Sähköautoilu sujuu maalla vähintään yhtä hyvin kuin kaupungissa – ”Täällä on lähes joka talon seinässä pistorasia”

Bensakäyttöisen autonsa kustannuksia tuskaileva Seuran toimittaja tutki, olisiko sähköautoilu maalla mahdollista.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Maaseudulla sähköautoilu onnistuu ­hyvin. Latauspisteiden määrä kasvaa kaiken aikaa kaikkialla Suomessa, niin myös Alajärvellä ja muualla Etelä-Pohjanmaalla. © Krista Luoma

Bensakäyttöisen autonsa kustannuksia tuskaileva Seuran toimittaja tutki, olisiko sähköautoilu maalla mahdollista.
(Päivitetty: )
Teksti: Jukka Vuorio

Olin aina ajatellut, että sähköautoilu on ensisijaisesti varakkaiden, vihreän teknologian edelläkävijöiden, hieman etuoikeutettujen ihmisten hommaa. Ajattelin, että bensakoneet olivat meille tavallisille palkansaajille.

Sähköautoja olin pitänyt vain vähän isompina versioina mopoautoista, jonkinlaisina tehottomina ostoskärryinä, joita täytyy jatkuvasti olla lataamassa.

Mutta kun viime kesänä pääsin kaverini uuden Teslan kyytiin, huomasin olleeni pahasti väärässä.

Kun kaveri painoi kaasua, Tesla suhahti tietä pitkin kuin portaaton, sulavalinjainen nuoli. G-voimat painoivat minut kiinni etuistuimen selkänojaan ja suustani pääsi tahaton ”wau”.

Siitä lähtien olen haaveillut sähköauton hankkimisesta, mutta se on tietenkin paljon helpommin sanottu kuin tehty.

Auton hankinnassa ja ylläpitämisessä, oli kyseessä sitten sähköauto tai polttomoottoriauto, aivan keskeistä on raha.

Voisiko liikkumisesta selvitä edullisemmin?

Ostin nykyisen autoni, vuoden 2007 farmarimallisen Audin, kesällä 2020. Aluksi olin todella iloinen ja innoissani, sillä luulin tehneeni autosta hyvätkin kaupat, sillä ”vain” hieman yli yhdeksän tonnia maksanut hyväkuntoinen nelivetoinen automaattivaihteinen auto tuntui lähes kultakimpaleelta.

Tuottoisaksi kulta-aarteeksi auto on osoittautunutkin, mutta ennen kaikkea huoltamoille. Jatkuvasti on täytynyt jotakin huoltaa ja korjata.

Pelkästään tämän jutun kirjoitusprosessin aikana auto piti käyttää kolmesti korjaamolla. Kerran kuljettajan puoleinen sähköikkuna jämähti alas, koska ikkunan mekanismista meni jokin jousi poikki. Sitten auto jätti tielle, kun olin ajelemassa Tampereelle jääkiekkomatsiin. Sillä kertaa moottorista hävisi kesken ajon tehot, kun auton tietokone katsoi kaasuläpän olleen jotenkin huonossa asennossa. Ja viimeksi takajousi meni poikki jääkuoppaisella pikkutiellä.

Ja näitä vikoja edeltäneiden vikojen listakin on pitkä: moottorin puolat, starttimoottori, pakoputki ja vesilaippa, näin ensinnä mieleen tulleet korjatut viat mainitakseni. Ei ole helppoa tämä käytetyn auton omistaminen ja etenkään sen käyttäminen.

Älkää toki käsittäkö väärin: Tykkään ajella autollani silloin, kun tankki on täynnä bensaa ja varoitusvalot eivät pala, mutta valitettavasti tilanne on harvoin tuo.

Jatkuvan korjaamisen, verojen, vakuutusten ja autolainan lyhennysten päälle kun ynnäilee vielä päälle alati nousevat polttoainekulut, on selvää, että tavallista keskituloista palkansaajaa alkaa auton omistaminen hirvittää. Voisiko liikkumisesta selvitä edullisemmin?

Autoa tarvitaan maalla

Mielessä on kulujen vuoksi käynyt, tarvitseeko perheemme autoa lainkaan.

Kyllä tarvitsee.

Muutimme äskettäin Helsingistä Etelä-Pohjanmaan Alajärvelle. Keskusta ja palvelut, kuten lastemme päiväkoti, sijaitsevat 15 kilometrin päässä kotitalostamme. Kun päiväkodille ja takaisin ajetaan kahdesti päivässä, joka arkipäivä autolle tulee käyttöä vähintään 60 ajokilometrin verran.

