Virtuaalihyökkäyksistä ja häirinnästä huolimatta Helsinki Pride on suurempi kuin koskaan – Yritykset jakavat arvomaailman näkyvästi

Pitäisikö Helsinki Priden yhteistyökumppaneiden poistaa vihakommentit omista julkaisuistaan? Tapahtumapäällikkö kertoo, että häirintäviestien määrä kasvaa yleensä kulkuepäivän lähestyessä.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Helsinki Pride -kulkue vuonna 2015

Pitäisikö Helsinki Priden yhteistyökumppaneiden poistaa vihakommentit omista julkaisuistaan? Tapahtumapäällikkö kertoo, että häirintäviestien määrä kasvaa yleensä kulkuepäivän lähestyessä.
(Päivitetty: )
Teksti:
Lotta Sillanmäki

Tällä viikolla Helsinki juhlii sateenkaaren väreissä Pride-viikon kunniaksi. Viikon aikana järjestetään 115 erilaista tapahtumaa, mikä on ennätysmäärä Helsinki Priden historiassa.

Helsinki Pride on Suomen suurin seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksia puolustava tapahtuma.

Vähemmistöt joutuvat usein kohtaamaan negatiivista palautetta, syrjintää ja jopa suoranaista vihaa.

Tapahtuma- ja varainhankintapäällikkö Senni Moilanen kertoo, miten epäasialliseen käytökseen pitäisi puuttua.

Hän peräänkuuluttaa niin sanottujen liittolaisten vastuuta tilanteessa. Tällä tarkoitetaan henkilöitä, jotka eivät itse kuulu vähemmistöön ja joihin kommentointi ei kohdistu.

”Jos syrjintää tapahtuu esimerkiksi kaveriporukassa, niin silloin liittolaisten olisi hyvä puuttua asiaan. He voivat sanoa, että tuollainen kommentointi tai käytös ei ole ok.”

Työpaikalla tai koulussa on esihenkilön, opettajan tai muun vastuussa olevan henkilön tehtävä puuttua epäasialliseen kohteluun.

Loukkaavat twiitit ja häirintäviestit

Helsinki Pride 2018 –tapahtuman verkkosivuilla näkyi tällä viikolla välillä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä loukkaavia twiittejä.

Senni Moilanen kertoo, että kyseessä oli inhimillinen virhe. Botti keräsi automaattisesti kaikki Helsinki Pride -aiheiset twiitit etusivulle.

”Olemme yrittäneet saada sivun toimimaan niin, etteivät kaikki twiitit tule sinne. Se kuitenkin vaatisi moderointia, eikä meillä ole siihen resursseja. Yritämme parhaillaan ratkaista tilannetta.”

Tapahtuman nettisivuihin on kohdistunut myös virtuaalisia hyökkäyksiä, joiden vuoksi kaikkia ominaisuuksia sivulla ei saada toimimaan kunnolla. Kyse on järjestöön tai tapahtumaan kohdistuvasta tahallisesta häirinnästä.

”Meillä on joka vuosi tällaisia vaikeuksia”, Moilanen kertoo.

Myös muunlaisia häirintäviestejä tulee. Moilanen ei osaa sanoa, onko niiden määrä muuttunut suuntaan tai toiseen aiempiin vuosiin verrattuna.

”Yleensä häiriköinnin määrä kasvaa, kun lähestytään kulkuepäivää. Alkuviikosta ei tullut hirveästi, mutta nyt on tullut enemmän. Priden jälkeen pystytään paremmin arvioimaan, miten paljon tällaista toimintaa on. Ei se ainakaan loppunut ole, joten sen suhteen ei voi juhlia.”

Miten yhteistyökumppaneiden pitäisi reagoida vihaviesteihin?

Tänä vuonna monet yritykset ovat osoittaneet näkyvästi tukevansa Helsinki Pride –tapahtumaa. Virallisia yhteistyö- ja tapahtumakumppaneita ovat esimerkiksi Prisma, Helsingin Sanomat, Stockmann, Burger King ja Taksi Helsinki.

Twitterissä on jaettu ahkerasti julkaisua, jossa yhteistyökumppaneita kehotettiin moderoimaan julkaisuistaan pois homo- ja transfobiset kommentit.

Mitä mieltä Senni Moilanen on tästä kehotuksesta?

”Mielestäni moderointi on aina kannattavaa. Se tekee toiminnasta turvallisempaa niille, joita epäasiallisilla viesteillä pyritään loukkaamaan.”

Sellaiset viestit ovat asia erikseen, joissa kritisoidaan yrityksen yhteistyökumppanuutta Helsinki Pride-tapahtuman kanssa, mutta selkeästi homo- ja transfobiset kommentit tulisi Moilasen mielestä poistaa näkyviltä.

Yritykset ovat ylpeästi mukana julistamassa Priden sanomaa

Moilasen mukaan yhteistyökumppanit ovat olleet tyytyväisiä, vaikka yhteistyöstä on saattanut tulla myös kritiikkiä yritykselle.

”Osalla yrityksistä on ollut sellainen asenne alusta asti, että jos vihaviestejä tulee, niin sitten tulee. He seisovat tämän asian takana ja ovat ylpeästi mukana.”

Yhteistyökumppanit ovat vahvasti sitä mieltä, että Pride kuvastaa heidän yrityksensä arvoja.

”Tapahtumakumppanuuksiin kuuluu koulutus, jossa koulutamme yrityksen edustajia tai heidän valitsemaansa ryhmää heidän toivomistaan asioista.”

Moilanen kertoo, että jotkut yritykset ovat hyvin perehtyneitä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen asioihin, mutta osa yrityksistä lähti mukaan juuri saadakseen lisää tietoa ja tukea.

”Koulutuksen ja keskustelujen kautta päästään aika hyvin perille siitä, miten yritys toimii. Yhdessä mietitään, voisiko yrityksen toimintaa muuttaa jollain tavalla parempaan suuntaan.”

Pride-kulkueessa voidaan juhlia myös sään puolesta

Pride-viikko huipentuu kulkueeseen ja puistojuhlaan kesäkuun viimeisenä lauantaina.

Viikonlopun sääennuste näytti vielä alkuviikosta epävakaalta. Sää vaikuttaa jonkin verran Pride-juhlan osallistujamäärään, mutta Moilanen uskoo, että viikonlopuksi on luvassa hyviä ilmoja.

”Yhteisössämme muistellaan, että puistojuhlan tai kulkueen aikana on satanut vain kerran Helsinki Priden historiassa. Uskomme, että myös tänä vuonna on aurinkoista, tai ei ainakaan sada.”

Toisaalta, jos sade yllättää, taivaalla voidaan nähdä Pride-teemaan sopivia sateenkaaria.

X