6 syytä, miksi mies lihoo

Jaa artikkeliTilaa Seura
Kuva: Pixabay

Tuoreet, tässä kuussa julkistetut FinTerveys- ja FinSote-väestötutkimusten tulokset ovat varsin karua luettavaa.

Tulosten perusteella 20–54-vuotiaista työikäisistä miehistä 65 prosenttia oli painoindeksin mukaan ylipainoisia tai lihavia vuonna 2020. Ylipainoisten määrä on noussut selvästi kahden vuoden takaisesta.

Ylipaino ja lihavuus on yleisintä 55–74-vuotiailla. Tässä ikäryhmässä peräti 70 prosenttia miehistä oli ylipainoisia.

Olen valmentanut ylipainoisia usean vuoden ajan heille tarkoitetuissa painonhallinta- ja elämäntapamuutosryhmissä. Väitän siis tietäväni ainakin jotain syistä ylipainon takana. Läheskään aina syyt eivät ole ilmiselviä henkilölle itselleen.

Seuraavassa joitakin havaintoja ylipainon syistä nimenomaan miehillä, vaikka useampi kohta pätee myös naisiin.

Mies syö paljon kerralla. Ruokapäiväkirjoja analysoidessani olen havainnut, että monelle ylipainoiselle miehelle on tyypillistä jättää aamiainen väliin ja mättää lounaalla vatsaan lähes kaikkea mikä liikkuu. Sen jälkeen paastotaan päivä ja syödään taas tuhdisti illalla.

Mies jättää kasvikset väliin. Enemmän sääntö kuin poikkeus on, että kasvikset eivät kuulu ylipainoisen miehen ruokavalioon.

Miehen leivän päällä on liikaa rasvaa. Tämä ei ole tietenkään ainoastaan miesten ongelma, mutta havaintoni on, että miehet käyttävät leivän päällä usein rasvaisia makkaroita ja juustoja.

Mies ei kävele. Tällä viittaan aerobiseen liikuntaan eli muun muassa reippaisiin kävelylenkkeihin. Pariskunnista kokemukseni mukaan selvästi aktiivisempia tässä ovat naiset.

Miehelle maistuu olut. Niin maistuu monelle naisellekin, mutta lukemissani ruokapäiväkirjoissa tämä korostuu miespuolisilla valmennettavilla.

Tunnesyöminen vaivaa myös miestä. Tunnesyöminen ei ole ainoastaan naisten ongelma. Moni mies ei myönnä asiaa, mutta epäterveellistä ruokaa käytetään usein apuna stressinhallintaan.

Näiden yleisten syiden lisäksi on syytä mainita, että ylipainon perimmäiset syyt voivat olla muualla kuin ruokavaliossa. Niitä voivat aiheuttaa lapsuuden traumat, kaveriporukan tuomat paineet ja itsetunnon ongelmat.

Kehopositiivisuudella on tässä oma merkityksensä, mutta samaan aikaan ylipainoisen tulisi aktiivisesti etsiä vastauksia ongelmaan. Hautautuminen tunnesyömiseen on usein se huonoin vaihtoehto.

Liikunnalla on tärkeä merkitys, vaikka se ei missään tilanteessa korvaa huonoa ruokavaliota. Kokemukseni mukaan on kuitenkin varsin yleistä, että liikunnallinen ihminen pystyy pysymään paremmin kiinni myös terveellisemmässä ruokavaliossa.

X