Kuluttaja-lehti: Viisi firmaa on ”pakkomyynyt” vanhuksille kalliita remontteja – Kolmen yhtiön taustalla sama, äveriäs omistajasuku

Jaa kaverilleTilaa Seura
Remonttifirmojen toimintatavat eivät aina kestä päivänvaloa.
© iStock
Kalliita remontteja on myyty erityisesti vanhuksille. Asiantuntija neuvoo asiakasta nukkumaan suuria remonttipäätöksissä tehtäessä aina yön yli.

Ideko, Kotisun, Pohjolan Energia, Restakoti ja Suomen Lämpöikkuna ovat joutuneet Kuluttaja-asiamiehen hampaisiin.

Yritykset ovat kirvoittaneet satamäärin valituksia asiakkailta, jotka katsovat joutuneensa aggressiivisen kotimyynnin uhriksi. Kalliita remontteja on myyty erityisesti vanhuksille.

Asiakkaiden kertomusten mukaan joissain tapauksissa myyjä ei ole suostunut lähtemään kotoa, ennen kuin tarjouspaperit on allekirjoitettu. Sen jälkeen remontin tilaajaa on odottanut yllätys.

”Summa on kasvanut lähes kaksinkertaiseksi siitä, mitä luvattiin”, yksi asiakas valittaa Kuluttaja-lehdessä.

Myös Seura on uutisoinut aiemmin aggressiivisesta putkiremonttien kaupittelusta.

Osamaksusopimusten koroista lisälaskua

Remonttiyhtiöt ovat tarjonneet asiakkailleen kalliita osamaksusopimuksia, joiden korot ovat aiheuttaneet mittavia lisäkuluja. Valituksien yhteydessä on käsitelty etenkin OP:n tekemiä rahoitussopimuksia.

Kuluttaja-lehden selvityksen mukaan kolmella moitituista remonttiyhtiöistä on paljon yhteistä: Aggressiivisella kotimyynnillä on rikastunut joukko Koskelon suvun miehiä, jotka ovat toimineet Idekon, Suomen Lämpöikkunan ja Pohjolan Energian taustalla.

Miehet ovat tienanneet miljoonia myymällä yrityksiä tai niiden osia julkisille toimijoille. Ostajat ovat olleet pääosin pääomasijoitusrahastoja, joissa ääntä käyttävät valtio tai isot eläkeyhtiöt.

Remonttimiehet ovat siis rikastuneet kahteen kertaan eläkeläisten rahoilla.

Vanhoja tuttuja

ET-Lehti varoitti lukijoitaan jo vuonna 2014 kotona tapahtuvasta remonttien pakkomyynnistä.

”Jos avaat oven ja sanot kiitos ei, myyjän pitäisi lopettaa siihen. Mikäli tarina jatkuu ja jalka tulee oven väliin, hälytyskellojen pitäisi soida”, Kuluttajaliiton johtava lakimies Tuula Sario sanoi.

Asiantuntijan mukaan normaali myyntitilanne muuttuu pakkomyynniksi, kun sopimus vaaditaan allekirjoitettavaksi saman tien.

”Suurissa hankinnoissa pitää nukkua yön yli.”

Jo vuonna 2014 Kuluttajaliitto nimesi yhdeksi markkinahäiriköksi ikkuna- ja oviremonttien markkinajohtaja Lämpölux Oy:n:

”Yleisimmin valitetaan Lämpölux-merkkisten ikkunoiden myyjistä”, liitto kertoi tiedotteessaan. Yhtiön silloinen toimitusjohtaja Pekka Koskelo kiisti jyrkästi, että yritys harrastaisi pakkomyyntiä.

”Homma hoidossa”

Lämpölux tunnetaan myös nimellä Suomen Lämpöikkuna. Miika Luukkonen aloitti yhtiön toimitusjohtajana 2018 alussa.

Millä mielellä Lämpöikkunassa on otettu vastaan Kuluttaja-asiamiehen moitteet?

”Me saimme kirjeen jo viime keväänä. Sen jälkeen on tehty paljon asioita. Tämä asia on jo hoidossa meillä”, Luukkonen vastaa.

”Me olemme kouluttaneet omaa henkilöstöä ja käyneet Kuluttajaviraston kanssa läpi näitä asioita. Virasto on myös hyväksynyt meidän toimenpiteemme.”

Luukkosen mukaan kuluttajavalituksia tulee edelleen, mutta niiden määrä on selvästi laskenut.

”Maaliskuussa me menemme käymään kuluttajaviranomaisen luona. Haluamme tiivistää yhteistyötä ja saada asiat kuntoon.”

Luukkosen mukaan yrityksen vuonna 2014 saama muistutus liittyi EU-lainsäädännön harmonisointiin.

X