Rahat pois herkkäuskoisilta! Entinen ”selvänäkijä” tunnustaa: ”Kaikki me puhelinennustajat olemme huijareita”

Jaa artikkeliTilaa Seura
Puhelinennustaja tunnustaa
”Monien ihmisten usko ennustajien yliluonnollisiin kykyihin on niin vahva, ettei mikään horjuta sitä.” © Kuva: Jussi Jääskeläinen
Entinen työntekijä katuu ja tunnustaa: tällaisilla helpoilla keinoilla netissä ja puhelinpalveluina toimivat ennustajafirmat rahastavat herkkäuskoisia.

Haluatteko kuulla selityksen: miksi joku alkaa kertoa ihmisille tietoja heidän tulevaisuudestaan, rahaa vastaan? Tässä Aarno, entinen puhelinennustaja, kertoo oma tositarinansa.

Minulla on selvänäkemisen lahja. Pystyn intuitiivisesti katsomaan ihmistä pitkänkin matkan päästä, vaikka toiselta puolen maapalloa. Pystyn tuntemaan hänen energiansa ja näkemään hänen elämänpolkunsa, niin menneen kuin tulevan.

Siksi ryhdyin puhelinennustajaksi. Kutsumukseni on auttaa ihmisiä, jotka ovat avoimia ottamaan vastaan henkimaailman johdatusta.

Höpö höpö. Oikeasti ryhdyin puhelinennustajaksi, koska on äärimmäisen helppoa huijata ihmisiä, jotka haluavat uskoa yliluonnolliseen. Minä tiedän, koska olen itsekin ollut sellainen.

Kaikki me puhelinennustajat olemme huijareita. Tai no, joidenkin harvojen todellisuudentaju on siinä määrin häiriintynyt, että he luulevat oikeasti olevansa selvänäkijöitä. Työssään he eivät kuitenkaan ole sen parempia kuin huijarit.

Oliko se vain viihdettä?

Olin töissä firmassa, jonka palkkalistoilla oli paljon puhelinennustajia. Firma korosti meille työntekijöilleen, että olemme viihdepalvelu. Ihmiset soittavat meille, koska kaipaavat elämäänsä harmitonta viihdettä.

Samalla kuitenkin neuvottiin, miten asiakkaat saadaan uskomaan, että kyse on oikeasta selvänäkemisestä. Lisäksi ohjeistettiin, mitä ei saa tehdä, jotta firma ei joudu ongelmiin.

Eräässä firman infokirjeessä oli esimerkki liian yksityiskohtaisesta ennustuksesta, jota ei olisi saanut tehdä. Puhelinennustaja oli kertonut iäkkäälle asiakkaalle testamentista, jonka muka näki.

Niinpä asiakas oli kääntänyt koko kotinsa ylösalaisin etsiessään tuota kuvitteellista dokumenttia. Firma pelkäsi asiakkaan omaisten ryhtyvän oikeustoimiin.

En kerro firman nimeä, etten itse edes näin jälkeenpäin joudu vaikeuksiin. Niinpä en kerro myöskään, milloin työskentelin.

Joku voisi muuten päätellä jo näistä tiedoista jotain, sillä miespuolisia ennustajia on alalla varsin vähän.

Yritin suhtautua työhön viihdepalveluna, mutta se oli vaikeaa, koska monille asiakkaille kyse ei selvästikään ollut viihteestä. Syyt soittaa meille saattoivat olla raskaita ja synkkiä.

Eräskin hyvin iäkäs nainen kysyi minulta ääni väristen, tuleeko hänellä koskaan enää olemaan sydänystävää.

Keski-ikäinen mies soitti peloissaan ja kysyi, onko hänellä syöpä. He eivät soittaneet huvikseen. Heillä oli hätä.

Venytä puhelua huuhaalla

Iäkkään naisen kanssa puhuessani minulla oli pala kurkussa. Olisin halunnut auttaa häntä, etsiä vaikka netistä yksinäisille vanhuksille tarkoitettuja palveluja.

Mutta koska olin puhelinennus­taja, minun piti vain suoltaa suus­tani huuhaajargonia ja koittaa venyttää puhelua mahdollisimman pitkäksi.

