Kaadatko koko pussin pannulle? Varo näitä suolapommeja

Jaa artikkeliTilaa Seura
Kuva: Pexels

Kun edellisen kerran valmistit tacoja, sekoititko kanan joukkoon pannulle pussillisen valmista tacomausteseosta?

Kun viimeksi valmistit kanacurrya, käytitko koko pussillisen valmista currymausteseosta kuten pussin kyljessä neuvotaan?

Toivottavasti katsoit ennen pussillisen käyttöä, paljonko mausteseoksessa on suolaa.

Sitä on nimittäin paljon.

Nimeltä mainitsemattoman valmistajan intialaisiin ruokiin tarkoitettu Curry Masala -mausteseos sisältää peräti 5,1 grammaa suolaa.

Saman verran eli 17,2 grammaa sataa grammaa kohden suolaa löytyy myös suositusta tacomausteseoksesta.

Aasialaisessa satay-mausteseospussissa suolaa on vielä enemmän, 18,4 prosenttia.

Melkoisia suolamääriä ottaen huomioon, että Sydänliiton suositus aikuisen päivittäiseksi suolamääräksi on enintään viisi grammaa päivässä. Esimerkiksi Satay-mausteseos kehotetaan sekoittamaan 500 grammaan kanaa. Nälkäinen mies pistelee poskeensa helposti puolet tästä eli samalla 2,5 grammaa suolaa yhdessä annoksessa.

Jos ruokavalioon kuuluu muitakin suolapommeja kuten esimerkiksi aamiaismuroja, snacks-tuotteita ja valmisruokia, päivittäinen suolansaantisuositus ylittyy kirkkaasti. Tilannetta ei suinkaan helpota se, että monella on tapana lisätä suolaa ruokaan.

Suola pitää sisällään natriumia ja kloridia. Näistä natrium on ihmiselle välttämätön ravintoaine, mutta sen liiallinen saanti nostaa verenpainetta. Käytännössä ihminen tarvitsee natriumia hyvin vähän, ainoastaan runsaan gramman päivässä. Käytännössä näin pieni määrä ei vaadi lainkaan lisätyn suolan käyttöä.

Piilosuolaa on monissa elintarvikkeissa. Monesti emme edes tajua tarkistaa suolan määrää elintarvikkeen ravintosisällöstä.

THL:n tilastot kertovat karua kieltään. Suomalaiset miehet saavat päivässä suolaa noin 10 grammaa ja naiset noin 7 grammaa (THL, 2017).

Hyvä tapa on valita Sydänmerkillä varustettuja elintarvikkeita. Suolatietoinen kuluttaja välttää etenkin mausteseoksia ja valmiita maustekastikkeita. Ne tuntuvat monesti käteviltä päivittäisessä ruuanlaitossa, mutta itse maustamalla säästää paitsi rahaa, myös terveyttä. Leipä on monessa perheessä yksi merkittävimpiä suolan lähteitä.

X