Aloita elämänmuutos terveellisesti – 10 ohjeen huoneentaulu

Jaa artikkeliTilaa Seura
Lue vinkit terveelliseen liikunnan aloittamiseen.

Olen seitsemän vuoden valmentajaurani aikana törmännyt lukuisiin ihmisiin, jotka ovat aloittamassa liikuntaa ja sitä kautta terveellisempää elämää. Suurin haaste liittyy epärealistisiin odotuksiin omasta kehityksestä. Toisin sanoen ihmiset vaativat itseltään liikoja silloin, kun pitäisi ottaa rauhallisesti jotta kroppa pysyy menossa mukana.

Terveellinen elämänmuutos vaatii kärsivällisyyttä. Kiireellä ei tule muuta kuin pahimmillaan vammoja ja silloin koko hyvin alkanut projekti voi tyssätä pidemmäksi aikaa.

Siksi laadin kymmenen ohjeen huoneentaulun juuri sinulle, joka olet aloittamassa elämänmuutosta. Toivottavasti siitä on apua.

  1. Aseta tavoitteesi realistisesti. Unohda tavoite missin tai mallin vartalosta. Ajattele ennemmin terveyden kohentamista ja parempaa jaksamista arjessa kuin isompaa hauista tai somejulkkiksen pakaroita.
  2. Ole alusta alkaen armollinen itsellesi. Muutokset eivät tapahdu hetkessä, vaikka somesta sellaisen kuvan saisikin. Anna kehollesi aikaa muutokseen ja itsellesi aikaa sopeutua uudenlaiseen elämäntapaan.
  3. Pyri kokonaisvaltaiseen muutokseen, joka ei tähtää ainoastaan jonkin ruumiinosan kiinteyttämiseen vaan parempaan oloon, energisempään arkeen, liikunnan ilon löytämiseen ja sitä kautta myös toivotun kaltaiseen peilikuvaan.
  4. Kun aloitat liikunnan, unohda Suurin Pudottaja -ohjelmista tutut, jopa vaarallisen intensiiviset rääkkiharjoitukset. Niillä et tee itsellesi muuta kuin hallaa. Aloita kävelylenkeillä, kevyillä kuntosaliharjoituksilla (mieluiten asiantuntijan opastuksella) ja muulla rauhallisella, nivelille ystävällisellä liikunnalla.
  5. Pyydä alan ammattilaista laatimaan harjoitusohjelma, joka ottaa oman tilanteesi huomioon yksilöllisesti. Verkosta tilatut ohjelmat eivät välttämättä pysty huomioimaan yksilöllistä tilannettasi, koska ohjelmat kopioidaan kerralla useille henkilöille. Ne toimivat joillakin, monilla eivät.
  6. Jos mahdollista, teetä itsellesi kehonkoostumusmittaus. Se antaa kuvan lähtötilanteesta ja toimii hyvänä motivaattorina.
  7. Vältä turhaa stressiä ruokavaliosta. Siihen kaivataan muutosta, mutta muutoksen ei tarvitse olla ylivoimainen. Luota perusasioihin kuten sokerin ja kovien rasvan vähentämiseen, lisää veden juontia ja syö enemmän vihanneksia. Tee ruokavalioon yksi tai kaksi muutosta kerrallaan, älä pyri muuttamaan kaikkea kerralla. Hiljaa hyvä tulee, tässäkin.
  8. Muista kehon palauttaminen rasituksesta. Varaa viikkoon päiviä, jolloin keskityt muuhun kuin treeniohjelmaan. Tee silloin vaikkapa kotitöitä, hemmottele hieman itseäsi ja tapaa ystäviä. Nämä ovat tärkeintä asioita henkisen jaksamisen kannalta. Anna aikaa unelle.
  9. Terve itsekuri buustaa onnistumistasi. Pyri kehittämään itsekuria luopumalla tai vähentämällä yksi kerrallaan asioita, jotka ovat olleet tavoitteesi esteenä. Ne voivat liittyä esimerkiksi ruokavalioon tai vaikkapa unen määrään.
  10. Muista monipuolinen liikunta. Ota alusta alkaen mukaan voimaharjoittelua ja sen vastapainoksi aerobista liikuntaa. Liiku ulkona ja sisällä ja nauti myös luonnosta. Se tekee hyvää stressitasoille.
X