Huuhaajargonilla tarkoitan new age -piireissä yleistä puhetapaa, jossa toistuvat sanat intuitio, energia, aura, kenttä, chakra, enkeli, astraalitaso ja sen sellaiset.

”Minun piti vain suoltaa suustani huuhaajargonia ja koettaa venyttää puhelua mahdollisimman pitkäksi.”

Puhelinennustajan kannalta ne ovat mukavan epämääräisiä sanoja, joiden lopullisen merkityksen kuulija itse muodostaa päässään.

Syöpää pelkäävälle miehelle olisin halunnut sanoa, että mitä sinä minulle soitat, ota yhteyttä lääkäriin. Valitsin kuitenkin huuhaapuheen ja puhelun pitkittämisen, koska minun piti tienata.

Hommasta saa provikkapalkan, joten tähtäimessä on aina maratonpuhelu.

Vaikka oikealla terminologialla pääsee jo pitkälle, tärkeintä työssä on selvänäkeminen. Siinä pitää onnistua. Asiat pitää nähdä oikein, ja ennustusten tulee toteutua.

Miten se tapahtuu? Yliluonnollisilla kyvyilläkö?

Palaan siihen myöhemmin.

Tiedän rajatiedon lumon

Minulla oli nuorena paljon ongelmia terveyden kanssa. Lääkärit eivät suhtautuneet vakavasti kipuja ja muita oireita valittelevaan nuorukaiseen, joka ulkoisesti näytti terveeltä.

Monet lääkärit nauroivat minulle.

Aloin vaikean masennuksen vuoksi käydä nuorisopsykiatrian poliklinikalla kahdesti viikossa. Psykiatrikin sanoi suoraan, ettei usko fyysisiin vaivoihini. En saanut niihin apua mistään.

Tunsin itseni ulkopuoliseksi ja olin epätoivoinen. Niinpä tarrauduin viimeiseen oljenkorteen, vaihtoehtoisiin hoitomuotoihin.

Se maailma otti minut avosylin vastaan ja tempaisi mukaansa.

Kävin homeopaatilla, vyöhyketerapiassa, meridiaanien korjaajalla, henkiparantajalla, käsillä parantajalla ja ties millä poppamiehillä ja -naisilla.

Luin Ultra-lehteä ja alan kirjallisuutta laidasta laitaan ja opettelin erilaisia ennustusmenetelmiä.

”Ihmiset soittavat meille, koska kaipaavat elämäänsä harmitonta viihdettä.”

”Ihmiset soittavat meille, koska kaipaavat elämäänsä harmitonta viihdettä.” Kuva: Jussi Jääskeläinen

Perehdyin luontaislääkintään. Minulta saattoi kulua päivässä pari tuntia pelkästään siihen, että valmistin ja nautin kymmenen erilaista syötävää tai juotavaa ”lääkettä”, kuten kombutsaa (joka siihen aikaan tunnettiin nimellä volgansieni) ja pellavansiemenlimaa.

Kokeilin ihan kaikkea, ja olin valmis uskomaan mihin vain. Yliluonnollisiin asioihin ja vaihtoehtoisiin hoitomuotoihin uskominen oli mahtavaa. Tunsin olevani ikiaikaisen viisauden äärellä, josta suurin osa ihmisistä ei tiennyt mitään. Sain toivoa elämään.

Mutta mikään ei ollut ilmaista. Mihin tahansa rahojani panin, aina minulle lupailtiin suuria. Kerta toisensa jälkeen jouduin pettymään.

Menetin säästöni, ja kuntoni huononi entisestään.

Rajatietoon keskittyvillä Hengen ja Tiedon messuilla aloin epäillä, että ehkä kaikki aihepiiriin liittyvä olikin huijausta ja rahastusta.

Valemeedio herätti

Ymmärsin lopulta asioiden todellisen laidan, kun menin kotipaikkakuntani parapsykologisen yhdistyksen järjestämään meediotilaisuuteen.

Maksullisessa tilaisuudessa tunnettu ja karismaattinen selvänäkijä kertoi ensin omasta henkisestä polustaan ja vastaili sitten yleisön kysymyksiin.

Kysymykset liittyivät yleensä johonkin huoleen tai ongelmaan. Selvänäkijä puhui kauniita asioita kulloisestakin kysyjästä, aivan kuin olisi tuntenut tämän jo pitkään. Lopuksi hän kertoi, kuinka näki huolen olevan turha tai ongelman ratkeavan.

