Luulitko, että painosi tippuu hedelmillä?

Jaa artikkeliTilaa Seura
Hedelmä voi olla salakavala kaloripommi laihduttajalle. Kuva: Pexels

Kuten olen aikaisemmin kirjoittanut, ruokavalio on nykyään arka asia. On kuitenkin hyvä tunnustaa itselleen sudenkuopat, jotka voivat vaikeuttaa merkittävästi painonpudotusprojektia.

Väitän, että hedelmät ovat sokerin lisäksi laihduttajan salakavala vihollinen. Moni päällisin puolin terveellisesti syövä henkilö saattaa nauttia päivän aikana satoja kilokaloreita pelkkien hedelmien syönnillä. Tällaiset henkilöt eivät välttämättä huomaa, että vatsamakkarat voivatkin olla hedelmien syytä.

Toisin kuin moni luulee, hedelmäsokeri eli fruktoosi ei ole millään tavoin ”parempaa” sokeria verrattuna valkoiseen sokeriin, joka muuten sisältää myös fruktoosia.

Yksi asiaa tutkinut instanssi on American Clinical and Climatological Assosiation. Se ei ole ainoa, joka on päätynyt luokittelemaan hedelmäsokerin enemmänkin vaaralliseksi kuin terveelliseksi. Fruktoosin on todettu varastoituvan ihmisen elimistöön varsin tehokkaasti – rasvaksi.

Voisiko siis tosiaan olla niin, että ihmisen elimistö ei sovellu päivittäiseen hedelmien syöntiin? Ehkä oma havaintoni painonpudotustra tavoittelevien asiakkaiden keskuudesta on oikea ja hedelmien syömistä kannattaa rajoittaa?

Yhdessä appelsiinissa on keskimäärin 20 grammaa hiilihydraattia, banaanissa suunnilleen saman verran. Ei kuulosta paljolta, mutta moni tankkaa hedelmiä useamman kerran päivässä.

Fruktoosi imeytyy elimistöön hitaammin kuin valkoinen sokeri. Tämän saa aikaan hedelmien kuitu. Vuosien ajan fruktoosia on pidetty terveellisenä sokerina, joka soveltuu esimerkiksi diabeetikoille.

Fruktoosin salakavala ominaisuus on, että se ei aiheuta samalla tavalla kylläisyyden tunnetta valkoiseen sokeriin verrattuna. Lopputulos näkyy helposti vyötäröllä.

Tässä kohtaa peliin astuu leptiini, hormoni, joka aiheuttaa elimistössämme kylläisyyden tunteen. Fruktoosissa on leptiiniä vähentävä ominaisuus. Silloin saatamme ahtaa suusta sisään vielä paljon muutakin hiilihydraattipitoista ”ravintoa”, ehkä jopa herkkuja. Aivothan saattavat vakuutella, että pieni makea on sallittua terveellisen hedelmän jälkeen.

Mainittava on sekin, että suurina määrinä nautittuna fruktoosin on todettu rasvoittavan maksaa.

Jos olet pudottamassa painoa ja etsit hyviä vaihtoehtoja hedelmistä, suosi hunajamelonia. Siinä energiaa on selvästi vähemmän verrattuna banaaniin, mangoon ja viinirypäleisiin.

X