Päätän etsiä Alajärveltä sähköauton omistavia henkilöitä kertomaan siitä, kuinka sähköautoilu onnistuu maaseudulla.

Vaikka Alajärvi on kaupunki, noin 10 000 asukasta ja hyvät palvelut, se kuitenkin luetaan maaseuduksi kaupungin asukkaiden omassakin ajattelussa.

Alajärven keskustan puodeista sähköautoilijoita kysellessäni, saan vinkin Jukka Salmenautiosta, 60, joka on viime syksynä ostanut vuoden 2021 Teslan Y-mallin auton.

Otan häneen yhteyttä, ja haastattelu järjestyy Salmenaution kodissa Alajärven keskustassa.

Kyseisen Teslan mallin hinta oli viime vuonna noin 66 000 euron kieppeillä.

”Minulla oli aiemmin BMW, ja jo yli vuosi sitten aloin miettiä auton vaihtoa. Siinä samalla tuli aika vahvasti mieleen, että seuraava auto voisi olla hybridi tai sähköauto”, Salmenautio kertoo.

Hänen mukaansa auton vaihtoon vaikutti merkittävästi se, että sähköautolla ajaminen on selvästi edullisempaa kuin polttomoottoriautolla. Ajokilometrejä hänelle kertyy vuosittain maltillinen määrä, maksimissaan 15 000.

Edullisten kokonaiskustannusten vuoksi Salmenautio ajattelee saaneensa Teslan hinnalla ikään kuin e­nemmän autoa samalla rahalla.

”Varusteet ovat yleensä paremmat kuin saman ­hintaluokan bensakoneissa. Lisäksi käyttökustannukset ovat vain murto-osa siitä, mitä polttomoottoriautoissa.”

Viime syksynä Salmenautio ajoi noin kymmenen plus­asteen kelissä yhdellä latauksella noin 470 kilometriä. Pakkaskelien hän kertoo vähentävän yhdellä latauksella päästävästä matkasta ehkä viidesosan.

Kahdenkymmenen asteen pakkasella Salmenautio ajoi käymään Espoossa ja Kirkkonummella, jolloin auto piti ladata matkan varrella kertaalleen etelään mennessä ja toisen kerran takaisin Alajärvelle tullessa.

”Kävimme matkan varrella syömässä, ja sillä välin auto oli Teslan omassa supercharger-laturissa. Se riitti oikein hyvin. Syömistä pidempään ei tarvinnut lataamista odotella.”

Jukka Salmenautio sanoo, että ajomatka Alajärveltä pääkaupunkiseudulle onnistuu hyvin, kun tekee matkalla yhden pysähdyksen pika­laturille. © Krista Luoma

Jukka Salmenautio sanoo, että ajomatka Alajärveltä pääkaupunkiseudulle onnistuu hyvin, kun tekee matkalla yhden pysähdyksen pika­laturille. © Krista Luoma

Paikat viidelle lapselle

Salmenaution lisäksi Alajärveltä löytyy muitakin Teslan omistajia.

Alajärven Hoiskossa asuva ja Keski-Pohjanmaalla Kannuksessa 125 kilometrin päässä työskentelevä John-Eerik Sivula, 32, esittelee kotipihallaan Teslan vuoden 2018 X-mallin täyssähköautoa, jossa on istumapaikat seitsemälle ihmiselle. Se on tarpeen, sillä Sivulan perheessä on viisi lasta.

”Istumapaikkojen määrä oli hyvin tärkeä asia, kun vaihdoin autoa. Meille on myös tärkeää, että autosta löytyy vetokoukku.”

Autossa on sisätilaa enemmän kuin ulkoapäin katsellessa uskoisi. X-malli näyttää nimittäin melko tavallisen kokoiselta henkilöautolta, mutta sisään katsoessa paljastuu mukavasti tilaa.

Sivula on ajellut sähköautoilla yli neljä vuotta. Vuonna 2018 hän hankki Nissan Leafin ja sen jälkeen Hyundai Ioniqin, joten nykyinen Tesla on hänen kolmas sähköautonsa.

”Sähköautossa parasta on helppokäyttöisyys. Tuosta vain talon seinästä piuha kiinni, ja joka aamu on tankki täynnä.”

Sähköautoilijaksi Sivula ryhtyi taloudellisista syistä.

”Ajoin vuodessa noin 50 000 kilometriä ja käyttökulut oli tarve saada mahdollisimman pieneksi. Leafin hankkiessani laskin säästäväni noin 3 500 euroa vuodessa polttoainekustannuksissa.”

Sivula kertoo nykyisen autonsa pääsevän täydellä latauksella noin 350 kilometriä, talvella noin 250 kilometriä.