Ihmiset hymyilivät, huokailivat ja jopa itkivät liikutuksesta. Näin heissä itseni vielä muutama vuosi aikaisemmin. Tilaisuuden jälkeen moni varasi ajan yksityiselle tapaamiselle, joka oli paljon kalliimpi.

Minuun esitys ei uponnut, olin pettynyt jo liian monta kertaa. Seurasin tilaisuutta ulkopuolisen silmin ja tajusin yhtäkkiä, kuinka mies huijasi yleisöä.

Samoilla konsteilla minua oli jo huijattu lukemattomia kertoja.

Tätä haluamme kuulla

Jokainen meistä haluaa kuulla olevansa erityinen. Jokainen haluaa myös kuulla olevansa poikkeuksellisen vahva ihminen, joka lopulta selviää rankoistakin vastoinkäymisistä.

Huijarit saavat meidät puolelleen kertomalla sen, mitä haluamme kuulla.

Selvänäkijöiden ennustukset eivät yleensä ole tarkkoja. Niissä on epämääräisiä asioita, joille kuulija antaa itse merkityksen. Näin kuulija saa vaikutelman, että ennustus kertoo suoraan hänen elämästään.

Asiakkaat haluavat uskoa selvänäkijöiden kykyihin, koska elämä on mielekkäämpää, kun saa yliluonnollista apua. Siksi he tulkitsevat selvänäkijöiden puheet siten, että usko vahvistuu.

Testasin selvänäkijää. Esitin hänelle yksinkertaisen kysymyksen kivuistani. Hän kiersi kysymyksen, höpisi sekavia ja kehui minua. Aivan kuten arvelinkin.

Esitin toisen kysymyksen. Selvänäkijä huomasi minun olevan epäluuloinen ja yritti päästä minusta äkkiä eroon. Hän alkoi hauskuuttaa yleisöä sutkauksilla, joilla vei huomion muualle.

Rahapula sai alalle

Ryhdyin puhelinennustajaksi paljon myöhemmin rahapulassa.

Ensimmäinen työvuoro jännitti. Laitoin rauhallista ja mystisen kuuloista musiikkia soimaan.

Kaivoin esiin kaikki Ultrani ja selailin niitä päästäkseni tunnelmaan. Tietokoneen näytölle avasin Hengen ja Tiedon messujen kotisivut inspiraatiota antamaan.

Kirjoitin paperille ennustajanimeni ja sanan ”viihdelinja” muistuttamaan, mistä oli kyse. Kirjoitin myös lauseita, kuten ”energiat väreilevät positiivisesti” ja ”aura on vahva”, joita voisin heitellä oikeissa tilanteissa.

Asiakkaan soittaessa pyrin aina ensin juttelemaan niitä näitä on­kiakseni hänestä tietoja. Kun hän sitten oli esittänyt kysymyksensä, aloin kertoa, mitä muka näin.

Yleensä kerroin asioita, jotka oli mahdollista yhdistää niihin asioihin, joita hän oli minulle jo paljastanut. Ryyditin puhettani alan sanastolla.

”Muistin aina kertoa näkeväni, kuinka poikkeuksellinen ihminen soittaja on, ja kuinka hän tulee selviämään vastoinkäymisistään voittajana.”

Usein soittaja otti itse esiin joitain asioita omasta elämästään ja kysyi, tarkoitanko tätä. Vastasin myöntävästi.

Muistin aina kertoa näkeväni, kuinka poikkeuksellinen ihminen soittaja on, ja kuinka hän tulee selviämään vastoinkäymisistään voittajana.

Puhuin matalalla ja rauhallisella äänellä selkeästi artikuloiden. Asiakkaat suhtautuvat puhelinennustajaan lähtökohtaisesti kunnioittavasti. Tuota suhtautumista on syytä vahvistaa mahdollisimman arvokkaalla käytöksellä.

Kuin puhelinmyyntiä

En käyttänyt mitään apuvälineitä. Niistä voi olla paljon hyötyä, jos ne hallitsee. Esimerkiksi Tarot-korteilla voi pitkittää puhelua kauan, jos osaa kertoa niistä ummet ja lammet. Minä en jaksanut opetella riittävän hyvin mitään ennustusmenetelmää, joten ennustin intuitiolla.

