Kysyin tekoälyltä, miten motivaatio liikuntaan pysyy – Yhdestä asiasta olen eri mieltä

Jaa artikkeliLähetä vinkki
Chat GPT
Chat GPT:n vastaus osoittautui fiksuksi.

Olet ehkä kuullut viime viikkojen kuumimmasta puheenaiheesta liittyen uuteen teknologiaan? Joulukuun alussa lanseerattu Chat GPT on saanut suomalaiset kysymään erikoisia ja vähemmän erikoisia kysymyksiä tekoälyltä. Moni on saanut ensikosketuksen siihen, mihin tekoäly kykenee.

Chat GPT ei etsi tietoa internetistä. Hienointa on, että se tietää vastaukset sen perusteella, mitä sille on opetettu. Tekoäly osaa yhdistellä tietoa järkeviksi ja paikoin hämmästyttävän fiksuiksi vastauksiksi ja kaiken lisäksi oikeaoppisella suomen kielellä.

Open AI -yrityksen kehittämä Chat GPT on vielä testikäytössä. Ensimmäisen viikon aikana palvelua ehti käyttää jo miljoona ihmistä.

Päätin selvittää, mitä tekoäly osaa sanoa yhdestä hyvinvointiin liittyvästä, liikkumiseen ja terveyteen oleellisesti liittyvästä dilemmasta: Motivaation löytämisestä ja sen ylläpitämisestä.

Hyvinvoinnin ammattilaiset ja personal trainerit ovat kautta aikojen etsineet vastausta siihen, mikä on paras tapa saada ihminen motivoitumaan oman hyvinvointinsa parantamisesta. Edelleen etsimme vastausta.

Chat GPT on tätä mieltä.

Tavoitteen asettamisen suhteen tekoälyllä on varsin kannatettava ajatus: Se, että tavoitteen jakaa läheisten ihmisten kanssa. On nimittäin niin, että jos esimerkiksi vain toinen avioparin osapuoli haluaa muuttaa elämäntapojaan, motivaation säilyttäminen tavoitetta kohtaan on paljon vaikeampaa verrattuna tilanteeseen, jossa molemmat haluavat samaa asiaa. Jos toinen makaa sohvalla sipsipussin kanssa ja toinen yrittää pudottaa painoa, motivaatio painon pudottamiseen voi olla koetuksella.

Tekoälyllä on tärkeä pointti myös suhtautumisesta epäonnistumisiin. Oppimisen kannalta on tärkeä välillä epäonnistua, mutta toisaalta jatkuva epäonnistumisen tunne syö motivaatiota. Eräs voimanostajatuttavani on todennut, että treeni tulisi aina päättää onnistumiseen ja pieneen ”nälän tunteeseen”. Silloin treenistä jää hyvä fiilis ja seuraavalle kerralle jää ehkä jotain varastoon.

Eri mieltä olen ainoastaan viimeisestä kohdasta. Palkitseminen on tietyissä tilanteissa erittäin tärkeää, mutta siinä piilee sudenkuoppa. Jos ihminen palkitsee itseään liian ”vähäisistä” saavutuksista, palkitsemisesta voi tulla huono tapa. Jos tavoite on asetettu liian helpoksi (olkoon se vaikka kävelylenkille pääseminen kerran viikossa) ja jokainen kävelylenkki palkitaan suklaalevyllä, palkitseminen ei ole paikallaan. Palkitseminen pitäisi siis miettiä niin, että se tukee haluttuun tavoitteeseen pääsemistä ja vaatii ponnisteluja tai hieman pidemmän ajan, jonka kuluessa otetaan askelia (eli välitavoitteita) kohti haluttua päämäärää.

Tiedustelin tekoälyltä lisäksi, miten motivaatio säilyy liikunnan harrastamiseen.

Tavoite nousee jälleen esille vastauksessa, mikä on hyvä asia. Ilman tavoitetta ei useinkaan ole riittävää motivaatiota.

Olin iloinen nähdessäni, että tekoäly nostaa esille liikunnan monipuolisuuden. Tämä on todella tärkeä pointti, sillä ilman monipuolisuutta ihminen ei välttämättä koskaan löydä itselleen oikeaa lajia tai jämähtää ”suorittamaan” vain yhtä lajia, koska ei osaa muutakaan.

Kaiken kaikkiaan Chat GPT:n vastaukset jäivät ennakko-odotuksiin nähden plussan puolelle.

X