Kuva: Pexels

Teksti:
Pauli Reinikainen

Personal traineriin kohdistuu paljon odotuksia, jopa epärealistisia. Joku saattaa kuvitella, että personal trainer kykenee ihmeisiin ja muokkaamaan asiakkaan vartalon unelmakuosiin muutamassa kuukaudessa.

Lainalaisuudet ovat lainalaisuuksia ja usein asiakkaan ruusuiset kuvitelmat rasvan palamisnopeudesta osoittautuvat liian optimistisiksi.

Tuntuu välillä paradoksaaliselta, että samaan aikaan kun asiakas haluaa nopeita tuloksia, hän ei ole valmis heittäytymään valmennukseen kaikella tarmolla ja antautumuksella. Samaan aikaan valmentajan on tärkeää ymmärtää, että etenkin tavoitteellista liikuntaa aloitteleva ihminen ei ole tottunut harjoittelemaan sillä intensiteetillä, mitä näkyvät tulokset saattavat edellyttää. Tosiasiahan on, että ennen harjoittelua on opittava harjoittelemaan.

Personal trainereita on moneen lähtöön. Oleellista on, että jokainen asiakas löytää valmentajan, jonka tyyli soveltuu parhaiten omaan makuun ja jonka kanssa kemiat toimivat. Tämä selviää usein vasta ajan kanssa. Jos mielipiteet tavoitteisiin pääsystä eroavat selkeästi, valmennussuhde kannattaa katkaista ja etsiä paremmin omiin tarpeisiin soveltuva personal trainer.

Toki myös personal trainer saattaa pystyä valitsemaan asiakkaansa, ja joissain tapauksissa se olisikin suositeltavaa, sillä sama valmennustyyli ei sovellu kaikille. Usein on myös niin, että asiakas itse haluaisi edetä nopeammin valmennuksessa eteenpäin, mutta esimerkiksi hänen liiketekninen osaamisensa ei vielä riitä haastavampiin harjoitteisiin. Tällöin valmentajan on osattava kertoa asia valmennettavalle niin, että hän ymmärtää, miksi asiat tehdään niin kuin tehdään.

Edustan sitä koulukuntaa, joka arvostaa nimenomaan harjoitteiden oikeaoppisia liiketekniikoita. Mielestäni se on paras tapa ehkäistä loukkaantumisia, jotka puolestaan saattavat viedä motivaation koko harjoittelusta ja siirtää tavoitteeseen pääsemistä pidemmälle tulevaisuuteen.

Valmennus on asiakaspalvelua, mutta itse luotan enemmän tekemiseen kuin turhaan höpöttelyyn. Tämä tarkoittaa, että valmennuksen aikana keskityn keskustelemaan valmennukseen liittyvistä asioista, en niinkään edellisen viikonlopun tapahtumista tai loman vietosta. Jälleen kerran, tässäkin suhteessa asiakkaita on moneen lähtöön: jotkut arvostavat enemmän ”small talkia”, osa haluaa keskittyä pelkkään treenaamiseen ja hyödyntää pt:ltä ostetun ajan maksimaalisesti.

Palaute on oleellisessa roolissa. Osa asiakkaista tarvitsee sitä enemmän, osa vähemmän. Oma periaatteeni on, että palautetta annetaan suoraan ja aiheesta. Jos asiakas suorittaa liikettä puutteellisella tekniikalla, sanon siitä suoraan ja korjaan tekniikan välittömästi. Sama toistuu niin kauan, kunnes homma kulkee. Ja kun se kulkee, on aika antaa myönteistä ja rohkaisevaa palautetta. Palautteen pitää aina olla asianmukaista ja johdonmukaista.

Otsikossa mainittu ”nyhverö” pt oli siinä mielessä liioittelua, että en ole koskaan tavannut yhtäkään sellaista valmentajaa. Pidän kuitenkin tärkeänä, että valmennuksessa keskitytään oleellisiin asioihin, jotka ajavat asiakkaan asiaa ja mahdollistavat asetetun tavoitteen toteutumisen. Keskusteluseuraa saa varmasti muualtakin.

X