Kiinan vastustajat yrittivät infovaikuttaa suomalaisiin Facebookin kautta – ja nyt jakamalla lehtisiä postilaatikkoihin

Jaa artikkeliTilaa Seura
Kiinan-vastaista verkkovaikuttamista tehdään yhä enemmän myös suomeksi. © Kuvakaappaus
Facebook kertoo löytäneensä viime vuosina Suomeen kohdennettua informaatiovaikuttamista. Todennäköisesti asialla olivat Kiinan hallintoa vastustavat, Donald Trumpia tukeneet kansainväliset toimijat, jotka halusivat mustamaalata Kiinaa.

Somepalvelu Facebookin julkaisema vuosien 2017–2021 informaatio-operaatioiden katsaus paljastaa, että myös Suomeen on Facebookissa kohdennettu koordinoitua informaatiovaikuttamista. Tällaista tehdään erilaisilla valeprofiileilla, ryhmillä ja mediasivustoilla.

Viisi eniten FB-vaikuttamisoperaatioita tehnyttä maata ovat raportin mukaan Venäjä, Iran, Myanmar, Yhdysvallat ja Ukraina. Useimmiten ulkomaisten vaikuttamisoperaatioiden kohteita olivat Yhdysvallat, Ukraina, Iso-Britannia, Libya ja Sudan. Myös ylikansallisia, monessa maassa samanaikaisesti tehtyjä vaikutusyrityksiä on runsaasti.

Katsauksen mukaan suomalaisille Facebook-käyttäjille kohdistetut vaikutusyritykset olivat osa tällaista ylikansallista operaatiota, jossa Suomi oli vain yhtenä kohdemaana.

Facebook ei suoraan kerro näiden tekijöiden kansallisuutta, mutta jäljet viittaavat vahvasti etenkin Yhdysvalloissa toimiviin Kiinan kommunistisen puolueen vastustajiin.

Facebook kertoi viime vuonna poistaneensa joukon Suomessakin havaittuja tilejä, joita pyöritti Donald Trumpia tukeva, äärioikeiston suosima Kiinan-vastainen mediaimperiumi. Verkostossa oli satoja käyttäjiä, sivuja ja ryhmiä.

Kiinan vastustajat levittivät Falun Gong -liikkeen mediaa

Verkosto levitti muun muassa Epoch Timesin sisältöä. Sitä pidetään yleisesti Kiinassa vainotun Falun Gong -uskonnollisen liikkeen mediakonsernina. Epoch Timesin taustayhtiön oma mainonta estettiin Facebookissa jo vuonna 2019.

Faktantarkastusyhteisö Snopesin vuoden 2019 loppupuolella tekemä selvitys havaitsi Epoch Timesiin liittyvän The Beauty of Life -nimisen julkaisun käyttävän valetilejä levittääkseen viestejään tehokkaammin. Tähän julkaisuun liittyvien tilien ja sivustojen joukossa ei ollut suoraan suomalaisina esiintyviä käyttäjiä tai sivustoja.

Facebook myönsi kesän 2020 poiston liittyvän kyseiseen verkostoon ja taustalla olevaan Truth Media -nimiseen yritykseen.

Tuolloin myös Suomi mainittiin ensimmäisen kerran viestien kohdemaiden joukossa. Facebookin mukaan kampanjan kohteena olivat englannin- ja kiinankielinen väestö ympäri maailman.

Epoch Timesin englanninkielisen version julkaisija Stephen Gregory on kiistänyt yhteyden Truth Mediaan, vaikka sivusto siihen kytkeytyvine verkostoineen levitti säännöllisesti Epoch Timesin sisältöä.

Truth Medialla ei vaikuta olevan erityistä suoraa kiinnostusta Suomea kohtaan, sillä on julkaissut vain muutamia Suomea koskevia lyhyitä uutisia kiinaksi.

Graphikan tekemän selvityksen mukaan Truth Media toimii sosiaalisen median lisäksi myös eri alustojen välillä tarkoituksenaan tehostaa erilaisia Kiinan kommunistisen puolueen vastaisia verkkosivuja.

Yksi niistä on Tuidang Centerin omistama End CCP -sivu, joka kampanjoi Kiinan kommunistipuolueen lopettamiseksi.

Falun Gongiin kytkeytyvän verkkosivun esitteitä on kuluvana vuonna jaettu myös suomalaisiin postilaatikoihin. Kuvia esitteistä on julkaistu sosiaalisessa mediassa kevään aikana.

Suomessa Falun Gongin Kiina-vastaista sanomaa on jaettu painettuina lehtisinä. © Kuvakaappaus Twitteristä

Epoch Timesin sisältö leviää Pohjoismaissa

Epoch Times on muuttunut viime vuosina merkittäväksi propagandakoneistoksi. New York Times kuvasi sen kasvun johtuneen erityisesti Trumpin puolestapuhujaksi profiloitumisesta ja sosiaalisen median tehokkaasta hyödyntämisestä. Valeprofiilien käyttö on edesauttanut sisällön leviämistä somessa.

Mediakonsernilla on jonkin verran toimintaa Pohjoismaissa. Sillä on oma Ruotsissa toimiva julkaisunsa Epoch Times Nordic, joka käsittelee myös muita Pohjoismaita. Myös Tuidang Centerillä on ruotsalainen vastine, joka on julkaissut myös melko kömpelöitä suomenkielisiä käännöksiä.

Toistaiseksi ei ole selvää, miten paljon Epoch Times tai siihen liittyvät mediayhtiöt kohdentavat vaikuttamista suomalaisiin nyt jotain muuta kautta, kun Facebook pani stopin sen aiemmille touhuille.

Silloin kun lehti oli yhä merkittävästi pienempi julkaisu kuin nykyään, se julkaisi mainostajia varten diaesityksen toiminnastaan Suomessa. Esityksen mukaan lehteä jaettaisiin pääkaupunkiseudulla, Tampereella, Oulussa, Rovaniemellä ja pienemmissä kaupungeissa. Jakopaikkoina toimivat kirjastot, kaupat ja aasialaiset ravintolat.

Falun Gong -liikkeen seuraajat ovat tiettävästi levittäneet jonkin verran Epoch Timesin sisältöä suomalaisille osana katuaktivismiaan. Lisäksi sosiaalisessa mediassa voi toisinaan havaita tilejä, jotka levittävät kyseisen mediaimperiumin sisältöjä suomalaisille. Erityisen laajasta kampanjoinnista ei toistaiseksi ole merkkejä.

Kiina tekee propagandaansa avoimemmin

Kiinaa hallitseva kommunistipuolue levittää omaa propagandaansa Suomessa sosiaalisen median välityksellä, useimmiten käyttäen lähetystöjensä ja diplomaattiensa virallisia tilejä. Toisinaan se ostaa suoraan tai välikäsien kautta ilmoitustilaa sanomalehdistä, ja sillä näyttää olevan myös yhteistyökumppaneina suomalaisia julkaisuja kuten turisteille suunnattu englanninkielinen Helsinki Times -verkkolehti.

X