”Tuo toinen putkifirma voi pilata talosi” – Näin härskisti putkiremontteja pakkomyydään omakotiasujille

Putkimyyjät kauppaavat nykyään kymmenien tuhansien eurojen remonttejaan kotikäynneillä. Myyntipuheissa on paljon ilmaa, ja etenkin iäkkäitä asiakkaita patistetaan tekemään korjauspäätös liian kiireellä.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Putkien hajoaminen on jokaiselle omakotiasujalle kauhistus, siksi remonttifirmat pystyvät tekemään pikakauppoja.

Putkimyyjät kauppaavat nykyään kymmenien tuhansien eurojen remonttejaan kotikäynneillä. Myyntipuheissa on paljon ilmaa, ja etenkin iäkkäitä asiakkaita patistetaan tekemään korjauspäätös liian kiireellä.
(Päivitetty: )
Teksti:
Hertta-Mari Kaukonen

Omakotitalon ovikello soi, ja eteläsuomalainen 37-vuotias mies päästi putkimyyjän kotiinsa tekemään remontti­tarjousta.

Mies tarvitsi taloonsa käyttövesien putkiremontin ja viemäreiden putkien sukittamisen. Tapaamisessa piti kuvata putkien kunto ja tehdä tarjous urakasta, mutta myyjä alkoikin suoraan laatia kauppasopimusta.

Mies kertoi kokemuksistaan Seuralle varoittavana esimerkkinä.

Tee äkkiä pikakauppa, saat alennusta

Putkimyyjä kertoi tarjoavansa remonttia, joka on paljon parempi kuin kaikilla kilpailijoilla.

”Myyntiesittelijä antoi ymmärtää muiden sukitusfirmojen tekevän todella huonoa jälkeä, töitä joutuisi korjailemaan jälkikäteen ja talo menisi pilalle. Mutta päätös piti tehdä heti, että saa tuhansia euroja alennusta,” mies kertoo.

Miestä alkoi kuitenkin heti myyjän lähdettyä kaduttaa, ja hän perui kaupat välittömästi. Tämä onnistui, koska mies muisti että kotimyynti­sopimuksen saa laillisesti purkaa 14 vuorokauden aikana.

Tätä ei kauppapapereissa kuitenkaan kerrottu. Niissä väitettiin, että 35 000 euron remonttisopimuksen peruminen maksaisi yli 8 000 euroa. Kuluttajansuojan edellyttämää peruutuslomaketta ei paperi­pinkassa ollut, eikä myyjä puhunut asiasta sanaakaan.

Mies kokee, että myyntitilanteessa oli huijaamisen makua. Tai ainakin hänet yritettiin saada asiakkaaksi aivan liian hätäisesti, ilman harkinta-aikaa.

”Ei millään remontilla ole niin kiire, ettei ehtisi yön yli nukkua. Tilanne oli tosi stressaava”, mies kertoo.

Miehen luona käynyt yritys, Pohjolan LVI-turva, kauppaa remontteja ovelta ovelle -myyntinä koko Suomessa.

Myöhemmin kaupan perumisen jälkeen miehen ovelle ilmestyi toinenkin saman yrityksen edustaja, joka oli myynti­kierroksella naapurustossa.

Tällä alueella asuu paljon vanhuksia, jotka saattavat olla patistavalle kaupanteolle helpompi kohde kuin oikeutensa tietävä, yhä työelämässä oleva ihminen.

Myyjät sooloilevat, arvelee yhtiö

Pohjolan LVI-turvan toimitusjohtaja Juhana Kilpeläinen on yllättynyt asiasta. Hän kertoo, että kaikkiin yrityksen sopimuksiin on tulostunut kotimyynnin peruutuslomake automaattisesti jo vuodesta 2017 asti.

Aikaisemmin myyjät saattoivat jättää lomakkeen välillä pois, ja kuluttajaviranomaisilta tuli siitä heti sapiskaa.

”Olemme ohjeistaneet myyjiä, että peruutuslomake on oltava. Meillä on kuitenkin niin monta myyjää, että ei me voida olla täysin varmoja noudattavatko he ohjetta kentällä. Otin tämän nyt myyjien kanssa taas keskusteluun, mutta tietääkseni muissa suoramyyntiä tekevissä yrityksissä peruuttamisoikeudesta jätetään kertomatta useammin kuin meillä”, Juhana Kilpeläinen sanoo.

Myös asiakkaan kuulemassa myyntipuheessa oli outouksia. Oikeasti tämän yrityksen putkiin ei saa kilpailijoita pidempää vuotosuojaa, eivätkä ”kaikkien” muiden yritysten saneeraamat putket vuoda.

Juhana Kilpeläisen mukaan valehdella ei saisi.

”Meille on lähetetty asiasta syksyllä nootti, jossa käytiin läpi että myyjämme oli väittänyt viemäreiden olleen huonommassa kunnossa kuin olikaan. Olemme sen jälkeen tarkistaneet myyntipuheita.”

Ei tarvitse ostaa siltä istumalta

Myös sukitusurakoita valvova yrittäjä Heikki Jyrämä tunnistaa ilmiön. Nopeaa kauppaa toivovat firmat lupailevat kotikäynnillä vaikka mitä, kun muita ei ole kuulemassa.

”Osa myyjistä saattaa puhua ihan mitä sylki suuhun tuo. Ja sukituksen hinta voi olla tuplat normaaliin verrattuna,” Jyrämä sanoo.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto on saanut viime aikoina yhä enemmän yhteydenottoja remonttien kotimyynneistä. Etenkin vanhoille ihmisille voidaan pitää tuntien myyntipuheita, eikä myyjää saa poistumaan asunnosta vaikka pyytäisi.

Viraston mielestä näin painostavia myyntitapoja ei saisi millään alalla olla. Kenenkään ei ole pakko sopia tuhansien eurojen remonteista puutteellisilla tiedoilla tai liian nopeasti.

Vaikka sitkeä myyjä toisin väittäisi, normaalit kotimyynti­ehdot koskevat myös remonttipalveluita.

”Putkiremontit ovat palvelusopimuksia, joten niidenkin kotimyynnissä on kuluton 14 vuorokauden peruutusaika”, Kilpailu- ja kuluttajaviraston asiantuntija Annina Huolman sanoo.

Lainkohta perustuu siihen, että kotimyynnissä asiakkaalla ei ole aina riittävästi aikaa miettiä ostopäätöstään. Siksi hän saa miettiä sitä hetken vielä sopimuksen allekirjoittamisen jälkeenkin.

Eräässä Seuran kuulemassa tapauksessa remontti olisi aloitettu lähes heti, ja se olisi kestänyt viisi päivää. Homma olisi toteutunut peruuttamisajan sisällä, joten asiakkaalla olisi voinut olla oikeus saada se jopa ilmaiseksi.

Peruutusoikeuksista vaikeneminen on nimittäin myyjältä iso kuluttajansuojarike.

Jos asiakkaalta ei pyydetty erillistä kirjallista suostumusta aloittaa työ peruuttamisajan ­aikana, ja jos myyjä ei kertonut että tästä seuraisi peruuttamisoikeuden menetys, riitatilanteessa ostaja voisi jättää työn ihan laillisesti maksamatta.

X