Minulla oli aikaisempaa kokemusta puhelintyöstä. Olin työskennellyt puhelinmyyjänä ja Amnestyllä varainhankkijana. Siitä oli paljon apua. Jäin harvoin sanattomaksi.

Ensimmäinen työvuoroni sujui riittävän hyvin, jotta minun kannatti jatkaa alalla. Pisimmän puhelun venytin yli 20-minuuttiseksi.

Ajattelin etukäteen, että puhelinennustaminen tulisi olemaan paljon helpompaa kuin muu tekemäni puhelintyö. Niin se olikin, mutta omatuntoni alkoi kolkuttaa.

Monet soittajat olivat joko yksinäisiä tai sairaita. Jotkut olivat molempia. Tehtäväni oli suoraan sanottuna kusettaa heitä.

Se kävi henkisesti raskaaksi.

Joillekin soittajille olisi tehnyt hyvää järkevä keskustelukump­pani, jonka kanssa käsitellä ajatuksia ja tunteita. Minä en sellainen voinut olla, koska olin mystinen ennus­taja.

Minun piti nähdä auroja, tuntea energioita ja saada ilmestyksiä. Siitä on järki kaukana.

Eräs soittaja testasi minua. Vastattuani hänen kysymykseensä hän sanoi, että toinen saman firman ennustaja oli antanut kysymykseen ihan erilaisen vastauksen.

Keksin äkkiä selityksen, kuinka molemmat ennustukset tarkoittivat samaa, ja soittaja oli tyytyväinen.

”En lopulta pystynyt olemaan puhelinennustaja kuin muutaman kuukauden. Omatuntoni soimasi liikaa.”

”En lopulta pystynyt olemaan puhelinennustaja kuin muutaman kuukauden. Omatuntoni soimasi liikaa.” Kuva: Jussi Jääskeläinen

Häiriköistä oli vaivaa

Firman infokirjeissä kerrottiin hulluista asiakkaista, joista oli riesaa. Joku asiakas väitti, että ennustaja oli murtautunut hänen kotiinsa. Toinen väitti, että puhelinennustaja oli ajatuksen voimalla piilottanut hänen ajokorttinsa ja kotiavaimensa.

Häirikköasiakkaat kirjoittivat nettiin viestejä, joissa mustamaalasivat ennustajia. Eräänkin miehen tiedettiin kirjoittaneen satoja haukkumisviestejä.

Infokirjeissä kerrottiin myös joidenkin ennustajien aiheuttaneen ongelmia. Jotkut olivat sopineet tapaamisia asiakkaiden kanssa, vaikka se oli kiellettyä. Joku oli lähettänyt asiakkaalle valokuvia ja ison laskun.

En lopulta pystynyt olemaan puhelinennustaja kuin muutaman kuukauden. Omatuntoni soimasi liikaa.

Moni haluaa vain uskoa

Ihmisten reaktiot ovat olleet yllättäviä, kun olen kertonut työskennelleeni puhelinennustajana ja homman olevan pelkkää huijausta.

Eräs henkilö sanoi, että on se silti ihmeellistä, miten hyvin puhelinennustajat ovat osanneet hänen tulevaisuutensa nähdä. Yritin selittää, että huijaamisen tarkoitus on saada asiakkaat ajattelemaan juuri noin. Hän sanoi uskovansa minua, mutta soittavansa silti jatkossakin ennustajille.

Toinen henkilö suuttui. Hänelle oli kova pala kuulla, että asia, johon hän lujasti uskoi, olikin huijausta. Hän lopulta käsitteli pettymyksensa haukkumalla minut ja ilmoittamalla, että vain minä olin kusettaja, ja muut ovat oikeita ennustajia.

Juuri tämän vuoksi puhelinennustaminen on niin helppoa. Monien ihmisten usko ennustajien yliluonnollisiin kykyihin on niin vahva, ettei mikään horjuta sitä.

Ei edes se, että ennustaja itse kertoo homman olevan huijausta.

