Etkö kehity kuntosalilla? 5 mahdollista syytä

Jaa kaverilleTilaa Seura
Oletko miettinyt, miksi et kehity, vaikka treenaat säännöllisesti? Kuva: Pexels

Olen valmennusurani aikana huomannut, että vaikka ihminen saattaa käydä aktiivisesti kuntosalilla, hän ei välttämättä saa aikaan toivomaansa kehitystä voiman lisäämisessä tai kehonkoostumuksen muokkaamisessa.

Onhan se turhauttavaa, jos uhraa aikaansa johonkin useita tunteja viikossa, mutta kehitys junnaa paikallaan.

Kehityksen hidastuminen on normaalia, jos olemme treenanneet vuosikausia. Kehitys on yleensä nopeinta harrastuksen alkuvaiheessa. Jossain vaiheessa kehittyminen kääntyy kunnon ylläpitämiseen.

Seuraavassa 5 yleistä syytä, miksi et kehity tai et tunne saavuttavasi haluamiasi tuloksia kuntosalilla.

  1. Et harjoittele riittävän suurella vastuksella. Lihas ei tiedä, millä painolla sitä harjoitetaan, mutta liian kevyt vastus ei edesauta kehittymistä. Lihasharjoittelun perusta on lihaksen väsyttämisesssä ja jos halutaan voimaa, vastusta on lisättävä progressiivisesti esimerkiksi kahden viikon välein. Olen huomannut, että naiset saattavat harjoitella kevyillä vastuksilla, koska pelkäävät lihasten liian nopeaa kasvua. Todellisuudessa lihasmassa kehittyy varsin hitaasti eikä tällainen ”pelko” ole aiheellista.
  2. Teet liikkeet väärällä tekniikalla. Moni kuntosalitreenaaja suorittaa liikkeet läpi eikä mieti, millä lihaksella kyseinen liike pitäisi tehdä. Keskity aina siihen lihasryhmään, jota harjoitat. Mentaalinen puoli on merkittävässä roolissa kuntosaliharjoittelussa. Muista, että tekniikan opettelu on kuin talon perusta, jonka päälle rakennetaan. Suoritustekniikan hallitseminen ehkäisee myös vammoilta.
  3. Lopetat sarjat liian aikaisin. Oman kokemukseni mukaan suurin osa ihmisistä keskeyttää liikkeen siinä vaiheessa, kun lihas alkaa hieman väsyä. Tässä vaiheessa harjoittelu vasta alkaa. Keskity väsyttämään lihas loppuun asti.
  4. Viivyt salilla liian kauan. Sopiva salitreenin kesto on noin tunti. Sen päälle tulevat alkulämmittely ja loppuveryttely. Kun pidät salitreenin keston aisoissa, varmistat, että harjoitus on riittävän intensiivinen.
  5. Treenaat liikaa. Lihaksiston liiallinen rasitus voi hidastaa kehitystä tai jopa kääntää sen negatiiviseksi. Peikkona on myös ylirasitustila, jonka seurauksena voi olla kuukausien pituinen pakkoloma treeneistä. Muista siis, että palautuminen on osa kehitystä ja lihas kasvaa levossa.
X