Kun uni ei tule, niksit ovat monet – Tämä keino on nyt tieteellisesti todistettu ja auttaa nukahtamaan helposti

Jaa kaverilleTilaa Seura
Nukkumisvaikeudet ovat yleisiä. Tämä keino helpottaa unentuloa.
Tuoreen tutkimuksen mukaan lämmin kylpy puolitoista tuntia ennen nukkumaanmenoa todistetusti auttaa unentuloa.

Teksasin yliopiston tutkijat eivät selvittäneet asiaa laboratoriossa, vaan selasivat tuhansia unentulon edistämistä koskevia tutkimuksia kansainvälisistä tietokannoista.

Näiden joukosta löytyi parikymmentä tutkimusta, joissa oli selvitetty lämpimän suihkun vaikutusta unentuloon. Kun nämä tutkimukset niputettiin yhteen – jolloin tutkimusten todistusvoima kasvaa – ne osoittivat selvän yhteyden lämpimän kylvyn tai suihkun ja unentulon välillä.

Kylpy edistää unentulon vaikutusta

Tutkijoiden mukaan kylvyn unentuloa edistävä vaikutus selittyy ihmisen perusbiologialla. Ihmisen ydinlämpö, jolla tarkoitetaan veren lämpötilaa keuhkoissa ja sydämessä, vaihtelee vuorokauden mittaan oman biologisen rytminsä mukaan.

Iltapäivällä ydinlämpö on korkeimmillaan ja silloin ihmisen on myös vaikeinta nukahtaa. Ydinlämpö alkaa kuitenkin laskea noin puolitoista tuntia ennen rutiiniksi tullutta nukkumaanmenoaikaa, ja samanaikaisesti ihminen alkaa tuntea väsymystä.

Alimmillaan ydinlämpö on ihmisen nukkuessa.

Kylpy valmistaa kehoa nukkumaan – ja parantaa unenlaatua

Tutkijat arvelevat, että lämmin kylpy voimistaa tätä biologista prosessia. Kun ihminen viruu lämpimässä suihkussa tai kylvyssä, lämpöä siirtyy ruumiin sisäosista sen pinnalle ja samalla ydinlämpö laskee. Näin oikea-aikaisesti otettuna lämmin kylpy valmistaa kehoa nukkumaan.

Tutkimukset viittasivat myös siihen, että uni ei ainoastaan tule helpommin, vaan myös sen laatu paranee.

X