Yksityisautoilun suosio ei näytä hiipuvan – Triplataanko pyöräliikenteen ja jalankulun investoinnit 100 miljoonaan euroon?

Jaa kaverilleTilaa Seura
© iStock
Valtio investoi noin 6 euroa asukasta kohti vuodessa kävelyyn ja pyöräilyyn. Tuoreen tutkimuksen mukaan kestäviin kulkutapoihin kannattaisi panostaa enemmän.

Pyöräliitto ehdottaa tulevaan hallitusohjelmaan valtion pyöräliikenteen ja jalankulun investointien kolminkertaistamista 100 miljoonaan euroon, jotta tavoitellut päästövähennykset saavutetaan.

Tällä hetkellä valtio investoi kävelyyn ja pyöräilyyn noin 6 euroa asukasta kohti vuodessa.

Nykyinen investointitaso on 30 miljoonaa euroa vuodessa, mikä on 1,8 prosenttia valtion liikennebudjetista, vaikka pyörällä ja jalan tehdään 30 prosenttia matkoista.

Suomalaiset suosivat yksityisautoilua

Viimeisimmän henkilöliikennetutkimuksen mukaan 2-3 kilometrin matkoista suomalaiset taittavat 60 prosenttia yksityisautolla.

Henkilöautoilun osuus kaikilla matkoilla matkasuoritteista on 76 prosenttia ja kestävien liikennemuotojen, kuten kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuus, on  vain 18 prosenttia.

”Valtion tavoitteena on lisätä jalankulun ja pyöräliikenteen määrää 30 prosentilla sekä puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä. Vuoteen 2045 mennessä jalankulun, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuus liikennesuoritteesta pitäisi tuplaantua”, kertoo Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen.

Kestävät kulkumuodot tuottavat miljardeja eurooppalaisille yhteiskunnille

Siirtymä kestäviin kulkumuotoihin ei tapahdu itsestään, vaan niihin on investoitava.

Ruotsalaistutkimuksen mukaan ne myös tuottavat valtavasti: kävely ja pyöräily tuottavat eurooppalaisille yhteiskunnille peräti 90 miljardia euroa vuodessa.

Tutkimuksen mukaan EU-maissa syntyy vuodessa pyöräliikenteestä peräti 24 miljardin hyöty, kun taas jalankulkemisesta arvioidaan olevan 66 miljardin arvosta hyötyjä.

Tutkimuksessa todetaan, että pyöräily tuottaa yhteiskunnalle positiivisten terveysvaikutuksien ansiosta 0,18 euroa jokaista kilometriä kohden.

Kävely puolestaan kerryttää jopa 0,37 euroa per kilometri.

Yksityisautoilu ei kerrytä positiivisia terveysvaikutuksia

Tutkimuksen mukaan autoilusta aiheutuu yhteiskunnalle 0,11 euron kustannus jokaista ajettua kilometriä kohden. Laskelmien mukaan autoilun kustannukset EU-maissa ovat noin 500 miljardia euroa vuodessa.

Ruotsalaistutkimuksessa todetaan, että liikenneinvestoinneissa aliarvioidaan jatkuvasti yksityisautoilun kustannuksia. Autoilun kehittämishankkeet usein heikentävät jalankulun ja pyöräilyn houkuttelevuutta.

”Voimme arvioida eri kulkumuotojen hyötyjä verrattuna toisiin. Jos autolla kulkevat vaihtaisivat pyörään tai jalankulkuun lyhyilläkin matkoilla, olisivat hyödyt valtavia”, sanoo ruotsalaisprofessori Stefan Gössling Linné-yliopistosta.

X