Katso ohje: Opi hallitsemaan tämä klassinen kahvakuulaliike

Jaa artikkeliLähetä vinkki
Opettele turkkilainen ylösnousu kahvakuulalla
Katso ohje turkkilaisen ylösnousun suorittamiseen!

Jos harjoittelet kahvakuulalla, olet varmasti kuullut turkkilaisesta ylösnoususta. Se on klassinen kahvakuulaliike, joka koettelee kehon liikkuvuutta, voimaa ja tasapainoa. Juuri siksi pidän erityisesti tästä liikkeestä.

Tässä blogipostauksessa opastan, miten liike tehdään oikeaoppisesti.

Videolla suoritan liikkeen 32 kilon kuulalla, joka on itselleni lähellä maksimivastusta 1-3 toistoon.

Jos olet aloittelija, lähde liikkeelle kevyimmällä mahdollisella kahvakuulalla. Voit jopa aloittaa ilman vastusta.

Liike koostuu ylösmeno- ja alastulovaiheista, joista alastulovaihe tehdään käänteisessä järjestyksessä ylösmenovaiheeseen.

Alkuasennossa makaat selälläsi siten, että toinen käsi on suorana ja kannattelee kahvakuulaa. Kahvakuulakäden puoleinen jalka on koukussa. Muista, että oikeaoppisessa liikkeessä katseesi pitäisi olla koko liikkeen ajan kahvakuulassa / kahvakuulaa kannattelevassa kämmenessä.

Ylösmenon ensimmäisessä vaiheessa nouset puolittaiseen istuma-asentoon tukemalla vapaalla kädellä lattiaan, työntämällä koukussa olevalla jalalla ja puhaltamalla voimakkaasti ulos. Tämä vaihe tehdään mahdollisimman räjähtävästi.

Seuraavassa vaiheessa työnnät koukussa olevalla jalalla lantiota niin ylös, että saat vietyä suorana olevan jalan polviasentoon lantion taakse. Samalla toinen jalka suoristuu.

Tästä asennosta suoristat ylävartalon, tasapainotat liikettä vapaalla kädellä ja nouset seisoma-asentoon.

Seuraavaksi äskeiset vaiheet toistetaan käänteisessä järjestyksessä. Jos kuula on vasemmassa kädessäsi, laskeudut oikealla polvella lattiaan ja viet oikean kämmenen lattiaan. Tämän jälkeen seuraa ehkä vaikein vaihe: Taaimmainen jalka on pujotettava suoraksi eteen. Tämän jälkeen laskeudut selinmakuulle samaan asentoon, josta lähdit suorittamaan liikettä. Vaihda kuulakättä ja toista liike. Voit tehdä liikettä myös samalla kädellä esimerkiksi 3-6 kertaa peräkkäin ennen kuulakäden vaihtoa.

Vinkki: Älä tee liikettä paksun jumppamaton päällä, koska useimmiten matto vaikeuttaa liikkeen suorittamista. Paras tapa on tehdä liike ohuen maton päällä tai jopa paljaalla lattialla.

X