Sähköautojen hintoja katsoessa syntyy mielikuva rahaa vaativasta harrastuksesta, mutta Sivulan mukaan tavallinen, keskituloinenkin ihminen voi päästä kiinni suhteellisen uuteen sähköautoon.

”Olen ajatellut, että sähköautossa laskukaava auton hinnalle on vähän erilainen kuin polttomoottori­autossa.”

Pienet käyttökulut mahdollistavat uudehkon sähköauton hankkimisen myös keskituloisille.

Sivulan mukaan ihminen, joka on aiemmin käyttänyt vaikkapa 320 euroa kuukaudessa bensaan, maksaa samoista ajokilometreistä sähkölaskuna 70 euroa. Säästyneet 250 euroa voi laittaa vaikka autolainan lyhennykseen.

”Tällöin voi ajatella saavansa 25 000 euroa kalliimman auton ikään kuin samaan hintaan.”

Jos sähköautoa täytyy huoltaa, Alajärveltä katsottuna lähin Teslan merkkikorjaamo löytyy Lempäälästä.

Mutta Teslalla, kuten monella muullakin täyssähköautomerkillä on myös liikkuva asentajapalvelu.

”Korjaaja tulee tänne kotipihalle korjaamaan pienet viat.”

John-Eerik Sivula (vas.) ja Seuran toimittaja Jukka Vuorio keskustelivat sähkö- ja polttomoottoriautojen eroista. Vuorion vuoden 2007 Audi tuntuu toimittajasta käyttökustannuksiltaan suurelta ja usein huollettavalta. © Krista Luoma

John-Eerik Sivula (vas.) ja Seuran toimittaja Jukka Vuorio keskustelivat sähkö- ja polttomoottoriautojen eroista. Vuorion vuoden 2007 Audi tuntuu toimittajasta käyttökustannuksiltaan suurelta ja usein huollettavalta. © Krista Luoma

Lisää latauspisteitä

Entä sitten latauspisteiden määrä maaseudulla? Alajärven sähköautoilijoiden mukaan kehitys on hyvä.

Lähes 10 000 asukkaan kunnassa on nyt seitsemän julkista autojen latauspistettä. Niitä on muun muassa pankin ja hotellin rakennuksissa sekä huoltoasemalla. Sivulan mielestä sähköautojen pikalatureita kaivataan lisää niin Etelä-Pohjanmaalle kuin muuallekin Suomeen, mutta toisaalta hän on pannut merkille latureiden määrän kasvavan koko ajan.

”Kun vuonna 2018 ostin ensimmäisen sähköautoni, pikalatureita oli hyvin vähän. Mutta nyt latureita tulee kaiken aikaa lisää, ja jos määrän kasvu jatkuu samaan malliin, pian niitä on riittävästi.”

Kun kysyn jutun tärkeimmän kysymyksen, eli kuinka yleensä kaupunkimaisemaan mielikuvissa liitetty sähköautoilu sopii maaseudulle, Sivula vastaa sähköautoilun sopivan ennen kaikkea maaseudulle, jossa yleensä asutaan omakotitaloissa.

”Maalla lähes kaikissa taloissa on seinässä pistorasia, ja hyvin monissa taloissa voimavirtapistorasia. Siihen on helppo asentaa kiinteä latausasema.”

Se on mainio huomio, jota en ollut tullut aiemmin ajatelleeksi. Myös meidän kotimme autokatoksesta löytyy pistorasia.

Kaikkiaan Salmenaution ja Sivulan puheet ja kokemukset sähköautoilun iloista ja hyödyistä ovat vakuuttavia, enkä juuri keksi vastaansanomista.

Maaseutu on todellakin otollista maaperää sähköautoilulle, ja heti kun hinnat vielä vähän tulevat alaspäin, olen itsekin valmis hankkimaan sähköauton.

Juttua muokattu 14.3. kello 10.26: Korjattu Hyundai Ioniqin kirjoitusasu.

Lue myös: Näin sähköautoilu sujuu arjessa: ”Tämä on hyvä peli ikäihmiselle”

John-Eerik Sivulan X-mallin Teslan sisätiloissa on ison auton tunnelmaa, vaikka ulkopäin auto näyttää melko tavallisen kokoiselta henkilö­autolta. Hallintalaitteet ovat näyttäviä. © Krista Luoma

John-Eerik Sivulan X-mallin Teslan sisätiloissa on ison auton tunnelmaa, vaikka ulkopäin auto näyttää melko tavallisen kokoiselta henkilö­autolta. Hallintalaitteet ovat näyttäviä. © Krista Luoma

X