Laskun eräpäivä osuu verkkopankin palvelukatkokseen – Seuraako viivästysmaksuja, jos maksusuoritus siirtyy ja myöhästyy?

Jos laskun eräpäivä osuu verkko- tai mobiilipankin palvelukatkosen aikaan, kuka korvaa mahdolliset viivästyskulut?

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Maksujen siirtymiset voivat viivästyä pankin palvelukatkoksen vuoksi.

Jos laskun eräpäivä osuu verkko- tai mobiilipankin palvelukatkosen aikaan, kuka korvaa mahdolliset viivästyskulut?
(Päivitetty: )
Teksti:
Hertta-Mari Kaukonen

Nordean pankkipalvelukatkoksen hidastamat maksujen siirtymiset tililtä toiselle ovat saaneet osan pankkiasiakkaista pelkäämään, että omat maksusuoritukset eivät ehdi maksuun ennen laskun eräpäivää – jolloin myöhästymisistä voi tulla viivästymiskuluja.

Onko huoli laskun eräpäivästä aiheellinen?

Nordean henkilöasiakasliiketoiminnan johtaja Jani Eloranta muistuttaa, että huoltotöistä johtuvat palvelukatkot suunnitellaan lähtökohtaisesti viikonlopuille, jotta niistä olisi mahdollisimman vähän haittaa.

Nytkin meneillään oleva palvelukatko oli jo lieventynyt maanantaihin mennessä niin paljon, että laskun maksu onnistui. Maksujen siirtymiset ovat kuitenkin viivästyneet.

Jos maksun on maksanut tänään mutta raha siirtyy tilille vasta huomenna, ylittyykö tämän päiväinen eräpäivä?

”Jos esimerkin mukaisessa tilanteessa lasku on syötetty maksuun kyseiselle päivälle, niin se on kirjautunut oikein ja on täten maksettu eräpäivänä”, Eloranta kertoo.

Merkityksellistä ei siis ole niinkään se, että milloin pankkien välisessä maksuliikenteessä rahat liikkuvat, vaan se, mille päivälle maksu kirjautuu.

”Verkko- ja mobiilipankissa maksut kirjautuvat sille päivälle, joka on laitettu eräpäiväksi. Eli kunhan laskun syöttää kyseisen vuorokauden aikana, se kirjautuu saman päivän puolella maksuun”, Eloranta lisää.

Kuka korvaa kulut, jos laskun maksaminen ei onnistu arkena?

Entä jos pankkipalvelut katkeaisivat keskellä viikkoa niin, että laskunmaksu ei toimi ollenkaan eräpäivänä, korvattaisiinko tästä aiheutuneet kulut?

”Mikäli asiakkaalle olisi palvelukatkosta aiheutunut suoraa haittaa tai vahinkoa, niin se korvataan. Käymme jokaisen tilanteen tarvittaessa läpi tapauskohtaisesti”, Jani Eloranta lupaa.

Suora haitta voisi olla esimerkiksi juuri viivästymismaksun maksaminen palvelukatkon takia, vaikka yleensä laskuttaja ei perikään päivän tai parin viivästymisestä vielä kuluja.

Miten pankin palvelukatkokseen voi varautua?

Nordea lupaa tiedottaa jatkossa hyvissä ajoin palvelukatkoistaan.

”Osana tätä tiedotusta suosittelemme hoitamaan tarvittavat pankkiasiat etukäteen ja mikäli tarpeellista, nostamaan käteistä etukäteen”, Eloranta sanoo.

Pankki on etukäteistiedotuksesta huolimatta kuitenkin vastuussa palvelukatkon aiheuttamasta vahingosta asiakkailleen. Eli vaikka asiakas ei varautuisi etukäteen tiedotettuun palvelukatkoon mitenkään, on hän oikeutettu korvauksiin, jos omat laskut viivästyvät palvelukatkon aikana.

Lue myös: Pienyrittäjän maksukortti kopioitiin ja 20 000 euroa katosi – kuluttajana hän saisi rahat takaisin pankilta, yrittäjänä ei

X