanhustyön keskusliiton korjausneuvonnan päällikkö Jukka Laakso muistuttaa.

Vanhustyön keskusliitossa on 14 korjausneuvojaa. Heihin voivat ottaa yhteyttä kaikki yli 65-vuotiaat, jotka kaipaavat keskusteluapua remontteihin liittyen.

Monia vanhuksia kotimyyntiremontit mietityttävät, sillä iäkkäiden asiakkaiden huijaaminen on yleistä.

Usein valituksia kotimyynnistä

Vanhustyön keskusliittoon tulee noin 13 000 yhteydenottoa vuositasolla, jotka käsittelevät kodin korjauksia. Mukana luvussa ovat myös muut kuin kotimyyntiä koskevat yhteydenotot.

”Ketään ei tarvitse päästää kotiin ja hintaa kannattaa verrata. Kotimyynnistä valitetaan meille viikoittain, ainakin jokusen kerran”, korjausneuvonnan päällikkö Jukka Laakso sanoo.

Kilpailu- ja kuluttajavirastoon tuli viime vuonna yhteensä 1574 suoraan kotimyyntiä koskevaa yhteydenottoa. Yhteydenotot ovat viime vuosina lisääntyneet. Tyypillisiä valituksen kohteita ovat putki-, katto-, julkisivu- ja keittiöremontit.

Yhteydenotot tulevat useammin vanhoilta kuin nuorilta asiakkailta. Vanhukset valikoituvat kotimyynnin kohteiksi nuoria useammin, koska seniorit asuvat usein vanhoissa taloissa, joissa on oikeitakin remonttitarpeita.

Silti härskeimmät myyjät kauppaavat täysin tarpeettomia remontteja.

Kotimyynti on nykyisin hyvin yleinen myyntitapa, mutta voin osa ongelmatapauksista tulee viranomaisten tietoon.

”Usein ollaan häpeissään, eikä haluta ottaa esille ongelmia. Tiedän työn kautta mutta myös tuttavien ja sukulaisten kautta tapauksia, joissa on suoraan huijattu ja teetetty turhia remontteja”, Laakso sanoo.

Kotimyyntiasiakirja käy ilmi peruutusoikeus

Syytä häpeään ei ole, sillä huijatuksi voi joutua kuka vaan. Vaikka asiakas olisi itse rakennusammattilainen, häntäkin voidaan sumuttaa.

”Minulla on esimerkiksi yksi sukulainen, joka on tehnyt ikänsä sähkötöitä. Kuitenkin hänelle on teetetty täysin turha omakotitalon sähköistyksen uusiminen nyt, kun hän ei enää ymmärrä niin hyvin asioita”, Laakso sanoo.

Koska kotimyyntitilanteet ovat nopeita ja yllättäviä, kotimyynnissä on lain mukaan lähtökohtaisesti 14 vuorokauden peruutusoikeus.

Myyjän pitää jättää tästä tiedoksi kotimyyntiasiakirja, josta peruutusoikeus käy ilmi.

”Jos peruutusohjeita ei jätä asiakkaalle, kaupan voi perua kahden viikon jälkeenkin”, Laakso muistuttaa.

Muistisairaita suojaa oikeustoimilaki

Iäkkäiden asiakkaiden kohdalla sovelletaan oikeustoimilakia, joka tuo turvaa kotimyynnin kauppatilanteisiin. Jos asiakkaalla on todettu muistisairaus, peruutusaika voi olla normaalia pidempi.

Nopeassa myyntitilanteessa kannattaa ottaa aikalisä ja pohtia tarjottua sopimusta ajan kanssa.

”Vertailemme kaupassakin muutaman euron arvoisten ruokatarvikkeiden hintoja. Jos kotimyyntiremontti maksaa tuhansia tai jopa kymmeniä tuhansia euroja, kyllä niitäkin hintoja kannattaa vertailla. Kun kilpailuttaa hintaa, samalla selviää, onko korjaus edes tarpeellinen”, Laakso sanoo.

Kilpailuttaminen kannattaa sillä usein paikallisilta remonttiyrityksiltä tilatut remontit ovat selväsi halvempia kuin valtakunnallisten kotimyyntiyritysten kalliit tarjoukset.

Nämä ovat ostajan oikeudet kotimyynnissä

1. Myyjää voi aivan hyvin kieltää tulemasta kotiin, jos ei halua ostaa mitään. Jos myyjän päättää päästää sisään, ei siltikään tarvitse välttämättä ostaa mitään.

2. Kannattaa varautua siihen, että nykyään kotimyynnissä myydään pienten tavaroiden lisäksi isoja ja kalliita remonttisopimuksia.

3. Sopimusta ei ole pakko allekirjoittaa heti, vaan voi rauhassa kilpailuttaa sopimusta kysymällä muilta remonttiyrityksiltä hintatarjouksia. Sopimusta voi näyttää omaisilleen.

4. Kotimyynnissä on lähtökohtaisesti 14 vuorokauden maksuton peruuttamisoikeus. Se koskee sekä tavaraa että palvelua.

5. Jos kyseessä on mittatilaustyö, sitä ei välttämättä pysty perumaan maksuttomasti. Tällainen tilanne voi tulla vastaan esimerkiksi ikkunaremontissa, jossa leikatut ikkunalasti käyvät vain asiakkaan kotiin.

6. Mittatilaustyönkin voi perua. Sopimussakon suuruus riippuu siitä, kuinka nopeasti asiakas tekee perumisen.

Lähde: Kilpailu -ja kuluttajavirasto

X