Älä usko myyntipuheita: 5 askelta pysyvään elämänmuutokseen

Jaa artikkeliTilaa Seura
Kuva: Pexels

Luulitko, että netistä ostamasi etävalmennus muuttaa elämäsi? Luulitko, että kuntosalilta ostamasi kymmenen kerran valmennuspaketti saa sinut omaksumaan terveelliset elämäntavat?

Valitettavasti minulla on sinulle huonoja uutisia. Vain harvat ihmiset onnistuvat muuttamaan elämänsä muutamassa kuukaudessa.

Tekee pahaa lukea joidenkin etävalmennusten markkinointilupauksia. Pakarat timmiksi 30 päivässä? Niinpä niin. Ja mitä tekemistä pakaroiden timmeydellä edes on kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kanssa? Ei mitään, eikä kyseisiä valmennuksia sen takia osteta. Lähinnä vain sen takia, että muutkin tekevät niin. Olemmehan laumaeläimiä.

Karu tosiasia on, että yksikään etävalmennuksia suunnitteleva personal trainer tai fitness-vaikuttaja ei voi tietää, miten juuri SINUN elämästäsi tehdään pysyvästi terveellisempi, energisempi ja hyvinvoivampi. Hyvin usein kyse on rahastuksesta. Dieetti voi toimia hetken, harvemmin pysyvästi.

Hyvinvointiremontti ei ole sama asia kuin lattiaremontti. Se ei valmistu viikossa.

Seuraavassa 5 tärkeää asiaa, jotka pitkässä juoksussa muuttavat elämäsi. Takuuvarmasti.

  1. Motivaatio. Kaikki lähtee motivaatiosta. Jos meillä ei ole motivaatiota, emme toimi. Jäämme sohvalle töiden jälkeen, syömme mitä sattuu, menemme nukkumaan liian myöhään ja sitä rataa. Jos meillä on motivaatiota muuttaa elämäämme, syntyy tuloksia. Liian usein motivaatio syntyy lääkärikäynnillä, kun meille kerrotaan, että nyt on korkea aika muuttaa elämäntapoja. Moni yrittää etsiä vuosikausia motivaatiota esimerkiksi liikkumiseen. Mitä jos miettisit sohvalle lysähtämisen sijaan sitä mahtavaa tunnetta, jonka saat lähdettyäsi kävelylenkille, salille tai pyöräilemään? Kun lähdet tarpeeksi usein, sohva kutsuu sinua harvemmin ja harvemmin. Olet jo pitkällä elämäntapojen muutoksessa.
  2. Tavoitteet. Tavoitteet ovat hyviä motivaattoreita. Elämäntapojen muuttaminen on yleensä varsin huono tavoite, koska se on liian epämääräinen. Siksi tarvitset välitavoitteita ja välitavoitteiden välitavoitteita. Hyvä tavoite voi olla esimerkiksi aamiaisen nauttiminen joka päivä. Tai vesilasin juominen joka aamu tyhjään vatsaan. Tai portaiden käveleminen aina, kun sellaisia on tarjolla.
  3. Arvosta itseäsi. Mielestäni ylivoimaisesti paras motivaattori on oman itsensä kunnioittaminen. Mikä voi olla paras tavoite kun oma hyvinvointi? Käsi ylös, jos keksit. Meillä on vain yksi elämä, pidetään siitä kiinni!
  4. Älä pakota itseäsi. Lapsikaan ei tee pakosta mitään. Pakolla emme koskaan saavuta elämäntapoja, jotka eivät tunnu väkinäisiltä vaan toimimme niiden mukaisesti automaattisesti. Siksi on tärkeää, että löydät liikuntamuodot, josta nautit. Siksi on tärkeää, että rakennat itsellesi terveellisen ruokavalion, jota sinun on helppo toteuttaa. Yksikään valmentaja ei voi viime kädessä tietää, millainen ruokavalio toimii juuri sinulla.
  5. Ole avoin uudelle. Joskus täytyy vaan kokeilla uusia asioita. Sitä kautta voit löytää uusia tapoja, ehkä jopa elämäntapoja. Moni saattaa pitää esimerkiksi kuntosaliharjoittelua tylsänä tai lajina, josta ei varmasti voi koskaan pitää. Tiedän ihmisiä, jotka ovat ajatelleet näin. Muutaman kuukauden kuluttua he treenaavat salilla 4-5 päivänä viikossa. Motivaattorina on tällöin ollut kehitys. Kun näet tuloksia, et malta enää lopettaa harrastamista.
X