”Mähän syön tosi vähän, eikä mun paino laske”

Jaa artikkeli
Kuva: Pexels

Otsikossa komeileva lause on varsin yleinen kommentti personal trainerille, ainakin minulle. Olen kuullut lukuisia kertoja myös seuraavat kuolemattomat lausahdukset:

”Ei mulle tule nälkä, siksi ei tarvitse syödä.”

”Käyn tosi harvoin vessassa”.

”Miksi sä syöt noin paljon?”

Omaa syömistäni arvostellaan usein silloin, kun kyseessä on kohtuullisen tuntematon henkilö, jolle joudun perustelemaan säännöllisiä elämäntapojani ja etenkin säännöllistä syömistä.

Moni näistä kysyjistä on itse tilanteessa, jossa heidän syömisensä on täysin hakoteillä. Saatetaan syödä yksi leipä aamulla kahvin kanssa, lounas jätetään pahimmassa tapauksessa väliin ja välipalaksi syödään nälän taltuttamiseksi jotain sokeripitoista ja proteiiniköyhää ”ravintoa”.

Otsikon lause kertoo paljon sanojan ongelmasta liittyen syömiseen. Usein kuvitellaan, että kun syödään vähän, paino pysyy hallinnassa. Tosiasiassa moni laihduttaja, joka syö liian vähän, ei tavallisesti pudota painoaan.

Tässä kohtaa päästään ongelman ytimeen eli vajaalla teholla toimivaan aineenvaihduntaan. Olet ehkä kuullut puhuttavan ”säästöliekillä” toimivasta elimistöstä. Se tarkoittaa, että aineenvaihdunta käy liian hitailla kierroksilla, jolloin wc-käynnit jäävät väliin, nälkä ei tule mutta toisaalta painokaan ei laske. Se voi kyllä nousta, koska epäsäännöllinen syöminen tarkoittaa valitettavan usein myös epäterveellistä syömistä.

Aineenvaihdunnan nopeuttaminen on usein ensimmäisiä tavoitteita, jos painonhallinta halutaan saada raiteilleen. Tällöin osa aterioista voi olla aluksi tarpeen jopa ”syödä väkisin”, jotta elimistön aineenvaihdunta alkaa käynnistyä. Tärkeää on muistaa, ettei ruokaa tarvita suuria määriä kerralla.

Asiakkailleni neuvon yleensä ensimmäiseksi riittävän aamupalan lisäämistä päivärytmiin. Jos aamulla ei ole nälkä, puuron sijasta voi nauttia vaikkapa proteiinipitoisen marjasmoothien kaurahiutaleilla terästettynä. Jos haluat todella buustata aineenvaihduntaa, tee kevyt aerobinen harjoitus tyhjällä vatsalla ennen aamiaista.

Riittävän nesteen juominen on tärkeässä roolissa aineenvaihdunnan nopeuttamiseksi. Veden lisäksi suosittelen vihreää teetä. Usein kuulen, että ihmisten on vaikea muistaa riittävän juominen. Hyvä tapa on pitää vesipulloa työpöydällä tai laukussa mukana.

Oman kokemukseni kautta olen huomannut, että säännöllinen ruokaileminen on yksi parhaista tavoista varmistaa tasaisesti toimiva aineenvaihdunta. Suosittelen syömään kohtuullisen pieniä annoksia 3-4 tunnin välein ja varmistamaan, että jokainen ateria sisältää proteiinia. Älä syö itseäsi ähkyyn ja opettele syömään rauhallisesti. Tärkeää on opetella myös nälän tunteen hallitseminen siten, että et popsi välipaloja aina silloin, kun pieni nälkä alkaa kolkutella. Juo tällöin mieluummin vettä ja pyri pitämään edellä mainitut ateriavälit. Tämä edellyttää itsekuria, mutta sen kehittäminen kannattaa, usko tai älä. Koko ajan ei kannata syödä.

Päivän aikana voit buustata aineenvaihduntaa välttämällä turhaa istumista ja harrastamalla hyötyliikuntaa. Yritä pitää itsesi mahdollisimman aktiivisena. Kävele portaat aina kun mahdollista.

Muista, että edellä mainittujen vinkkien siirtäminen käytännön arkeen ei tuo tuloksia hetkessä. Sinun on oltava kärsivällinen ja toistettava samoja asioita päivästä toiseen. Kehosi oppii hiljalleen uudenlaiseen ruokarytmiin ja samalla aineenvaihdunta herää hiljalleen.

X