Magiaa mahan täydeltä – ilman palautusoikeutta

Erilaisia ennustamispalveluita myyviä yrityksiä toimii Suomessa lukematon määrä. Osa pyörii pelkästään netissä, useimpiin pitää soittaa puhelimella maksullisten palvelunumeroiden kautta. Jotkut näkyvät kaupallisten televisiokanavien myöhäisillan tai aamuyön täyteohjelmina.

Ja sitten ne huonot uutiset: kehnoistakaan ennusteista ei saa rahojaan takaisin, ellei ennustuspalveluyhtiö jostain syystä haluaisi antaa povauksilleen esimerkiksi onnistumis- tai ennustetarkkuustakuuta. Tuskin kukaan antaa.

Kotimainen kuluttajansuoja pätee myös näihin palveluihin, mutta kuluttajan on käytännössä hyvin vaikea osoittaa niistä selkeä vika, virheellisyys tai puute.

Sellainen voisi olla, että hänelle ei ole kerrottu tarkasti palvelun hintaa, tai hän ei ole saanut rahoilleen luvattua vastinetta.

”Mikäli ennustaja lupaisi, että näillä numeroilla tulet voittamaan ensi viikolla lotossa, silloin kyse olisi varsin selvästä tapauksesta, jos voittoa ei tullutkaan”, sanoo Kilpailu- ja kuluttajaviraston erityisasiantuntija Saija Kivimäki.

Tällaisia ennustajat ymmärrettävästi välttävät tekemästä.

Periaatteessa asiakkaalla on samanlainen tilanne kuin vaikkapa elokuvissa kävijällä: jos hauskaksi mainostettu komedia ei naurata, se jää katsojan tappioksi.

Kehnoja neuvoja saa jakaa

Ellei ennustaja yllytä asiakastaan johonkin rikolliseen tai terveyttä vaarantavaan toimintaan, huonojenkaan elämänviisauksien jakelu ei sinänsä ole höynäyttämistä.

Kuluttajariitalautakunta linjasi vuosituhannen alussa, että myytävät meedio-, horoskooppi- tai muut ennustuspalvelut ovat silkkaa viihdettä. Siksi yhtiöt mainitsevatkin usein pienellä präntillä esimerkiksi nettisivuillaan tuottavansa vain viihdesisältöä.

Vastuuta on lautakunnan mielestä myös ostajalla: aikuinen ei voi yleisen elämänkokemuksenkaan perusteella olettaa saavansa tuntemattoman meedion neuvoista luotettavia, valituskelpoisia tuloksia.

”Tässä ollaankin harmaalla alueella: jos ostajan harkintakyky on iän tai sairauden takia heikentynyt, sitä ei saa käyttää hyväkseen.”

Sen osoittaminen on vain hyvin vaikeaa, estäminen samoin, jos kyse ei ole holhouksenalaisesta ihmisestä.

”Teleoperaattoreilta voi tilata omaan liittymäänsä palvelunumerojen soittoestoja. Ulkopuolinen ei sitä voi läheiselleen tehdä, vaikka olisi tilanteesta kuinka huolissaan”, Saija Kivimäki sanoo.

Ei saa luvata liikoja

Sen sijaan palveluiden harhaanjohtava mainonta ja katteettomat lu­paukset esimerkiksi ennusteiden konkreettisista vaikutuksista ovat eri asia.

”Palveluiden markkinoinnissa ei saa antaa totuudenvastaista tietoa, eikä johtaa kuluttajaa muutoinkaan harhaan”, Kivimäki sanoo.

Liika aggressiivisuuskin ja tuputtaminen ovat kiellettyjä.

”Se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että asiakkaan kokemia vastoinkäymisiä tai elämäntilannetta, jotka heikentävät kuluttajan arvostelukykyä, ei saa käyttää mainonnassa houkuttimena”, Kivimäki sanoo.

Jutussamme kerrotuista keinoista esimerkiksi maksullisten puhelujen tarpeeton pitkittäminen on hänen mielestään kuluttajan edun vastaista.

”Kaikissa myytävissä palveluissa yrityksellä on velvollisuus toimia asiakkaansa edun mukaisesti.”

Petri Korhonen

Lue myös: Aamun sarastaessa Astral-tv:n selvänäkijä parantaa äidin ja tyttären välejä ”hyvällä energialla” – 10 minuutin kosminen apu suorassa lähetyksessä maksaa yli 35 euroa

X