4 terveystekoa, joihin et uskonut pystyväsi

Jaa kaverilleTilaa Seura

Ihminen on tunnetusti mukavuudenhaluinen olento. Jos vaihtoehtona on sohva, elokuva ja hyvää ruokaa, se häviää harvoin esimerkiksi salitreenille.

Vertauksia voisi olla muitakin, mutta varmasti ymmärsit pointtini.

Uskoisitko, että pystyt suoriutumaan mielestäsi haastavista tehtävistä, jotka edesauttavat terveyttäsi ja joihin voit jäädä jopa koukkuun?

Et ehkä usko, vielä. Koska et ole kokeillut.

Luettelen seuraavassa 5 tällaista asiaa. Jokaisesta niistä on tullut itselleni tapa. Ja kun jostakin asiasta tulee tapa, siitä alkaa yllättäen tykätä. Yleensä.

Treenaaminen aamulla

Merkittävä osa tuttavistani on todennut, ettei pysty treenaamaan aamulla, koska ei ole ”aamuihminen”. Todellisuudessa vain hyvin pieni osa ihmisistä, jos sekään, kuuluu sellaiseen ryhmään, jolle aamutreeni ei sovi. Jos kuitenkin teet yövuoroa tai työsi alkavat hyvin aikaisin, en suosittele yöunen tarpeetonta lyhentämistä.

Aamutreenin sopii etenkin ihmisille, joiden työmatka on lyhyt, jotka voivat tehdä etätöitä tai joiden työt eivät ala kukonlaulun aikaan.

Kokeile. Mene kerrankin ajoissa nukkumaan ja herää 5-6 välillä. Nauti lasillinen vettä ja banaani ja nappaa treenikassi olalle. Vielä tässä vaiheessa saattaa tuntua ikävältä, mutta kun pääset salille ja aloitat treenin, olet voittaja. Treenin jälkeinen aamiainen kruunaa olon. Olet täynnä energiaa.

Avantouinti / viileä avovesi

Jos olet perusterve eikä lääkärisi ole kieltänyt viileässä vedessä pulahtamista, onneksi olkoon! Olet valmis kokemaan kylmän veden houkutuksen, johon moni on jäänyt koukkuun.

Ensimmäinen pulahdus on aina haastavin. Kyse on pitkälti mentaalisesta haasteesta. Jos jäät laiturille vikisemään, et pääse koskaan veteen asti. Tee päätös veteen menosta kävellessäsi kohti laituria tai uintipaikkaa. Etene päättäväisesti, pulahda ja nouse ylös. Ole oman elämäsi Rambo. Fiilis kylmästä vedestä nousemisen jälkeen on mieletön. Kannattaa aloittaa paikassa, missä pääset saunaan lämmittelemään. Muista pitää pipo päässä.

Kieltäytyminen makeasta

Sokeri on monelle ihmiselle ylitsepääsemätön houkutus. Kokeile vaikka. Osta suklaalevy ja aseta se työpaikkasi taukohuoneeseen tai neuvotteluhuoneen pöydälle. Tarkkaile ihmisiä.

En kannusta ketään heittämään ruokaa roskiin, mutta kokeile joskus seuraavaa mentaaliharjoitusta:

  1. Osta suklaalevy. Nauti siitä yksi pieni palanen.
  2. Heitä levy roskiin tai käy viemässä se naapurillesi.
  3. Taputa itseäsi olalle. Suoritit tehtävän.

Lehtikaali osaksi ruokavaliota

Tutkitusti terveysvaikutteinen lehtikaali on voimaruokaa, josta harva tunnustaa pitävänsä. En pitänyt siitä itsekään, enkä pidä vieläkään. Mutta minulla on keino sen nauttimiseen ja terveyshyötyjen hyödyntämiseen.

Tee seuraavasti ja harhauta itseäsi.

  1. Sekoita tehosekoittimella jogurtti / rahka, valitsemiasi marjoja, banaania ja vaikkapa nokare maapähkinävoita. Heitä sekaan nyrkillinen lehtikaalia.
  2. Maista. Voitko hyvällä omallatunnolla sanoa itsellesi maistavasi joukosta lehtikaalin?
  3. Onnea, suoritit tehtävän.
X