Tallinnan riksojen riistohinnoista ropisee valituksia – Perheineen pyörätaksin kyytiin hypännyt Laura tyrmistyi: ”Sen jälkeen meillä ei ollut enää varaa mennä illalliselle”

Jos riksakuskit ajavat vanhankaupungin porteista sisään vaikka kymmenenkin metriä, matkustajille voi aiheutua jopa sadan euron lisämaksu.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Riksat ajoivat Tallinnan vanhankaupungin puolelle, joten Laura Björklundin seurueen matkan hinta nousi jopa sadalla eurolla.

Jos riksakuskit ajavat vanhankaupungin porteista sisään vaikka kymmenenkin metriä, matkustajille voi aiheutua jopa sadan euron lisämaksu.
Teksti:
Armi Kauppila

Espoolainen Laura Björklund matkusti riksalla eli pyörätaksilla Tallinnassa heinäkuun alussa. Hän oli päiväretkellä puolisonsa, äitinsä ja lastensa kanssa. Björklundin äiti ei pystynyt kävelemään matkaa satamasta keskustassa olevaan kylpylään, joten perhe päätti mennä riksalla.

”Ajattelimme, että riksa-ajelu Tallinnassa olisi mielenkiintoinen kokemus. Lapset tykkäsivätkin matkasta kovasti.”

Björklundin mukaan satamassa oli sillä hetkellä 5–6 samanlaista pyörätaksia, joista he ottivat viiden hengen seurueelleen kaksi.

Björklund kertoo, että sähköavusteiset polkupyörätaksit kulkivat satamasta kylpylälle alle kilometrin matkan. Kun ne saapuivat perille, Björklund järkyttyi matkan hinnasta.

”Huuli pyöreänä oltiin”

Seurue joutui maksamaan riksankuljettajille yhteensä jopa 160 euroa. Suolainen hinta johtui siitä, että pyörätaksit ajoivat noin 10 metrin matkan vanhankaupungin porteista sisään ennen kuin pysähtyivät.

Hinnaston mukainen normaali taksa oli 15 euroa henkilöä kohden, mutta sen päälle tulikin vielä vanhankaupungin lisä: jopa 25 euroa henkilöltä. Lapset tosin laskettiin yhdeksi henkilöksi.

”Kyllä siinä aivan huuli pyöreänä oltiin, ja moneen otteeseen sanoin kuljettajalle aluksi, että en maksa. Lasten edessä en viitsinyt kovin suurta haloota nostaa, mutta taisi pari kirosanaakin päästä, kun siinä englanniksi keskusteltiin,” Björklund muistelee.

Lopulta hän kuitenkin maksoi matkan. Siihen meni odotettua huomattavasti suurempi osa seurueen matkabudjetista, jota varten he olivat säästäneet rahaa pitkään.

”Puolisoni on opiskelija ja itse olen työtön, joten meillä ei olisi ollut varaa maksaa matkasta niin paljoa. Sen jälkeen meillä ei ollut paluumatkalla laivalla enää varaa mennä illalliselle, vaan lapset joutuivat ostamaan karkkirahoillaan koko seurueelle naposteltavaa.”

Vasta kyydin tultua perille Björklund huomasi, että hinnasto oli merkittynä pyörätaksin istuimeen.

”Olimme kuitenkin sulloutuneet vieri viereen istumaan emmekä siksi nähneet lukea hintoja. Olisihan se pitänyt katsoa ennen kyytiin astumista, mutta ei minulle tullut mieleenkään, että niin lyhyt matka voisi maksaa niin paljon”, Björklund harmittelee jälkeenpäin.

Hinta kannattaa sopia etukäteen

Björklund kertoi ikävästä kokemuksestaan Facebookissa. Kommenteista ilmenee, että moni muukin suomalaismatkailija on tuntenut itsensä huijatuksi matkustettuaan riksalla Tallinnassa.

Jotkut ovat hinnan kuultuaan jättäneet matkan maksamatta tai soittaneet poliisin paikalle.

Björklund itse on käyttänyt riksoja aiemmin muissa kaupungeissa, kuten Riiassa. Hinnat eivät ole muualla järkyttäneet samalla tavalla kuin Tallinnan-matkalla, vaikka hän ei ole muulloinkaan sopinut hinnasta kuljettajan kanssa etukäteen.

Aiemmat, huomattavasti edullisemmat matkat olivatkin osittain syynä siihen, ettei Björklund odottanut matkan olevan Tallinnassakaan niin arvokas kuin se lopulta oli.

”Oman kokemukseni perusteella neuvoisin nyt muille, että kannattaa tarkistaa hinnasto tai sopia hinta kuljettajan kanssa ennen kuin lähtee matkaan. Suosittelen myös selvittämään etukäteen, onko matkan kohde vanhassakaupungissa vai ei.”

Myös Suomen Tallinnan-suurlähetystön konsulivirkailijan Jani Suomisen mukaan ennen riksan kyytiin astumista kannattaa sopia hinnasta sekä varmistaa, kattaako hinta yhden vai useamman matkustajan.

”Mahdollisissa ongelmatilanteissa kannattaa kutsua poliisi paikalle soittamalla hätäkeskuksen numeroon 112. Matkustajan kannattaa myös huomioida, että ongelmatilanteen selvittäminen saattaa kestää.”

Pyörätaksin hinnasto on usein kiinnitetty istuimeen.

Pyörätaksin hinnasto on usein kiinnitetty istuimeen. Mall Ojan mukaan kuljettajat tekevät hinnastoista usein sekavia, eikä niistä aina ymmärrä, että merkityt hinnat koskevat vain yhtä matkustajaa. © Visit Tallinn

Valituksia tuli toukokuussa päivittäin

Markkinointipäällikkö Mall Oja Tallinnan kaupungin matkailu- ja kongressitoimistosta Visit Tallinnista sanoo, että turistit ovat valittaneet heille pyörätakseista jatkuvasti. Toukokuussa valituksia tuli päivittäin.

”Ilmoitimme siitä poliisille. Sen jälkeen on alkanut kulkea sataman alueella kahden hengen poliisipartio, erityisesti risteilylaivojen sataman lähellä päivinä jolloin Tallinnassa on yli 5 000 risteilyvierasta. Valitukset ovat kesäkuussa huomattavasti vähentyneet.”

Suomen Tallinnan-suurlähetystöönkin on tullut Jani Suomisen mukaan vuosittain muutamia yhteydenottoja pyörätakseista. Ne koskevat yleensä matkan hinnoittelua tai sitä, ettei asiakas ole saanut matkastaan kuittia.

Riksatoiminta tuli Tallinnassa luvanvaraiseksi kesällä 2018 voimaantulleiden lainmuutosten myötä. Uusilla määräyksillä pyrittiin Jani Suomisen mukaan tekemään pyörätaksitoiminnasta yhtenäisempää.

Mall Oja kertoo, että lain mukaan kuljettajalla tulisi aina olla rinnassaan näkyvällä paikalla palvelukortti. Siitä asiakas näkee, että kyseessä on luvallinen taksi.

Lisäksi kuljettajan tulisi aina antaa asiakkaalle kuitti sekä olla hintojen suhteen avoin.

”Riksoilla pitää olla hyvin näkyvällä paikalla hinnasto, ja kuskin täytyy kertoa etukäteen hinta kohteeseen”, Oja sanoo.

Kuljettajan on anottava pyörätaksilupaa uudelleen joka vuosi. Tallinnan paikallispoliisi MUPO on tänä vuonna myöntänyt 23 pyörätaksilupaa.

X